În contextul turului al doilea al alegerilor prezidențiale ce va avea loc duminică, 08 noiembrie, Biserica Ortodoxă Română subliniază importanța valorilor creștine și ale democrației europene, reafirmând angajamentul său față de apartenența României la Uniunea Europeană
Biserica Ortodoxă Română nu este indiferentă față de prezentul și viitorul României, ci apără și promovează în societate valorile credinței creștine și ale democrației europene, spre binele poporului român.
În acest sens, în calitate de prim semnatar al „Declarației cultelor pentru integrarea României în Uniunea Europeană” din 16 mai 2000, Biserica Ortodoxă Română reafirmă angajamentul ferm față de apartenența României la Uniunea Europeană, spațiu al prosperității și cooperării între popoarele Europei, ai cărei părinți fondatori au fost profund ancorați în creștinism.”, a transmis Biserica Ortodoxă Română
De asemenea, Biserica Ortodoxă Română a reamintit faptul că, preoților le este interzis să participe la campanii electorale sau să susțină partide politice. Astfel, Biserica își reafirmă poziția de neutralitate în perioada campaniilor electorale, subliniind dreptul fiecărui cleric de a-și exprima opțiunea politică prin votul personal secret, dar fără a se implica în activități partizane.
Întrucât, potrivit articolului 7 alineatul 1 din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, cultele sunt „factori ai păcii sociale”, Sfântul Sinod a hotărât, în mod repetat, începând cu anul 2008, că arhiereului, preotului, diaconului, monahului și monahiei din Biserica Ortodoxă Română le este interzis să facă politică partinică sau să participe la campanii electorale în calitate de susținător(oare). Astfel, Biserica Ortodoxă Română îşi afirmă clar neutralitatea în timpul campaniilor electorale, în mod similar cu Armata Română.
Opțiunea electorală a clericilor trebuie să fie exprimată doar prin votul personal secret, și nu prin partizanat politic, așa cum cadrelor militare în activitate le este interzis să își exprime în public opinii politice, să facă parte din partide, formaţiuni sau organizaţii politice, să desfăşoare propagandă prin orice mijloace sau activităţi în favoarea acestora ori a unui candidat pentru funcții publice.
Patriarhia Română subliniază că poporul român are nevoie, în această perioadă electorală, de unitate și stabilitate, dar și de respectarea principiilor fundamentale ale democrației și ale libertății.
În concluzie, poporul român are nevoie, în acelaşi timp, de libertate şi de unitate, de prosperitate şi de stabilitate.”, a adăugat Bixerica Ortodoxă Română
Preotul Sorin Bute critică utilizarea religiei în scopuri politice și mesianismul în campaniile electorale
Preotul Sorin Bute, lector universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității Valahia din Târgoviște și preot al parohiei Săcueni din Dâmbovița, a postat pe Facebook un mesaj dur la adresa politicienilor care folosesc religia și concepte din curentul New Age pentru a atrage electoratul.
Îmi doresc conducători creștini, dar nu conducători mesianici și posedați de o ideologie mesianic-salvaționistă. Resping atât sacralizarea politicii cât și politizarea sacrului.
Sacralizarea politicii este, de fapt, instrumentalizarea politică a religiei, deturnarea căutării religioase a oamenilor dinspre sensul ei firesc, transcendent, către utopii politice imanente. O deviere a misticii către carcicatura ei seculară, activismul.Această nouă mistică, activismul social și politic, este mesianică, apocaliptică, profetică, utopică și radicală. Activistul-mistic pretinde că luptă împotriva Antihristului, a Satanei, a Răului absolut, cu care, bineînțeles, îi identifică întotdeauna pe adversarii săi politici. El este mesia, salvatorul, catehonul, cel care salvează lumea de Antihrist, care oprește venirea apocalipsei, care ”pregătește țara pentru venirea lui Iisus”.
Misticul mesianic confundă revoluția iubirii adusă de Hristos cu revoluția socială a activismului resentimentar ce devine întotdeauna violent.”, se arată în mesajul postat pe Facebook de Sorin Bute
Acesta a criticat modul în care Călin Georgescu, candidatul la preşedinţie, și-a construit campania și îl acuză de mesianism politic.
Cel pe care l-am bănuit de mesianism politic scrie într-o carte în care vrea să ne explice cum să renaștem: “Iisus Hristos a fost cel mai mare răzvrătit din istorie. Tocmai de aceea a fost crucificat. El voia să schimbe lumea. Azi nu se doreşte schimbarea Sistemului care vrea să ne pună sub control total”.(Pagina 61, pentru cei ce m-ar bănui că am scos citatul din context).
Nu! Hristos a refuzat să schimbe lumea prin activism politic. A fost răstignit tocmai pentru că a refuzat acest rol caricatural de mesia politic. N-a venit să schimbe ”Sistemul” ci să ne dăruiască viață veșnică și adevărata renaștere.”, se mai arată în mesajul postat
De asemenea, într-un interviu acordat celor de la republica.ro, preotul Bute susține că Georgescu nu doar că se prezintă ca un politician creștin, dar și că își construiește imaginea de salvator al națiunii, apelând la principii ce nu au nimic în comun cu învățăturile creștine autentice.
Sorin Bute a menționat că l-a studiat pe Călin Georgescu, nu doar pe rețelele sociale, ci i-a citit și cărțile.
Potrivit acestuia, Călin Georgescu promovează o religie-surogat, similară mișcării legionare din trecut, care a fost transformată într-o mistică a violenței.
Așa cum am și scris în postarea mea, e o cheie New Age-istă, chiar dacă el acum se prezintă ca un creștin, există atât de multe informații, apărute după ce oamenii s-au mai dezmeticit puțin că un necunoscut a intrat în turul doi al alegerilor, care contrazic asta. Eu am fost frapat de la început de câteva lucruri despre care chiar am scris. Și anume mesianismul lui politic, care este în totală neconcordanță cu învățătura creștină. Eu însumi, curios, am citit în una dintre cărțile sale, Marea Renaștere, că vorbește despre Hristos ca despre un mare răzvrătitor politic și spune că de aceea a fost răstignit, pentru că a vrut să schimbe sistemul, dar n-a reușit, și că el este cel care vine să schimbe sistemul. E drept că m-a frapat, mai ales că am studiat de-a lungul timpului tocmai această problemă. Și am destul de multe articole scrise exact pe această temă: a secularizării unor principii și învățături creștine și transformarea lor în niște lucruri greșite. Și atunci primul lucru pe care l-am spus este acesta: este un mesianism politic care nu-și are rostul. E un fel de religie-surogat, așa cum a fost și mișcarea legionară, care a ajuns să devină o mistică a violenței. Și atunci am avut mai întâi o iritare, pentru că noi, preoții, avem această interdicție de a face politică, numai că am citit cu atenție acea hotărâre care spune că preoții nu pot avea o opțiune politică exprimată în afara votului personal și secret, dar, în același timp, preoții trebuie să participe la viața cetății, sprijinind activitățile menite să promoveze binele obștesc și împotrivindu-se oricăror măsuri sau activități care se dovedesc a fi în contradicție cu învățătura și morala creștin-ortodoxă. De aceea, eu tot ce fac acum e să avertizez că o persoană care apare acum ca un Deus Ex Machina, care se prezintă creștin, dar pe care eu, cu experiența mea de 25 de ani de profesor și preot, îl simt că e de factură mistic-legionară și New Age, și am citit și am studiat ca să dovedesc asta, atunci am simțit nevoia să afirm că este în contradicție cu morala și învățătura creștin-ortodoxă.”, a declarat preotul Sorin Bute
În opinia sa, Călin Georgescu nu este un lider spiritual autentic, ci mai degrabă un „guru” care se prezintă pe sine ca fiind salvatorul.
Comportamentul acestui personaj, Călin Georgescu, nu este de lider religios, ci de guru. Pentru că un guru se prezintă el însuși ca salvator. El zice că e salvarea, că e divinitatea însăși. Deci nu e bine să îi zicem lider spiritual. Poate numai în măsura în care Osho a fost lider spiritual. Dar Osho a fost lider spiritual în sensul de guru.”, a afirmat preotul Sorin Bute
Părintele Constantin Necula despre renașterea credinței în România
Într-un interviu acordat în 2015, Părintele Constantin Necula a fost întrebat despre posibilitatea unei renașteri a credinței în România, similar cu cea din Rusia post-comunistă. Răspunsul său a fost ferm și critic, subliniind faptul că, în opinia sa, renașterea religioasă din Rusia nu reprezenta un proces autentic de reînviere a credinței, ci o manipulare ideologică, cu scopuri politice.
Am remarcat renașterea credinței din Rusia post-comunistă! Un Patriarh care dă binecuvântarea tancurilor să-și pună cizma pe gâtul altor ortodocși. Dacă ăsta e creștinismul pe care îl visăm, mulțumesc, NIET!
Niet! Niciodată în România nu s-a dezvoltat ideologia cizmei pusă pe gâtul celui mai slab. Renașterea creștinismul doar pentru că au aurit cupole, și-or hirotonit episcopi de limbă rusă peste neamurile vorbitoare de altă limbă? Iertați-mă că vă întreb, ați uitat că în Moldova, Mitropolitul susținut de Moscova vorbește rusește mai mult decât românește?
Despre ce creștinism rusesc îmi vorbiți? Panslavismul etern?!Scrie undeva în Scriptură despre așa ceva? Despre binecuvântarea tancurilor, pentru uniformizarea mujicilor și uciderea din gleznă tanchistă a puținilor tătari care au mai rămas? Aproape că te ia mila de tătarii islamici, domnule, dinaintea unei ortodoxii atât de bine pusă la punct!
Aaa! Dacă vreți să vorbim de ortodoxia preoților ucraineni, care s-au pus între soldați și popor ca să-și protejeze și poporul, și soldații născuți din popor… Da! Despre asta, altceva, da, dar nu este renașterea creștinismului rus post-comunist. Dacă ar fi existat post-comunism în Rusia, aș fi crezut că ar fi renăscut creștinismul, dar n-a trecut, nici la ruși, încă, nici nu cred că va trece curând comunismul.”, a declarat părintele Necula
Sursă foto: basilica.ro
Sursă video: inliniedreapta.net
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro