În România, s-au produs în luna octombrie 54.756 de autoturisme, conform ultimelor date publicate de Asociația Constructorilor de Automobile din România. Uzina Dacia de la Mioveni a produs 31.244 unități, iar uzina Ford Otosan de la Craiova a produs 23.512 unități. Producția de autoturisme înregistrează astfel o scădere cu 6,65% față de luna octombrie a anului 2024, când în România au fost produse 58.657 de autoturisme, 31.030 de unități la Mioveni și 27.627 unități la Craiova.
În primele 10 luni ale anului 2025, de pe benzile uzinelor Dacia și Ford au ieșit 453.955 de mașini, 245.765 dintre ele fiind fabricate la Mioveni și 208.190 unități la Craiova. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, cifrele înregistrează o scădere de 2,75%. În primele 10 luni ale anului 2024, au fost produse 466.838 de autoturisme, 259.676 la Dacia și 207.162 la Ford Otosan.
„Trebuie să fim fericiți că în România se fabrică vehicule cerute și pe piețele externe”
Potrivit celor declarate pentru publicația „Ancheta” de Adrian Sandu, secretar general ACAROM, anul acesta s-a întâmplat un fapt natural, acela că cele două uzine au introdus în fabricație noi modele de vehicule, pentru a căror producție este necesară atât adaptarea fluxului de aprovizionare privind componentele de la furnizori, cât și adaptarea proceselor și a liniilor de fabricație. Înlocuirea unor modele de dimensiuni mai mici cu unele mai mari aduce însă un plus de valoare uzinelor, dat fiind faptul că se fabrică vehicule mai scumpe și în volume similare.
La Dacia se fabrică acum majoritar Bigster și Duster. Nu se mai fabrică Logan, nu se mai fabrică Sandero, iar Duster și Bigster sunt mașini cu dimensiuni mai mari, ceea ce înseamnă o adaptare a liniilor de producție. Adaptarea aceasta a însemnat și perioade în care nu ai putut să fabrici câte mașini voiai, fie că nu ți-a livrat un furnizor componentele în ritmul în care le-ai vrut, fie că nu ai avut banda pregătită să fabrici atâtea mașini. Trebuie să fim fericiți că în România se fabrică vehicule cerute și pe piețele externe, iar asta este dovedit și de faptul că peste 92-93% din producția de vehicule din România este exportată. Dacă ar fi să lucreze doar pentru piața din România, cele două uzine nu ar lucra mai mult de 3 săptămâni pe an. Noile modele sunt foarte bine primite pe piață.”, a explicat Adrian Sandu.
Producția din România se situa undeva la 400.000 de unități pe an în prepandemie, mai punctează domnia-sa. În timpul pandemiei a scăzut, iar după pandemie a existat criza de microcipuri și apoi alte crize care au afectat sectorul auto. În ultimii doi ani, am avut o creștere a producției de vehicule în România. Dacă în 2021 eram la 420.000 de unități, în 2022 am ajuns la 509.000, în 2023 – la 513.000, iar anul trecut am avut record, 560.000 de unități. România a ajuns astfel de un nivel aproape de capacitățile instalate în cele două uzine, Ford la Craiova și Dacia la Mioveni, România situându-se în acest moment pe locul 6 în Europa la producția de autovehicule.
Material realizat de Berta Dima.
Foto: ediția tipărită
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro












