Facultatea de Teologie, Litere, Istorie și Arte din cadrul Universității POLITEHNICA București își exprimă îngrijorarea cu privire la modificările propuse în planurile-cadru pentru învățământul liceal, evidențiind importanța menținerii disciplinelor umaniste, precum Istoria, Limba latină și Geografia, ca fundament al educației. În contextul provocărilor sociale actuale, care includ tendințe extremiste și dezinformare, decanul Constantin Augustus Bărbulescu face apel la o reformă educațională care să prioritizeze formarea unei culturi generale solide și a spiritului critic în rândul tinerilor, esențiale pentru dezvoltarea unei societăți informate și responsabile. Iar în acest sens a publicat un comunicat în care a subliniat importanța disciplinelor umaniste și a făcut un apel public ”la facultățile de profil, la organizațiile profesionale și la profesori, specialiști, studenți și elevi să se solidarizeze, să susțină menținerea orelor de Istoria românilor, Limba latină și Georgrafie în planurile-cadru, indiferent de filieră și specializare”.
”Manipularea se face pornind de la elemente de cultură generală”
”Facultatea de Teologie, Litere, Istorie și Arte din cadrul Universității POLITEHNICA București a luat act de 𝑷𝒓𝒐𝒊𝒆𝒄𝒕𝒖𝒍 𝒅𝒆 𝒑𝒍𝒂𝒏𝒖𝒓𝒊-𝒄𝒂𝒅𝒓𝒖 𝒑𝒆𝒏𝒕𝒓𝒖 𝒊̂𝒏𝒗𝒂̆𝒕̦𝒂̆𝒎𝒂̂𝒏𝒕 𝒍𝒊𝒄𝒆𝒂𝒍, 𝒑𝒖𝒔 𝒊̂𝒏 𝒅𝒆𝒛𝒃𝒂𝒕𝒆𝒓𝒆 𝒑𝒖𝒃𝒍𝒊𝒄𝒂̆.
În acest sens, după o primă analiză a propunerilor din Proiectul de planuri-cadru, facem următoarele precizări:
Societatea românească trece printr-o serie de provocări și de frământări în care tendințele extremiste, național-comunismul și antisemitismul reapar pe fondul unei lipse acute de educație umanistă și socială. Asistăm aproape neputincioși și paralizați cum ignoranța și dezinformarea au acaparat mințile a milioane de concetățeni.
Impactul tipului de național-comunism (din epoca ceaușistă) și mai apoi al ignoranței (ultimilor 35 de ani) ne-a adus în situația în care Istoria și Disciplinele umaniste au fost denumite cu dispreț: umanioare.
Observăm că manipularea se face pornind de la elemente de cultură generală. Cunoștințele de istorie, geografie, lingvistică sunt folosite pentru a mistifica adevărul și a reeduca o mare masă de oameni din România.
Aderarea la valorile europene și euro-atlantice presupune conștiință civică, toleranță, libertate, gândire critică și stat de drept. Aceste valori trebuie să se regăsească în Propunerile Proiectului de planuri-cadru pentru învățământ liceal.
Apreciem nevoia de reformă, susținem introducerea orelor de gramatică la liceu și a celor două discipline – Istoria comunismului și Istoria Holocaustului-, dar atragem atenția că acestea nu acoperă lipsa culturii generale și nu contribuie la eradicarea teoriilor conspirației.
Spiritul critic, alfabetizarea funcțională înseamnă să poți să ai repere de tipul: spațiu, timp, realitate, adevăr istoric.
Considerăm că este absolut obligatoriu ca disciplinele Istorie, Limba latină și Geografie să se regăsească în trunchiul comun pentru toate filierele și specializările.
Argumentul fundamental este reprezentat de ideea formării cetățeanului responsabil și rațional.
Am urmărit cu atenție mesajele din spațiul public, precum și precizările făcute de către specialiștii Ministerului Educației, referitoare la dispariția orelor de Istorie, Limba latină și Geografie. Argumentul că acestea se vor regăsi în CS sau CDOȘ este unul total greșit. Disciplinele din CS și CDOȘ au rolul să completeze disciplinele din trunchiul comun.
În primul rând, aceste discipline constituie baza formării culturii generale și a spiritului critic (a spune că o vei forma doar în clasele a IX-a și a X-a este din nou o eroare de abordare). Se invocă ideea de formare a specialiștilor încă din clasele a XI-a și a XII-a. Probabil că se pierde din vedere însăși esența LICEULUI – formarea competențelor de bază (cultură generală) care contribuie la formarea competențelor-cheie (inclusiv la alfabetizarea funcțională).
Istoria, Geografia și Limba latină sunt esențiale pentru a înțelege care este baza formării popoarelor și limbilor Europei actuale, dar și importanța libertății de care ne bucurăm.
Limba latină este esențială în Drept, Biologie, Anatomie, Botanică, Zoologie, Fizică, Chimie etc. Studiul ei trebuie făcut la toate domeniile și specializările, nu doar acolo unde s-ar cere (dacă s-ar cere de către elevi). Studiul acesteia oferă un avantaj considerabil în înțelegerea terminologiilor specializate.
Eliminarea Istoriei din clasele a XI-a și a XII-a, integrarea Istoriei românilor/României în clasele a IX-a și a X-a ne arată, o dată în plus, lipsa de înțelegere a realității, chiar de către cei care propun acest plan-cadru. Ușurința cu care tinerii sunt atrași de extremism și de teoriile conspirației derivă din eliminarea pas cu pas a tot ceea ce înseamnă Istorie și Geografie. Geografia este indispensabilă pentru înțelegerea contextului global, a interdependențelor economice și politice, precum și a provocărilor legate de schimbările climatice și resursele naturale”, se arată în comunicatul semnat de decanul Facultății de Teologie, Litere, Istorie și Arte din cadrul Universității POLITEHNICA București, Constantin Augustus Bărbulescu.
”Istoria comunismului și Istoria Holocaustului sunt discipline care definitivează spiritul de toleranță…”
Pentru că educația joacă un rol esențial în formarea unei generații responsabile și bine informate, Facultatea de Teologie, Litere, Istorie și Arte din cadrul Universității POLITEHNICA București, prin vocea decanului Constantin Augustus Bărbulescu, lansează un apel pentru menținerea și reintroducerea unor discipline fundamentale în trunchiul comun al învățământului liceal. Această inițiativă vizează nu doar conservarea cunoștințelor esențiale, ci și cultivarea unei mentalități critice, capabile să înfrunte provocările actuale ale societății.
”Pornind de la această scurtă analiză, susținem următoarele:
- necesitatea menținerii orelor de Limba latină în trunchiul comun pentru toate filierele și specializările!
- reintroducerea Istoriei universale și europene, precum și a Istoriei românilor în trunchiul comun pentru toate filierele și specializările! Istoria comunismului și Istoria Holocaustului sunt discipline care definitivează spiritul de toleranță și înțelegere pentru cele mai crunte experimente ale secolului XX: nazismul și comunismul. Propunem introducerea Istoriei românilor la clasele a-XI-a și a XII-a, cu min 2h/săptămână.
- reintroducerea Geografiei în trunchiul comun pentru toate filierele și specializările!
Reducerea importanței disciplinelor umaniste riscă să transforme învățământul liceal într-o simplă pregătire tehnică, ignorând rolul său fundamental de a forma cetățeni informați, responsabili și capabili să își exercite drepturile și obligațiile într-un stat democratic.
Facem apel la facultățile de profil, la organizațiile profesionale și la profesori, specialiști, studenți și elevi să se solidarizeze, să susțină menținerea orelor de Istoria românilor, Limba latină și Georgrafie în planurile-cadru, indiferent de filieră și specializare”., se arată în comunicatul semnat de decanul Facultății de Teologie, Litere, Istorie și Arte din cadrul Universității POLITEHNICA București, Constantin Augustus Bărbulescu.
Foto descriptiv. Sursa foto: FB UNST Politehnica București și FB Constantin Barbulescu și FB Politehnica București, Facultatea de Teologie, Litere, Istorie și Arte
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro: