Reforma administrației locale intră într-o nouă etapă de consultări, coordonate de prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul Dezvoltării, Cseke Attila. Discuțiile recente, desfășurate la Palatul Victoria, au vizat măsuri de eficientizare a administrației, descentralizare fiscală, limitarea suprapunerilor de competențe și condiționarea unor drepturi și servicii publice de achitarea obligațiilor fiscale. Reforma, parte a angajamentelor din PNRR, își propune un aparat administrativ mai suplu, mai eficient și mai responsabil.
Astfel, potrivit comunicatului publicat de Biroul de presă al Executivului, premierul Ilie Bolojan și ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, au continuat consultările cu reprezentanții autorităților publice locale asupra pachetului de măsuri privind reforma administrației locale, aflat în pregătire la nivelul Guvernului. Discuțiile de astăzi, desfășurate la Palatul Victoria, s-au concentrat pe măsuri de eficientizare a activității administrației locale, precum: reducerea numărului de angajați, limitarea numărului de polițiști locali și evitarea suprapunerii atribuțiilor între Poliția locală și Poliția națională, precum și posibilitatea ca un funcționar public să își împartă norma de lucru între două sau chiar trei primării.
Un alt subiect important al consultărilor a vizat finanțarea din bugetul național a proiectelor derulate de comunitățile locale, discuțiile axându-se pe continuarea Programului guvernamental Anghel Saligny.
De asemenea, a fost analizată creșterea capacității de finanțare a autorităților locale, în contextul descentralizării deciziilor și resurselor, precum și al implementării reformei privind impozitarea proprietăților – jalon asumat de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
În acest context, ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a prezentat o serie de măsuri cu impact direct asupra cetățenilor și comunităților, subsumate principiului ”justețe și echitate socială”, între care:
- Măsuri pentru reținerea la sursă a veniturilor persoanelor domiciliate într-o unitate administrativ-teritorială, în cazul neachitării obligațiilor față de bugetul local.
- Propunerea suspendării permisului de conducere în cazul neachitării amenzilor contravenționale rutiere în termen de 90 de zile de la comunicare. Restituirea permisului se va face doar după dovada achitării amenzilor restante.
- Condiționarea radierii unui autovehicul din circulație de prezentarea certificatului de atestare fiscală care să ateste stingerea tuturor datoriilor. Cumpărătorul va putea înscrie autovehiculul pe numele său doar dacă nu are datorii restante.
- Eliberarea autorizațiilor de construire doar pentru persoanele care și-au achitat taxele și impozitele locale, precum și amenzile contravenționale.
- Descentralizarea activității de autorizare a jocurilor de noroc, prin acordarea primăriilor a dreptului de a decide dacă permit sau nu desfășurarea acestei activități pe raza localității. Autoritatea locală va putea institui o taxă specială anuală, care va fi plătită de către operatorii licențiați.
În cadrul întâlnirii, reprezentanții Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, ai Asociației Municipiilor din România și ai Asociației Comunelor din România au prezentat o serie de propuneri și argumente privind reforma administrației publice locale.
„Vom analiza propunerile dumneavoastră și vom face simulări, deoarece orice măsură trebuie atent cântărită în actualul context bugetar. Continuăm consultările pe această temă, pentru că obiectivul nostru comun este să venim cu un pachet de măsuri cât mai apropiat de ceea ce administrația publică are nevoie pentru a se reforma și a putea oferi servicii mai bune, la costuri mai reduse pentru cetățeni”, a declarat prim-ministrul Ilie Bolojan, potrivit sursei citate.
Sursă foto: gov.ro.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:
PSD: Noi nu pentru asta am intrat la guvernare! Se impune de urgență o ședință a coaliției