Managerii spitalelor din Argeș – față în față cu o nouă provocare
La nivelul Camerei Deputaților a fost adoptat, săptămâna trecută, un proiect legislativ având ca obiectiv creșterea siguranței pacienților și a personalului din spitale. Legea instituie obligativitatea instalării de butoane de panică în saloanele tuturor unităților medicale de gen, atât publice, cât și private, precum și a camerelor de supraveghere în secțiile de urgență (UPU) și terapie intensivă (ATI).
Conform informațiilor publice, transmise de către deputatul de Argeș Simona Bucura-Oprescu, dispozitivele vor fi amplasate astfel încât pacienții să poată semnala rapid o urgență medicală sau o situație de pericol iminent, iar sistemul va înregistra și timpul de intervenție. De asemenea, secțiile de terapie intensivă, precum și unitățile și compartimentele de primiri urgențe vor fi supravegheate prin sisteme video.
Noile măsuri ar urma să eficientizeze activitatea cadrelor medicale și să crească gradul de siguranță a pacienților, dar și a celor care le acordă îngrijiri, urmând a fi implementate, evident, și în spitalele din Argeș. Despre ce provocări ridică aceste noi măsuri, despre cum sunt privite de către personalul medical, dar și despre beneficiile pe termen lung, am discutat cu managerii a trei mari unități spitalicești din județ, acolo unde există atât un număr semnificativ de saloane, cât și secții ATI și Primiri Urgențe.
Adrian Dumbravă, manager SJU Pitești: „Proiectul va fi prins în bugetul anului viitor”
În viziunea managerului Spitalului Județean de Urgență Pitești, Adrian Dumbravă, proiectul de lege va aduce îmbunătățiri semnificative în exercitarea actului medical, implementarea butoanelor de panică aflându-se în planul de dezvoltare a unității sanitare pe care o conduce, independent de adoptarea acestei legi, după cum anunță domnia-sa.
Butonul de panică este un instrument foarte util pe care, din păcate, nu îl avem implementat în toate saloanele din Spitalul Județean. Cred că legiferarea acestor măsuri, care pune un pic de presiune și pe noi pentru o implementare mai rapidă, este binevenită și crește gradul de siguranță a pacienților. De asemenea, camerele video în ATI și UPU sunt, la rândul lor, foarte utile, dar trebuie păstrată o notă de siguranță, pentru a nu încălca legile privind protecția persoanelor. Nu trebuie să mergem într-o zonă extremă și să punem camere peste tot. Sunt numeroase spitalele în care sunt deja camere implementate în zonele de terapie intensivă. Am avut și noi la Spitalul Județean, au funcționat o perioadă, după care au fost oprite tocmai pe fondul unor astfel de restricții. Când am venit ca manager, le-am pus din nou în funcțiune. Le vom extinde și la UPU. Ca o concluzie, aceste legi sunt utile și ne ajută în managementul serviciilor de sănătate.”, a explicat, pentru publicația „Ancheta”, directorul Adrian Dumbravă.
Pentru implementarea tehnică a proiectului de lege există mai multe soluții, iar butoanele de panică vor funcționa cel mai probabil pe un sistem Wi-Fi, având în vedere infrastructura spitalului. Termenele de implementare ar fi de 18-24 de luni, iar anul viitor acest proiect va fi inclus în bugetul unității spitalicești, potrivit managerului argeșean.
Găsim o resursă. Când vorbim despre investiții care aduc eficiență în actul medical și beneficii pacientului, vom face toate eforturile să găsim sursele de finanțare. Încă nu știu însă la ce sume s-ar putea ridica implementarea întregului pachet. Intențiile mele de a folosi aceste soluții există de mult și am avut deja discuții cu personalul medical pe seama lor. Cei mai mulți spun că ajută semnificativ la timpii de intervenție și la monitorizarea pacienților. A fi în ATI și a vedea pe un monitor mare ce se întâmplă în fiecare salon astfel încât să poți interveni la momentul potrivit poate face o diferență enormă, pentru că nu poți sta, efectiv, lângă fiecare pat. Desigur, sunt și voci care critică acest proiect, pentru că, automat, se poate monitoriza și activitatea personalului… Majoritatea cadrelor medicale susțin însă aceste inițiative.”, a mai punctat managerul Spitalului Județean Pitești.
Codruț Schneider: „Spitalul Mioveni este deja pregătit cu tot ce prevede proiectul legislativ”
La Spitalul Orășenesc Mioveni, prima unitate sanitară de stat construită de la zero după Revoluție, prevederile legale sunt deja aplicate, încă de când a fost construit. La patul fiecărui pacient, pe toate secțiile, exceptând cea a nou-născuților, există un buton de panică, iar secțiile ATI și Urgențe funcționează cu un sistem de digitalizare totală, potrivit managerului Codruț Schneider.
Spitalul Mioveni este deja pregătit cu tot ce prevede proiectul legislativ, pe care îl consider foarte bun. Trebuie însă să ne raportăm la ceea ce înseamnă România și infrastructura spitalicească. S-ar putea să fie spitale care – din păcate – vor întâmpina mari dificultăți în a implementa noile măsuri. Nu putem vorbi despre digitalizare atunci când infrastructura nu este pregătită. Este foarte bine că începem, pentru că altfel nu vom face niciodată nimic, însă cred că trebuie prioritizați pașii. Toate aceste lucruri se fac pentru pacient și pentru siguranța actului medical. Dacă medicul nu este sigur pe actul medical, s-ar putea să aibă o reticență în a-și desfășura activitatea așa cum trebuie.”, explică managerul de la Spitalul Mioveni.
Lucrând deja în aceste condiții, cadrele medicale din Mioveni văd aceste inițiative ca fiind foarte utile și menite să ajute în procesul de îngrijire a pacienților. La ATI, personalul poate acționa într-un timp mult mai rapid, personalul medical fiind anunțat prin diverse semnale în momentul în care este ceva în neregulă, mai punctează managerul Codruț Schneider.
Andreea Gheordunescu, manager Spitalul Curtea de Argeș: „Personalul medical acceptă textul de lege și este informat de toate modificările legislative”
Și la Spitalul Municipal Curtea de Argeș, unitate sanitară de referință din nordul județului, proiectul este văzut ca fiind unul foarte util. Potrivit managerului Andreea Gheordunescu, la Curtea de Argeș, personalul medical este întotdeauna instruit și îndemnat să se adapteze prevederilor legale, prin urmare, implementarea noilor prevederi nu va crea eventuale tensiuni sau discuții.
Întâi trebuie să apară cadrul legislativ și – după ce vom vedea exact ce se va cere – va trebui să facem o analiză privind infrastructura, pentru a pune în aplicare legea. Poate fi vorba despre un buton de panică pe salon sau de unul la fiecare pat… Deocamdată, nu știm exact ce presupun aceste măsuri. După ce vom avea toate informațiile, vom putea evalua tehnic. Vom găsi soluții și din punct de vedere financiar, iar când e vorba de respectarea legii, aceasta nu este un lucru opțional. Personalul medical acceptă textul de lege și este informat de toate modificările legislative.”, a explicat managerul spitalului de la Curtea de Argeș.
Sursă foto: ediția tipărită
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro