anchetaonline.ro

Managerul Teatrului „Davilaˮ: „Îmi doresc o galerie cu marii noștri actori, o alee și o cafenea a artiștilor!”

de | 14.02.2022 12:57 | Cultură

Dezvăluiri din spatele scenei

Managerul Teatrului „Davilaˮ: „Îmi doresc o galerie cu marii noștri actori, o alee și o cafenea a artiștilor!”

Felix Goldbach

Pe data de 1 februarie, Teatrul „Al. Davila” a împlinit 73 de ani de existență, iar în mai și managerul său bifează primul an de mandat. Felix Goldbach ne-a arătat, în interviul de mai jos, aspectele din spatele scenei, așa cum s-au derulat ele în acest ultim an pandemic, aspecte pe care publicul nu le-a văzut, fiind etalată întotdeauna fața frumoasă a teatrului: spectacolele. Eforturile unei echipe închegate au dus la schimbări radicale în instituție, în ciuda unei perioade dificile, cu multă muncă și sprijin din partea Consiliului Județean Argeș. (Oana Bahrim)

echipa de conducere Davila

Cum ați găsit Teatrul „Al. Davila” când ați preluat conducerea?

– Încă de la învestire, pe 27 mai 2021, am fost informat că am un buget de criză, ceea ce a fost de înțeles dată fiind perioada traversată. Mi s-a spus că nu sunt bani pentru colaborări, dar am pentru salarii, funcționare și puțini pentru proiecte noi. Acest aspect nu m-a învins, ci m-a ambiționat, iar în toate demersurile am avut întreg personalul Teatrului alături. Sunt fericit că am respectat întocmai bugetul și nu am cheltuit niciun leu în plus. În primele 3 luni a fost foarte greu, dar ulterior am simțit că se poate face performanță și că nu ne învinge COVID-ul.

Ați pomenit de colaboratori și mereu au fost discuții aprinse pe acest subiect. Chiar nu se poate funcționa fără colaboratori?

– Nicio instituție de cultură din România nu poate funcționa fără colaboratori. De exemplu, la balet aveam nevoie obligatoriu de 3 băieți, pentru că era dezechilibru și nu se puteau forma perechi de dansatori. Am găsit trei balerini foarte buni în Argeș. Apoi, la orchestră aveam nevoie de basist, care este baza unei orchestre. Eu l-am adus în colaborare, voluntar, timp de 7 luni. Au fost foarte mulți voluntari și am făcut plăți în limita bugetului. Ca să nu mai zic că nu are cine să scrie partiturile și este imposibil ca orchestra să cânte fără partituri. O partitură, în funcție de complexitate, costă între 300 și 600 lei. Și mai sunt destule exemple. Am reușit să acopăr aceste necesități și cu studenții de la Universitatea din Pitești. Prin parteneriat cu UPIT ne-am salvat și orchestra și mai multe compartimente.

Cu acest buget limitat ați făcut niște schimbări majore în instituție, prin dotări noi și actuale, conform standardelor. Cu ce bani?

– Vorbim de peste 8 milioane de lei care au venit la Teatrul „Davilaˮ prin Consiliul Județean Argeș. Noi, respectiv eu ca manager și colegii din Teatru, am semnalat ce aveam nevoie, am cerut și am fundamentat către Consiliul Județean Argeș, iar acesta a cerut mai departe din cei 2% alocați, dar destinația a fost Teatrul „Davilaˮ. Pe mandatul meu au venit banii aceștia printr-o colaborare între Teatru și CJ Argeș. Nu pot să nu spun asta, pentru că li s-ar părea nedrept colegilor mei, care au contribuit la luarea acestor decizii și la lista de solicitări. Eligibile sunt doar teatrele, filarmonicile, operele și operetele. Noi am primit bani în două tranșe, iar meritul este al conducerii CJ Argeș, pentru că am lucrat cu toții și a fost un efort comun.

Pe de altă parte, am avut și sponsorizări, primind sprijin de la oamenii de afaceri din județ, pe lângă care am făcut lobby și care ne-au ajutat cu fonduri, care s-au transformat în mijloace fixe sau ne-au oferit direct bunurile necesare pentru decorarea incintei, pentru decoruri și recuzită. La Tango Amore am reușit să avem costume noi din sponsorizări, la fel pantofii și garnitura de scenă. Tot la acest capitol mai menționez că am încasat 400 milioane lei vechi de la TVR, pentru producția „Experimentul P”, filmat cu secția Dramă, iar de la Institutul Cultural Român am câștigat alți aproximativ 3.700 euro, pentru Festivalul Internațional de la Chișinău.

De 50 de ani nu se mai cumpărase un pian nou

Și în ce au fost investite aceste 8 milioane de lei?

– La finalul anului 2021 am cumpărat un pian digital nou pentru Sala Mare. Cred că de 50 de ani nu se mai cumpărase unul nou. Am luat mixere digitale și pentru Sala Mare și Grădina de Vară. Am efectuat renovări și reparații în toate spațiile din interior. Tot ce a însemnat echipament electric, iluminat, am pus semnalistica pentru ieșiri, la fel, iluminată, conform ISU, camere video în toate spațiile pentru monitorizare, exact cum mi-au indicat ISU și Poliția. Acum totul este ca la carte, cum spune legislația. Am înlocuit paratrăsnetul. Sistemul de alarme antiefracție, la fel, este nou. Sala Mare are acum sistem de ventilație, de evacuare a aerului și împrospătare, ca la toate marile teatre ale lumii, un sistem performant. La Sala de Balet nu existau oglinzi noi și nici bară, niște dotări esențiale pentru repetiții, pe care acum le au. De asemenea, în teatru nu exista nicio ștangă autorizată. Este un echipament de la scenă vital. Am montat acum ștăngi electrice, automatizate. În Legea 49/2019 spune clar că dacă se întâmplă un accident pe scenă, eu, ca manager fac pușcărie. Acum sunt liniștit cu aceste noi dotări! Am pus instalație automată de ridicare a decorului și a cortinei, ca să nu mai fim cu frânghia ca în Evul Mediu. Și mai sunt exemple.

Cu pianul și mixerul digital, din start revista și tot ce înseamnă actori sunt revitalizate, este un alt sunet în Teatrul „Al. Davilaˮ. Am găsit artiști foarte buni, orchestră foarte bună, dar trebuia ajutată și cu aceste echipamente. Toate deciziile privind dotările au fost luate în echipă.

Cabina de bărbați va fi renovată. Acum arată ca la pușcărie!

Sunt obiective pe care nu ați reușit să le bifați și vi le doriți?

– Ultimul punct care era pe ordinea de priorități: să pun la punct și cabina de bărbați. Începem investiția în martie și vom avea o egalitate de șanse femei – bărbați, un echilibru, și vor avea toți artiștii noștri condiții la standardele actuale. Acum arată ca la pușcărie cabina de bărbați, nu e nicio diferență între acest spațiu și Jilava. Aceste incinte nu au fost reparate de foarte, foarte mulți de ani. Și mai am în plan transformarea sălii studio „Mărțișor” (sala orchestrei), într-un studio mare de înregistrări.

În 2022, doresc foarte mult să câștig câteva proiecte pe fonduri europene, să mai aduc din cei 2% Teatrului, să obținem cel puțin cele 8 milioane lei, dar vreau să depășim anul acesta, să ajungem la 2 milioane de euro. Vreau pe „Anghel Salignyˮ să obținem fonduri pentru reabilitarea întregii clădiri a Teatrului „Davilaˮ. Avem nevoie de o scenă nouă, sala de spectacole renovată, interior refăcut, o altă mochetă, fațadă, scaune, ecrane, branduit teatrul. Vreau ca atunci când se retrage un mare actor să fie pe ecran numele lui, ca să le arătăm onorul meritat. O să montăm un lift care să deservească întreaga clădire, până la Sala Studio („Liviu Ciuleiˮ), unde joacă Teatrul Așchiuță,  și care va fi de un real folos pentru persoanele cu dizabilități al căror acces este dificil la acest moment, deoarece sala se află la primul etaj. Îmi doresc să facem o galerie cu marii noștri actori, să facem Aleea Actorilor – Walk of Fame și Cafeneau Artiștilor. Până în 2022, trebuie să creăm o altă fațadă și branduit teatrul pentru că ne pregătim de celebrarea celor 75 de ani de existență, ce vor fi marcați în februarie 2024.

Cum v-a afectat pandemia, la nivel de personal, pentru că pe partea de acces a spectatorilor s-a tot vorbit?

– În perioadele de COVID nu am avut toți angajații apți de muncă din cauza infecțiilor cu acest virus, dar am trecut și de acest obstacol printr-un efort comun al colegilor, care i-au suplinit, prin munca lor, pe cei indisponibili.

Afis Davila
Ce surprize pregătiți publicului argeșean?

– În luna iubirii am avut în ajun de Valentine’s Day, Tango Amore, de Dragobete, pe 26 și 27 februarie urmează un  spectacol în care este angrenat tot teatrul. Spectatorii îl vor putea asculta în acest spectacol și pe Radu Palaniță, câștigătorul de la „Românii au talentˮ. Pe 12 și 13 martie, Bebe Cotimanis revine pe scena noastră cu spectacolul „8 femei”. Noi suntem aici pentru publicul nostru, care ne-a arătat aprecierea prin biletele cumpărate și spectacolele jucate cu casa închisă. Ideea de a susține spectacole în două zile consecutive a venit tocmai de la public, dornic să vină la reprezentațiile noastre.

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/oana-bahrim/" target="_self">Oana Bahrim</a>

Articol scris de Oana Bahrim

Jurnalist cu 18 ani de experiență în presă, secretar general al redacțiilor Ancheta, cu peste 5000 de titluri publicate și cu implicare în numeroase proiecte media.

Articole asemănătoare: