Când am venit primar în comuna Albota, localitatea avea doar un bec, la sediul Poliției. Nu era un kilometru de asfalt, nu aveam apă, canalizare, gaze, nimic. Astăzi avem infrastructură bine pusă la punct, iluminat public din stâlp în stâlp și asfalt chiar și pe drumurile agricole. Cred că nu
întâmplător, de șapte mandate, oamenii mă aleg 70-80%.” – aceasta este concluzia cu care considerăm că este relevant să deschidem acest material.
Actualul mandat al primarului Ion Dumitru se înscrie în aceeași linie. Având puse la punct majoritatea investițiilor ce țin de un ABC al civilizației, în cei trei ani care au trecut s-a concentrat pe investițiile ce vizează modernizarea serviciilor oferite comunității.
Sala de sport – cea mai grea încercare a mandatului
De departe cea mai mare provocare a reprezentat-o ridicarea sălii de sport cu fonduri de la CNI.
Partea din sănătatea și nervii primarului se află la temelia acestei investiții pentru care edilul s-a zbătut din prima secundă cu neseriozitatea constructorilor desemnați de către CNI.
Cu sala de sport am ajuns să plătesc eu persoanele care au adus proiectul pe ultima sută de metri. Este o investiție de 2 milioane de euro care nu s-a finalizat nici acum, deși ar fi trebuit să fie gata din aprilie, anul trecut.
Am adus o firmă de termopane să facă 26 de uși, că ei ne-au adus uși de lemn, din placaj. Firma e neplătită de patru luni, probabil va trebui să-i dau banii din buzunar. Am apelat și la betoane pe raza județului și nu s-a plătit de 4 luni nimic. Constructorul nu răspunde la telefon.M-am implicat atât de mult, am implicat oameni de afaceri, pentru că cei care construiesc sala nu au nimic, nici măcar muncitori. Cei de la CNI se duc la licitații cu două firme în tandem, iar acestea încasează banii pe care îi plimbă de la o sală la alta.
De lucrat lucrează subcontractorii, care nu și-au mai primit banii de un an de zile.”, ne-a declarat primarul Ion Dumitru.
În maximum o lună, sala ar putea fi terminată. Mai este nevoie de tabelă, 180 de scaune și amenajarea curții. Edilul a cerut CNI să-i cedeze investiția, pentru a o finaliza în cel mai scurt timp. La CNI însă altele sunt socotelile…
Încep lucrările de canalizare în două sate
O altă piatră de încercare a acestui mandat o reprezintă canalizarea în două sate, realizată cu fonduri prin ADIA.
Investiția, în valoare de 5 milioane de euro, va începe în luna august. Ar fi putut fi gata de mult dacă cetățenii ar fi fost puțin mai… cooperanți, spre propriul beneficiu.
Noi am fost programați de Ministerul Mediului în două etape pentru această canalizare. Etapa a doua a durat aproape patru ani din cauza birocrației. Acum am intrat în linie dreaptă. Să le spunem cetățenilor de ce a durat atât.
Aceste două sate nu totalizează 2.000 de locuitori. Ei sunt 3.000, dar nu au acte de identitate pe Albota. Pe fonduri europene nu te joci. La ei, regulile sunt clare: stația de epurare nu poate funcționa sub 2.000 de locuitori.
A trebuit să mă cuplez cu Poiana Lacului și s-a modificat tot proiectul.
De ce? Din neglijența cetățenilor din Albota care nu și-au făcut buletin de Albota, deși locuiesc de ani de zile aici. Ajunsesem la 1.900 de locuitori, nu am putut aplica și a trebuit să refac toată documentația.”, ne-a explicat primarul Ion Dumitru.
Provocări și soluții inteligente
Munca de administrație este una plină de neprevăzut și situații pe care, uneori, chiar nu le poți anticipa. Spre exemplu, recent, edilul spune că a întâmpinat numai provocări cu asfaltarea unei străzi.
Întâmpin greutăți din cauza faptului că dau de lucruri la care nu m-am așteptat: conductă de gaze introdusă la 25 de centimetri, cablu de curent introdus la 25 de centimetri. Eu trebuie să sap 30 de centimetri, conform proiectului, ca să pun piatră concasată, pentru ca apoi să pun balast și stratul de asfalt.
M-am lovit pe o stradă – Priboiești – numai de necazuri. În mod normal, aceste cabluri și conducte trebuiau îngropate la limita înghețului, care în Argeș este de 70 de centimetri. Dar voi găsi, ca de obicei, cele mai bune soluții.”
O altă provocare a constituit-o asfaltarea unei străzi pentru care nicio autoritate nu ar fi acordat finanțare, pentru că ar fi deservit prea puține gospodării.
Chiar dacă nu am reușit să găsesc o soluție de asfaltare a drumului Dealul Ursului-Frătești (căci nimeni nu îmi dă 300.000 de lei pentru 16 case), am găsit o soluție deșteaptă. Am fost la minister și am dat o declarație pe propria răspundere că o să cumpăr toată zgura pe care o îndepărtăm de la alte drumuri pe care le asfaltăm.
Voi cumpăra la un preț convenabil zgura, ca să pun și pe acel drum județean pe care nu mi-l mai face nimeni. Îmi iau și un compactor, am un greder rămas de la balastieră.
Poate locuitorilor nu le va plăcea soluția, știu cât de pretențioși sunt, dar voi face un drum foarte bun, îi asigur.”
În proporție de aproape 100%, administrația locală a rezolvat partea de infrastructură rutieră. Sunt și excepții, dar acestea țin și de modul în care cetățenii înțeleg să se achite de propriile responsabilități.
Ultimul asfalt pe care mai trebuie să-l torn este în zonele în care au investit imobiliarii. Vor canalizare, gaze, apă, drumuri bune, doar că nu predau drumurile către primărie. Eu nu vreau să pățesc ce a pățit domnul Pendiuc, care a pus asfalt pe drum privat.
Asta se încadrează la deturnare de fonduri. În momentul în care mi se va preda drumul și acesta va avea 7 metri lățime, voi face proiect și voi asfalta. Eu am fost verificat patru ani de către instituțiile statului și sunt singurul primar din județ care nu a avut un dosar penal. Am angajați buni, toți cu studii superioare, care au grijă să nu greșesc cu nimic. Pentru că poți greși din dorința de a face.”, ne-a declarat primarul.
Dincolo de provocările acestui mandat, au fost și proiecte care au mers ca pe roate.
La Albota s-a realizat primul pod de tip Turbosider, în valoare de 200.000 de euro (adică la jumătate din valoarea unuia clasic) și urmează să se mai construiască încă două.
Primarul se mai laudă și cu cea mai frumoasă școală din județ, reabilitată cu aproximativ 1,5 milioane de euro și care, în curând, va fi dotată, prin PNRR, cu echipamente moderne.
Tot prin PNRR a obținut finanțare pentru stații de autobuz inteligente cu celule fotovoltaice și 100 de camere de luat vederi.
Urmează să mai ridice o biserică și să construiască un parc în spatele primăriei.
Toate problemele acestea nu mă lasă nici să mor.”, concluzionează primarul care, la acest moment, încearcă să se ridice la înălțimea așteptărilor cu o echipă formată din doar patru oameni, după ce posturile au fost înghețate.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro