,,Profesioniști în educație pentru o școală incluzivă – P.E.P.S.I.”

de | 15.10.2024 15:45 | Județean, Lifestyle, Pitești

Proiectul cofinanțat prin programul Erasmus+ al Uniunii Europene, cu numărul 2023-1-RO01-KA122-SCH-000142397, s-a desfășurat pe 2 planuri: participarea a 9 profesori de la Colegiul Național ,,Alexandru Odobescu”, Pitești la 3 cursuri de formare și participarea a 14 elevi, însotiti de 3 profesori, toți de la instituția de învățămât menționată anterior, la activități transnaționale de învățare în Lisabona între 17-24 mai 2024.

Cursurile de formare pentru profesori: ,,We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom” și ,,Mindfulness for teachers – a Handful Approach” furnizate de Europass Teacher Academy, în Barcelona – Spania, în februarie 2024, respective ,,Managing a Diverse Classroom: Facing Upcoming Challenges”, în Florența – Italia, în aprilie 2024 au permis participanților să dobândească competentele specifice lucrului cu elevi  cu nevoi speciale de învățare. Formarea acestor competențe este absolut necesară având în vedere numărul tot mai mare al acestor elevi. Impactul asupra cadrelor didactice la nivel profesional este vizibil pentru că randamentul activității la clasă a crescut iar la nivel personal profesorii și-au schimbat modul în care se adaptează la contexte noi.

Acest articol se concentrează pe experiența și cunoștințele acumulate atât de cadrele didactice cât și de elevii de la C Colegiul Național ,,Alexandru Odobescu”, Pitești.

scoala proiect

Vă oferim câteva informații referitoare la activitățile desfășurate în cadrul mobilităților și la impactul lor asupra cadrelor didactice și a elevilor.

,,Mindfulness for teachers – a Handful Approach” furnizat de Europass Teacher Academy, în Barcelona – Spania, în februarie 2024

Acest curs a fost creat pentru profesorii care doresc să învețe mai multe despre ce înseamnă conceptul de Mindfulness și despre modul în care pot beneficia de acesta, atât elevii lor, cât și ei înșiși prin integrarea activităților în școlile lor.

Prin stabilirea unei baze solide în propria practică pe parcursul cursului, participanții au învațat cum poate fi cultivată starea de Mindfulness într-un mod practic.

Participanții au părăsit cursul cu o serie de instrumente de Mindfulness, sau practici, pe care le pot folosi în sălile de clasă și au dobândit o înțelegere a modului în care aceste practici pot fi adaptate profilului lor, dar și profilului colectivelor de elevi și modul în care acestea pot fi prezentate studenților care nu sunt familiarizați cu Mindfulness pentru a avea un efect pozitiv asupra lor, asupra stărilor de spirit proprii și ale elevilor lor, asupra capacității de concentrare, a nivelului de stres și a comunicării.

Așteptările mele de la cursul de formare pe educație incluzivă Mindfullnes for teachers au fost legate de formarea de competențe specifice lucrului cu elevi cu nevoi speciale de învățare. Formarea acestor competențe este absolut necesară având în vedere numărul tot mai mare de elevi cu nevoi speciale de la noi din unitate și caracterul lor foarte diferențiat. Aceste așteptări s-au realizat, ba chiar pot spune că au fost depășite. Impactul asupra mea la nivel profesional este vizibil pentru că randamentul activității la clasă a crescut și la nivel personal pot spune că au schimbat modul în care mă adaptez la contexte noi, în care relația cu cei din jur este mult mai bună.” Declară domnul profesor M.M.

,,We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom” furnizat de Europass Teacher Academy, în Barcelona – Spania, în februarie 2024

Acest curs se adresează profesorilor care lucrează cu elevi cu nevoi educaționale speciale din școlile de învățământ de masă și special. Cursul a fost adaptat pentru a satisface nevoile profesorilor, oferind metode de predare și evaluare, strategii și instrumente pentru a răspunde nevoilor distincte de învățare ale elevilor lor. Prin dezbaterea studiului de caz, precum și prin schimbul de bune practici și instrumente TIC, participanții au înțeles cum să recunoască nevoile speciale ale elevilor (de exemplu, spectrul autismului, dizabilitățile intelectuale); să identifice și evalueze elevii cu nevoi speciale (de exemplu, măsurarea bazată pe curriculum); să proiecteze activități diferențiate pentru accesarea curriculum-ului general și au obținut o perspectivă mai bună asupra problemelor privind predarea și învățarea în medii speciale, de integrare și de incluziune, toate în același timp identificând barierele și resursele necesare pentru a răspunde cu succes nevoilor educaționale de învățare ale elevilor în moduri eficiente și funcționale. care va promova participarea și performanța elevilor în cadrul comunității școlare.

Referitor la câștigul general al cadrelor didactice din școală, domnul profesor E.N. ne spune:

În primul rând, unitatea beneficiază de profesori mai bine formați în acest domeniu. Am dezbătut în cancelarie ceea ce s-a întâmplat la curs și am împărtășit colegilor experiențele pozitive, motivându-i să participe la proiecte. Încerc, de asemenea, să obțin o creștere a progresului pe care elevii cu cerințe educaționale speciale îl obțin și o mai bună acceptare a acestora de către colegi ceea ce are ca efect o integrare socială superioară a acestora.“

,,Managing a Diverse Classroom: Facing Upcoming Challenges”, furnizat de Europass Teacher Academy  în Florența – Italia, în aprilie 2024

Doamnele profesoare participante la acest curs ne-au m[rturisit :

La acest curs, participanții au fost angajați într-o varietate de activități, lucrând atât individual, cât și în grupuri sau perechi. Sesiunile au început cu activități de spargere a gheții, promovarea conexiunilor și împărtășirea experiențelor. În plus, au fost aprofundate concepte precum cultură, identitate, toleranță, echitate și egalitate, dobândind astfel o înțelegere mai profundă a provocărilor și oportunităților prezentate prin gestionarea unui mediu de clasă divers. Lărgindu-ne setul de abilități, ne-am propus să devenim profesori mai adaptabili și mai receptivi. În plus, am învățat diverse tehnici de predare pentru a le implementa în sălile de clasă, inclusiv Lego Serious Play pentru activități de rezolvare a problemelor, Blob Tree pentru explorarea emoțională, mici plimbări senzoriale și cartonașe de psihologie pozitivă.“

scoala proiect elevi

Vă prezentăm și câteva extrase din jurnalul mobilității din Portugalia.

Lisabona … unul dintre cele mai frumoase orașe din lume, capitala Portugaliei, o comoară culturală și istorică pentru fiecare vizitator în parte. Prin intermediul proiectului Erasmus ,,Profesioniști în educație pentru o școală incluzivă”, am reușit, alături de alți elevi și profesori, să descoperim magia acestui oraș și să ne plimbăm de-a lungul străduțelor pietruite din centru vechi.

În prima zi, am avut ocazia să vizităm Grădina Zoologică din Lisabona, am făcut cunoștință cu animalele îngrijite și iubite de către personal, loc în care am format o strânsă conexiune cu acestea. Am rămas profund impresionați de libertatea de care se bucurau, în special păunii și maimuțele. De asemenea, am avut ocazia de a participa și la spectacolul cu delfini, care a pus în evidență profunda legatură dintre dresori și deosebitele mamifere. Pe un drum de o oră cu autocarul, am reușit să observăm peisajele de vis din Portugalia, Lisabona, precum rezervațiile de flamingo și grija pe care oamenii o au pentru aceste animale.

A doua zi am avut ocazia de a vizita zona veche a Lisabonei. Drumul din orașul Montijo către capitală  a fost parcurs cu feribotul, experiență ce ne-a oferit oportunitatea de a admira impresionantele poduri ce traversează fluviul Tejo. Odată ajunși în partea istorică a capitalei , primul obiectiv turistic, pe care l-am putut admira a fost Parca de Comercio. Acesta este un monument impresionant și emblematic al orașului și, de asemenea, unul dintre cele mai mari spații comerciale din Europa. Am putut observa și statuia ecvestră a Regelui Jose I, ce adaugă un aer regal întregului loc. Piața Pedro al IV-lea a fost totodată pe lista obiectivelor vizitate. Acesta este un loc minunat, plin de viață și culoare, iar diversitatea culturală își face cu ușurință prezența. De la concerte stradale, până la punerea în scenă a diferitelor tipuri de coregrafii, experiența culturală se poate simți din plin. În timp hoinaream pe străzile Lisabonei, am ajuns într-unul din cele mai frumoase parcuri ale orașului vechi. Aici, istoria, și arta stradală se îmbinau perfect cu peisajul panoramic.

A treia zi am avut ocazia de a petrece timp in Belem, un cartier istoric al Lisabonei. Am inceput cu vizitarea Mănăstirii Jeronimos, o bijuterie arhitecturalăși am continuat cu Turnul Belem, un simbol al descoperirilor maritime portugheze. Am explorat și Monumentul Descoperirilor, care este decorat cu statui ale unor figuri nobile din epoca descoperirilor maritime portugheze, cum ar fi Vasco da Gama si Pedro Alvares Cabral. Oprirea la Antiga Cofetăria din Belem pentru a gusta celebrele Pasteis de nata, a fost un deliciu absolut. Încheind ziua cu o plimbare pe malul râului Tejo, am admirat peisajul  și atmosfera relaxantă. Belem ne-a încântat prin istorie, cultură și delicii culinare.

În ziua a patra ne-am îndreptat spre Oceanário de Lisboa, unul dintre cele mai mari acvarii interioare din lume. Situat în frumosul Parc al Națiunilor, acvariul este o atracție de top, atât pentru turiști, cât și pentru localnici.Intrarea în Oceanário a fost spectaculoasă. Am început explorarea prin diferitele habitate marine, fiecare reprezentând un ocean diferit: Atlantic, Pacific, Indian și Antarctic. Fiecare secțiune era amenajată cu atenție la detalii, recreând habitatele naturale ale vieții marine.Ne-am plimbat prin tunelurile de sticlă, admirând varietatea impresionantă de viețuitoare marine. Rechinii, pisicile de mare și bancurile de pești colorați ne-au captivat atenția. Am fost fascinați de secțiunea dedicată meduzelor, unde am putut observa eleganța acestor creaturi.Am participat la un program educativ despre conservarea oceanului. Am aflat despre eforturile Oceanário de a proteja mediul marin și despre importanța acestora pentru biodiversitatea globală.

Ziua a cincea a fost dedicată schimbărilor climatice printr-o vizită la “Capo da Roca” și “Boca de Inferno”, unde au fost observate schimbările climatice care au avut loc în ultimele decenii. Unele dintre modificările notabile includ: temperaturi crescute: Atât Capo da Roca, cât și Boca de Inferno au cunoscut o creștere a temperaturilor în ultimele câteva decenii. Acest lucru a dus la veri mai calde și ierni mai blânde în regiune, schimbări ale tiparelor de precipitații: Au existat modificări ale tiparelor de precipitații în ambele locații, în unii ani înregistrându-se mai multe precipitații decât de obicei, în timp ce alții au văzut condiții de secetă. Acest lucru a avut un impact asupra ecosistemelor și agriculturii locale, creșterea nivelului mării: creșterea temperaturilor globale a dus la topirea calotelor glaciare și a ghețarilor, ducând la creșterea nivelului mării. Acest lucru a avut un impact asupra eroziunii costiere la Capo da Roca și Boca de Inferno, ducând la modificări ale peisajului și la pierderea habitatelor de coastă, frecvența crescută a evenimentelor meteorologice extreme: Ambele locații au înregistrat o creștere a frecvenței și intensității evenimentelor meteorologice extreme, cum ar fi furtunile, precipitațiile abundente și valurile de căldură. Aceste evenimente pot avea un impact semnificativ asupra comunităților și infrastructurii locale. În general, schimbările climatice de la Capo da Roca și Boca de Inferno din ultimele decenii evidențiază necesitatea unor măsuri de adaptare și de atenuare pentru a limita impactul schimbărilor climatice în regiune.

Experiența în Lisabona mi s-a părut una minunată, să fiu acolo cu unii dintre colegii de liceu, să văd atâtea locuri noi și să întâlnesc elevi din altă țară a fost ceva special. Experiența dintr-un proiect Erasmus este unică, iar în acesta am avut șansa să învăț cum să protejez mediul înconjurător, să fiu conștientă de pericolele la care e expusă planeta, dar să și aflu și să mă bucur de frumusețea ei și de ceea ce ne poate oferi. Portugalia e o țară cu o natură deosebită, peisaje nemaivăzute și oameni primitori, iar participarea intr-un proiect aici m-a făcut să îmi doresc să explorez cât mai multe locuri din lume și să fiu mai motivată pentru a-mi atinge obiectivele în viitor.” – M I., elevă la Colegiul Național ,,Alexandru Odobescu”, Pitești.

Proiectul Erasmus din Portugalia a fost o aventură remarcabilă și una dintre cele mai frumoase experiențe din anii mei de liceu. Această mobilitate ne-a oferit șansa de a descoperi o cultură fascinantă, de a ne lărgi orizonturile și care ne-a îmbogățit atât din punct de vedere profesional, cât și personal. Activitățile organizate pe parcursul programului ne-au oferit oportunitatea de a învăța într-un mediu multicultural și de a explora noi perspective educaționale.” – M.M., elevă la Colegiul Național ,,Alexandru Odobescu”, Pitești.

Așadar, aceasta a fost experiența noastră în Lisabona, o experiență de neuitat și care ne-a creat mii de amintiri frumoase. Dacă ne-am putea reîntorce în timp și să retrăim această aventură încă o dată, cu siguranță cu toții am face-o într-o clipită. Le mulțumim profesorilor pentru crearea acestei oportunități uimitoare!” – R.M., elevă la Colegiul Național ,,Alexandru Odobescu”, Pitești.

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/dana-andrei/" target="_self">Dana Andrei</a>

Articol scris de Dana Andrei

Editor și autor de content media, cu experiență în presa online, PR și în promovare social media. Absolvent al Facultății de Jurnalism și Comunicare.

Articole asemănătoare:

Citește articolele pe același subiecte: Capital | educație | elevi | Erasmus | Italia | Pitești | Portugalia | Spania

Ultimele articole