În vreme ce majoritatea românilor începe să resimtă efectele măsurilor de austeritate pe care guvernul le-a anunţat, există câteva primării din Argeş unde pe funcţionari îi doare în cot de deficitul bugetar şi de sacrificiile pe care fiecare cetăţean se presupune că ar trebui să le facă pentru a reduce prăpastia financiară în care economia ţării se află în acest moment.
Pentru unii primari a devenit o obişnuinţă să-şi „fidelizeze” angajaţii oferindu-le an de an posibilitatea de a-şi face concediile pe litoral din banii contribuabililor, sub aparenţa frecventării unor cursuri de perfecţionare. Revoltător este că şi anul acesta, deşi se vorbeşte peste tot de reducerea cheltuielilor bugetare, nu numai că au continuat să aloce bani pentru aşa-zisa formare profesională a salariaţilor din aparatul primarului, dar au şi plusat, ajungând să plătească sejururi de… 11.000 lei (110 milioane lei vechi) pentru un singur angajat!
Citiţi acest material în vreme ce aşteptaţi factura la gaze sau curent, când alimentaţi maşina ori când vă umpleţi coşul de cumpărături cu TVA mărit la 21%!
► Sejururi nesimţite de peste 2.000 de euro la Primăria Dârmăneşti
Cei care au proasta inspiraţie să treacă zilele acestea pragul Primăriei Dârmăneşti vor avea surpriza să constate că, în ciuda caniculei de afară, în sediul administraţiei locale… bate vântul! Şi asta, pentru că aproape toţi angajaţii sunt plecaţi în concediu la mare. A avut grijă domn primar Emilian Ciolan şi anul acesta de angajaţii preferaţi să îi recompenseze cu vacanţe pe litoral plătite din bani de la bugetul local. Adică din banii cetăţenilor care plătesc impozite şi taxe la primărie!
Chipurile, funcţionarii primăriei sunt plecaţi la cursuri de formare profesională. Din nou! De câţiva ani pleacă în fiecare vară pe litoral să se şcolească, dar se pare că nu s-a prea lipit nimic de ei de vreme ce an de an au nevoie de „lecţii” suplimentare şi, în afară de câteva investiţii mărunte, încredinţate direct, nu a văzut nimeni vreun proiect de infrastructură de mare anvergură derulat de Primăria Dârmăneşti, care să justifice banii băgaţi în instruirea angajaţilor. Astfel, pe portalul achiziţiilor publice, Primăria Dârmăneşti figurează cu… zero licitaţii publice de la înfiinţarea SICAP şi până în prezent. Asta da performanţă administrativă!
Anul acesta, Primăria Dârmăneşti a bătut recordul în materie de cheltuieli pentru „şcolirea” funcţionarilor. Astfel, administraţia locală a încheiat anul acesta, pe parcursul lunilor mai şi iunie, nu mai puţin de 8 contracte (4 pentru cursurile de formare, 4 pentru cazare), în valoare totală de 142.551,7 lei (adică peste 1,4 miliarde lei vechi!!!). Din această sumă, însă, doar 15.511,7 lei costă cursurile propriu-zise, în vreme ce cazarea învăţăceilor la hoteluri de lux din Jupiter sau Mamaia scoate din vistieria primăriei nu mai puţin de127.040 lei.
Aroganţa este cu atât mai mare, cu cât unii dintre fericiţii angajaţi ai Primăriei Dârmăneşti beneficiază de sejururi de peste 2.000 de euro fiecare! Astfel, cele mai scumpe pachete se servicii de cazare au fost achiziţionate cu 10.590 lei bucata, de peste 10 ori mai scump decât cursul în sine, care este puţin peste 1.000 de lei (dacă printr-o minune se duce cineva la cursurile alea de-adevăratelea, în afară de o oră-două pentru poză şi pentru a-şi lua diplomele!)
Ţinând cont că bugetul comunei Dârmăneşti pentru 2025 este de 14,5 milioane lei, putem concluziona că 1% din banii acestei localităţi s-au cheltuit anul acesta pe concediile mascate în cursuri ale angajaţilor primăriei! În condiţiile în care se pare că, alături de contabile, secretar, viceprimar şi casier, ar fi fost şcolit pe malul mării chiar şi şoferul primăriei, suntem curioşi dacă la cursurile acestea se învaţă şi noutăţi în materie de legislaţie rutieră!
Mai este interesant şi faptul că, potrivit unui document din 31 martie 2025, pe statele de plată ale Primăriei Dârmăneşti figurează 20 de funcţii publice, din care doar 12 sunt pentru funcţionari, restul fiind muncitori, paznici şi – evident – şoferul! Şi, atunci, de ce s-au achiziţionat 16 pachete de cursuri şi servicii hoteliere? Este o întrebare la care sperăm să răspundă organele abilitate!
Achizitiile publice pentru servicii de cazare efectuate de Primăria Dârmănești: AICI + AICI + AICI + AICI!
► Tupeu de Băiculeşti: formare profesională + vouchere de vacanţă
O altă primărie argeşeană cu „tradiţie” în plata vacanţelor angajaţilor cu bani de la buget este Băiculeşti. Aici, când nu sunt la mare, angajaţii îşi pregătesc valizele pentru următorul concediu!
În 2022, aproape toţi angajaţii Primăriei Băiculeşti au fost la instruire la mare, suma cheltuită fiind de 55.800 lei plus TVA. În 2023, s-a plecat din nou în bloc la şcolarizare pe malul mării, din vistieria localităţii fiind achitaţi 67.350 lei pentru cursuri şi cazarea la hoteluri de pe litoral în plin sejur. S-a plecat şi anul trecut, dar mai puţini, însă anul acesta primarul Niculaie Dragnea s-a gândit să mai scoată nişte bani din buget pentru concediile subalternilor săi. Mai exact 36.000 de lei.
Nu ştim câţi angajaţi beneficiază de acest privilegiu şi nici unde pleacă, deoarece autoritatea contractantă a fost extrem de zgârcită cu detaliile achiziţiei, despre care se precizează doar că este un „pachet compact de formare profesională aferent cursurilor desfășurate în perioada mai-decembrie 2025”.
Şi, pentru ca tupeul să fie maximum, conform unui anunţ postat în SICAP, Primăria Băiculeşti s-a ocupat ca angajaţii ei să primească anul acesta şi vouchere de vacanţă, pe lângă concediile plătite pentru aşa-zisele cursuri de formare profesională.
► Bradu sparge gheaţa la vacanţe, dar măcar are proiecte de arătat!
O administrație locală care până acum nu şi-a trimis niciodată salariaţii la astfel de cursuri, dar care a găsit un moment destul de prost să o facă taman anul acesta este Primăria Bradu. E drept, achiziţia a fost făcută încă din luna aprilie, înainte de alegeri şi înainte ca guvernul să anunţe măsuri draconice de reducere a cheltuielilor.
Astfel, formarea profesională a 15 angajaţi a costat Primăria Bradu 80.309 lei. În raport cu bugetul localităţii – care se ridică la 58 milioane lei din care 23 de milioane doar pentru investiţii – suma nu mai pare atât de… neruşinată! Apoi, trebuie ţinut cont şi că, spre deosebire de alte primării care aruncă inutil cu banii pe perfecţionarea angajaţilor, la Bradu se derulează proiecte de infrastructură pe bandă rulantă, pagina sa de achiziţii publice fiind plină de zeci de licitaţii. Una peste alta, vom urmări pe viitor dacă astfel de cursuri devin o practică şi la această primărie!
Alte primării care au optat pentru această formă de instruire a personalului s-au limitat să trimită câte 2-4 angajaţi la cursuri cu cazare în hoteluri de pe litoral sau din staţiuni balneo-climaterice, sumele plătite fiind ceva mai mici: Suseni – 15.600 lei (3 angajaţi); Coşeşti – 14.000 lei (4 angajaţi); Moşoaia 10.000 lei (2 angajaţi).
Citiţi, de asemenea, pe anchetaonline.ro: