Pe 1 septembrie, primul autobuz electric din flota auto a Publitrans a intrat pe traseu, pe linia 7B. Acesta este primul din cele 40 pe care municipalitatea le-a achiziționat într-un proiect pe fonduri europene, care a debutat în 2021. Până acum, la Pitești, au ajuns 30 de autobuze, însă nu e mare grabă în recepționarea celorlalte din lot, întrucât, momentan, există un impas major creat de lipsa furnizorului de energie electrică pentru alimentarea stațiilor de încărcare aferente mijloacelor de transport.
3 licitații anulate din lipsă de ofertanți
Montarea celor 40 de stații cu încărcare lentă se va face în parcarea Bowling. Lucrările sunt în derulare, însă licitația pentru contractarea serviciului de furnizare a electricității bate pasul pe loc. Până acum, trei licitații au fost anulate din cauza faptului că nu a existat nicio ofertă. Acum este în derulare cea de-a patra, însă directorul Publitrans, Manu Rotaru, este sceptic și crede că și aceasta va avea aceeași soartă.
Avem probleme mari, ca în toată România și în toată Europa. Nimeni nu mai vrea să oferteze energie electrică într-un contract public, deoarece nimeni nu știe ce preț va fi mâine, darămite peste un an! CEZ ne-a cerut plata în avans, însă o astfel de soluție nu este legală.”, ne-a declarat domnia-sa. Există însă și o umbră de optimism. „Dacă se anulează și cea de-a patra licitație, atunci mai există soluția negocierii. Noi am început o acțiune de prospectare a pieței, dată fiind situația și vom cere oferte furnizorilor.”, a explicat Manu Rotaru.
Pe lângă stațiile cu încărcare lentă de la Bowling, se vor mai monta stații cu încărcare rapidă pe Gheorghe Doja (unde va fi și un dispecerat), la Arpechim și în Războieni. Pentru o încărcare completă un autobuz electric trebuie conectat la priză timp de 4,5 – 5 ore.
Autobuzele electrice vor elimina, treptat MAZ-urile galbene
După linia 7 B, următoarele care vor fi asigurate cu autobuze electrice sunt 7, 2B, 3B, 13 și 13B, dar Publitrans va înainta solicitare pentru a circula pe toate liniile. Prin introducerea autobuzelor electrice se vor elimina, treptat, vechile autobuze (MAZ-urile galbene), care circulă din 2003 pe străzile Piteștiului. Cu toate că unele au și 1.000.000 de kilometri la bord, acestea sunt încă sigure, dar nu oferă, nici pe departe, același confort utilizatorilor.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro
Ovidiu Puiu: „Piața liberă a energiei a eșuat! Europa trebuie să revină la reglementare!”