Cu cât ne apropiem mai repede de marea ziua mult așteptată a reducerilor, Black Friday, cu atât apar tot mai multe oferte. Cu toate astea, directorul general Direcţia Generală Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a venit cu câteva precizări importante pentru cetățeni. Astfel, directorul general a vorbit zilele trecute într-o postare publicată pe pagina de Facebook, despre garanțiile produselor cumpărate în perioadele de reduceri și a transmis, câteva recomandări de Black Friday.
Ziua mult așteptată a reducerilor, Black Friday, se apropie cu pași repezi – pe 8 noiembrie. Până atunci specialiștii au câteva recomandări utile referitoare la garanții.
”Se aplică regulile privind garanțiile și în privința bunurilor achiziționate în perioadele de reduceri(Black Friday,…)?
Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg”, explică Paul Anghel.
Care sunt regulile privind garanția?
Mai departe acesta explică că ”OUG 140/2021 este cea care reglementează garanțiile bunurilor. De fapt, stabilește căexistă două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur bun.
Garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un bun vă este vândut, beneficiați de garanția legală, fără ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.
În principiu, garanția legală este de doi ani, dar există și excepții:
- în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garanția legală poate fi de cinci ani, dacă bunurile au o durată medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice sau software inclus în contractul de vânzare). Dacă furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioadămai mare de cinci ani, atunci garanția va fi valabilă pentru acea perioadă.
- În cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție mai de cel puțin un an.
Garanția comercială este cea care, în anumite situații, este oferită suplimentar. De exemplu garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componențe ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât și vânzătorul. Garanția comercialăpoate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anulează garanția legală”.
Ce facem dacă este defect?
Specialistul vine și lămurește situația referitoare la ce se întâmplă dacă bunul se defectează sau nu respectăspecificațiile?
”Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.
Ca regulă, inițial, puteți alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este de regulăprima măsura care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul în care ați informat vânzătorul asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.
Încetarea contractului sau reducerea corespunzatoare a prețului poate interveni în trei cazuri:
- vânzătorul nu a finalizat reparația sau înlocuirea sau vânzătorul a refuzat să aducă în conformitate bunurile
- se constată o neconformitate, în pofida eforturilor vânzătorului de a o remedia;
- neconformitatea este de o asemenea gravitate încât justifică o reducere de preț sau dreptul la încetarea imediata a contractului de vânzare;
- vânzătorul a declarat că nu va aduce bunurile în conformitate într-un termen rezonabil sau fără inconveniente semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstanţele cazului.
Încetarea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, veți primi suma plătită pentru bun, iar comerciantul bunul înapoi. Returnarea bunului în această situație se face pe cheltuiala vânzătorului.
Contactați vânzătorul dacă aveți o problemă!
Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luați legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea vă aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveți niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar dacămergeți la service cu produsul, informați întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute”.
Bunul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanție?
Întrebare la care mulți tomâni caută un răspuns este cea referitoare la bunul reparat/înlocuit, dacă acesta este acoperit de o nouă garanție?
”Bunul înlocuit este acoperit de o nouă garanție (legal sal comercială) care începe din momentul înlocuirii.
În cazul bnurilor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în care ați notificat vânzătorului defectul până în momentul în care bunul v-a fost livrat în stare de utilizare normală”, a concluzionat Paul Anghel.
Foto descriptiv.
Citiți, de asemenea, pe anchetoanline.ro:
Norocul este de partea ta? Report la Loto 6/49 de peste 8,72 milioane de euro