Casa Județeană de Pensii Argeș a anunțat recente reglementări importante referitoare la Certificatul de viață, un instrument esențial pentru verificarea statutului beneficiarilor de pensii stabiliți în străinătate. Conform Legii nr. 360/2023, începând cu 1 septembrie 2024, persoanele nerezidente sunt obligate să transmită semestrial acest certificat, semnat de o autoritate legală din țara de domiciliu, pentru a-și menține drepturile de pensie. Nerespectarea acestor termene va conduce la suspendarea plății pensiei, ceea ce face ca respectarea procedurilor să fie crucială pentru beneficiarii afectați.
Potrivit Legii nr.360/2023 privind sistemul public de pensii, în vigoare de la data de 1 septembrie 2024, în cazul beneficiarilor stabiliți în străinătate (nerezidenți), certificatul de viață se transmite semestrial, din proprie inițiativă, de beneficiarul nerezident aflat în plată, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an, după cum urmează:
- în perioada 01 ianuarie – 31 martie, pentru prima verificare din cursul unui an calendaristic;
- în perioada 01 iulie – 30 septembrie, pentru a doua verificare din cursul unui an calendaristic.
Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.
Sintagma „autorități legale” se referă la instituții de pensii ori de securitate socială, autorități administrative locale, misiuni diplomatice, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv reședință, asociații de români cu personalitate juridică din diverse state, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL – UIL) din Italia, etc.
Certificatul de viață, completat și semnat, se poate transmite prin e-mail la adresa: relatii@cjparges.ro, prin fax la numarul 0248.218.560 sau prin posta la adresa IC Bratianu, nr.38, Pitesti, cod postal 110005, judetul Arges. Certificatul poate fi descărcat de pe site-ul oficial al Casei Județene de Pensii Argeș, accesând următorul link: https://www.cjparges.ro/index.php?sel=acte.
În situația în care nu se prezintă certificatul de viață în termenul indicat, plata drepturilor de pensie va fi suspendată, începând cu luna următoare expirării termenelor prevăzute mai sus (de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an). Reluarea plății drepturilor de pensie se va face după transmiterea certificatului de de viață, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție.
Foto descriptiv. Sursă foto: FB Primăria Municipiului Pitești.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:
Pitești: Începe reabilitarea canalului deschis de pe strada Dimitrie Butculescu