Conceptul Renault Filante Record 2025: Aerodinamică și inovație pe roți

de | 30.01.2025 11:41 | Național, Lifestyle

Renault prezintă un nou concept car: RENAULT FILANTE RECORD 2025 – un vehicul electric, dezvoltat pentru a maximiza eficiența energetică și a stabili un nou record de consum și de autonomie, cu o baterie de 87 kWh. Cu un design aerodinamic impresionant și o greutate de doar 1.000 kg, acest monopost inovator preia moștenirea istorică a mărcii Renault, inspirându-se din modelele emblematice precum Étoile Filante și 40 CV des Records. Dotat cu tehnologii avansate precum steer-by-wire și brake-by-wire, Renault Filante Record 2025 va fi expus la Salonul Auto Rétromobile de la Paris, în perioada 5-9 februarie 2025.

Un monopost cu un design aerodinamic al caroseriei, pentru mai multă eficiență, Renault Filante Record 2025 este o mașină de dimensiuni excepționale: 5,12 metri lungime, 1,19 metri înălțime și doar 1.000 kg. Un laborator pe roți pentru testarea noilor tehnologii, materiale și inovații, Renault Filante Record 2025 este echipat cu anvelope unice pentru reducerea frecării, plus tehnologii steer-by-wire și brake-by-wire.

”Renault Filante Record 2025 a fost inspirat de 40 CV des Records și Étoile Filante, construite în 1925 și, respectiv, 1956, ambele înregistrând recorduri istorice pentru marcă. Acesta va fi expus la Salonul Auto Rétromobile de la Paris, în perioada 5-9 februarie 2025, înainte de a-și propune stabilirea unui nou record de eficiență în prima jumătate a anului.

Renault Filante Record 2025 nu este un concept obișnuit. Este o mașină electrică demonstrativă, concepută pentru a fi îndrăzneață și inovatoare, îmbinând moștenirea bogată a Renault cu o viziune futuristă asupra mobilității electrice. De asemenea, aduce un omagiu istoriei și moștenirii mărcii, care a considerat mereu motorsportul și recordurile ca o modalitate de a-și valida inovațiile, înainte de a le aplica modelelor de serie.

Inspirat de legendarele 40 CV des Records (1925-1926), Nervasport des Records (1934) și Etoile Filante (1956), acest monopost pare a fi modelat de aer. Nu este doar un exercițiu de stil, ci și o demonstrație a eficienței aerodinamice excepționale și a tehnologiei de ultimă oră, subliniind angajamentul Renault față de inovație și de mobilitatea mai durabilă și mai eficientă”, arată cei de la Renault Group în comunicatul remis presei.

RENAULT FILANTE RECORD 2025 Front face - Conceptul Renault Filante Record 2025: Aerodinamică și inovație pe roți RENAULT FILANTE RECORD 2025 Exterior plonjat - Conceptul Renault Filante Record 2025: Aerodinamică și inovație pe roți RENAULT FILANTE RECORD 2025 ¾ Rear - Conceptul Renault Filante Record 2025: Aerodinamică și inovație pe roți

Potrivit sursei citate, designerii și-au propus să creeze o sculptură monolitică prin linii curate, armonioase, care aproape că ar putea fi descrisă ca fiind organică.

”Am proiectat acest vehicul ca o sculptură în mișcare. Inspirat de avioanele de luptă și de recordurile de viteză din secolul al XIX-lea, reflectă atât performanța, cât și eleganța atemporală. Fiecare centimetru al suprafeței a fost creat pentru a capta lumina și a scoate în evidență liniile caroseriei, care par să se contopească cu aerul. Geamurile albastre și paleta de culori subliniază și mai mult această impresie de ușor și aerisit. Designul în ansamblu dorește să transmită o impresie de lejeritate și de fluiditate.”, a punctat, potrivt sursei citate, Sandeep Bhambra, Director of Advanced Design, Renault și Ampere.

Influențe preluate din istoria mărcii

Renault Filante Record 2025 are caroseria în culoarea Ultraviolet Blue, o nouă nuanță care arată albastru sau violet în funcție de reflexiile luminii și unghiul din care este privită. Amintind de 40 CV des Records, această culoare a fost recreată special pentru Renault Filante Record 2025. De asemenea, potrivit sursei citate, multe alte detalii amintesc de modele emblematice care au inspirat designul conceptului: farurile rotunde, roțile separate de caroserie (40 CV des Records și Nervasport des Records), precum și carenajele roților (Etoile Filante), grila ascuțită, poziția cabinei și cureaua de reglare a scaunului (40 CV des Records). Toate aceste forme și piese amintesc de trecut, în timp ce se îmbină perfect cu aspectul contemporan al lui Renault Filante Record 2025. Integrându-se lin și armonios cu viziunea futuristă a vehiculului, acestea creează un dialog natural între trecut și viitor.

Cu toate acestea, aeronautica este cea care oferă principala inspirație pentru designul acestui concept. Sub bula sa aerodinamică și protectoare, cabina amintește de cea a avioanelor de luptă, în timp ce fiecare detaliu al caroseriei este optimizat pentru a reduce rezistența aerului, cu elemente vizuale care amintesc de curbele și formele aeronavelor de înaltă performanță.

Carenajele roților față și spate sunt un alt detaliu atrăgător, contribuind la stilul vehiculului și jucând în același timp un rol fundamental în performanța aerodinamică a acestuia. Tot ele întăresc și aspectul monolitic al vehiculului, îmbunătățind în același timp captarea aerului. Împreună cu flanșele laterale largi ale roților, acestea contribuie la crearea unei siluete fluide, fără întreruperi vizuale.

Designul interior este conceput pentru a maximiza performanța, confortul și eficiența

RENAULT FILANTE RECORD 2025 Scaun - Conceptul Renault Filante Record 2025: Aerodinamică și inovație pe roți

Șuruburile vizibile de pe caroserie sunt inspirate din tehnicile de construcție a aeronavelor. Scopul nu este doar de a face mașina mai ușoară, ci și de a-i oferi un aspect contemporan, high-tech.

Designul interior al lui Renault Filante Record 2025 are aceeași abordare precum exteriorul, cu un cockpit inspirat din lumea aviației și a călătoriilor spațiale, în care fiecare detaliu este conceput pentru a maximiza performanța, confortul și eficiența. În acest habitaclu de dimensiuni reduse, fiecare componentă sau sistem (comenzile de siguranță și deschidere, controlul vitezei de croazieră, accelerația, frânarea etc.) este la îndemâna șoferului, cu un design orientat spre ergonomie și reducerea greutății.

RENAULT FILANTE RECORD 2025 Cockpit - Conceptul Renault Filante Record 2025: Aerodinamică și inovație pe roți

Scaunul șoferului, de exemplu, este fabricat din pânză întinsă, similară ca stil cu un hamac, pentru un design ușor cu un sprijin optim. Se adaptează la silueta șoferului, care devine una cu vehiculul. Este susținut de lamele subțiri din carbon îmbrăcate într-un material textil tehnic, o alegere inspirată, din nou, de industria aeronautică și aerospațială, unde fiecare gram este important în maximizarea performanței.

Integrarea comenzilor și a instrumentelor reflectă o abordare fluidă, minimalistă. Fiecare funcție este afișată pe un ecran digital ultra-subțire.

Volanul este componenta vizibilă a unei arhitecturi inovatoare pentru control: mânerele controlează accelerația, frânarea și direcția, folosind tehnologii complet electronice steer-by-wire și brake-by-wire, integrate discret într-o structură imprimată 3D realizată din Scalmolloy. Această abordare este inspirată tot de aeronautică, unde comenzile trebuie să fie atât ergonomice, cât și rapid accesibile. În centrul volanului, un ecran panoramic flexibil înfășurat în jurul unui cilindru oferă o afișare clară și imediată a datelor esențiale, cum ar fi viteza, autonomia și parametrii de condus. În cele din urmă, volanul este atașat bulei de protecție a cockpit-ului, ridicându-se în sus atunci când este deschis pentru a facilita intrarea și ieșirea șoferului.  Monopostul este inspirat de F1, fiind conceput pentru ergonomie și vizibilitate.

Inginerii de aerodinamică au căutat să optimizeze fluxul de aer din jurul mașinii, cu accent deosebit pus pe tranziția dintre diferitele părți ale vehiculului. Forma alungită a monopostului a jucat un rol cheie aici, deoarece vehiculele mai lungi permit un control mai bun al fluxului aerodinamic, reducând astfel interferențele.

Potrviit sursei citate, roțile sunt în general surse majore de interferențe aerodinamice, dar au fost atent carenate aici pentru a minimiza impactul lor asupra performanței. Inginerii au folosit inițial forme simplificate, înainte de a perfecționa designul, pentru cel mai bun compromis între obiectivul de design și performanța aerodinamică.

În același timp, brațele suspensiei au fost, de asemenea, îmbrăcate cu linii de design care reflectă logica aerodinamică.

Economie la greutate prin materiale optimizate și tehnologii avansate

”Unul dintre obiectivele cheie în dezvoltarea Renault Filante Record 2025 a fost de a face vehiculul mai ușor, pentru a maximiza eficiența energetică și, prin urmare, autonomia. În acest scop, proiectul a implementat o combinație inovatoare de materiale ultraușoare și tehnici avansate de fabricație. Prin maximizarea utilizării fibrei de carbon, un material de importanță cheie pentru reducerea greutății șasiului și a componentelor caroseriei, fără a compromite rezistența structurală a acestora, inginerii au reușit să mențină greutatea Renault Filante Record 2025 sub 1.000 de kilograme, optimizând în același timp rigiditatea și siguranța”, se mai arată în comunicatul remis.

RENAULT FILANTE RECORD 2025 Rear details - Conceptul Renault Filante Record 2025: Aerodinamică și inovație pe roți

De aseemnea, șasiul a fost optimizat prin calcule detaliate și studii privind posibile combinații de materiale. Aliajele de aluminiu, carbon și oțel au fost combinate în mod optim pentru a reduce secțiunile transversale ale componentelor la minimum necesar pentru a rezista la solicitări mecanice, menținând în același timp rezistența maximă.

Aceste materiale au făcut vehiculul mai ușor fără a compromite rezistența șasiului, care este esențială pentru a asigura stabilitatea pe pistă.

Pentru a reduce și mai mult greutatea vehiculului, echipa de ingineri a folosit Scalmalloy, un aliaj de aluminiu de înaltă rezistență special conceput pentru imprimarea 3D. În acest fel, inginerii au reușit să producă piese complexe cu o precizie extremă, reducând în același timp greutatea totală a vehiculului.

Fără conexiune mecanică între șofer și sistemele de frânare și direcție

Renault Filante Record 2025 înlocuiește sistemele mecanice convenționale cu tehnologii electronice de direcție prin cablu și frână prin cablu, oferind o experiență de condus completă, reducând în același timp numărul de componente mecanice. Acest lucru eliberează spațiu pentru a regândi arhitectura vehiculului și a optimiza greutatea.

RENAULT FILANTE RECORD 2025 Open cockpit - Conceptul Renault Filante Record 2025: Aerodinamică și inovație pe roți

”Steer-by-wire este un pas major înainte în controlul direcției. Spre deosebire de sistemele convenționale care utilizează o coloană de direcție mecanică pentru a conecta volanul la roți, tehnologia steer-by-wire se bazează pe o legătură electronică între volan și motoarele cremalierei”, potrivit sursei citate.

Atunci când șoferul învârte volanul, semnalele electrice sunt trimise către un computer central care va determina cel mai bun mod de a întoarce mașina, nu doar cu roțile din față, ci și cu alte elemente precum motorul, frânele și suspensiile. Întreaga platformă poate fi utilizată. Această tehnologie oferă, de asemenea, o mai mare flexibilitate prin faptul că toate componentele de direcție – inclusiv volanul – pot fi poziționate oriunde este necesar. Acest lucru face posibilă depășirea unei game întregi de constrângeri arhitecturale și de standardizare pentru a optimiza aspectul cockpit-ului.

Tehnologia brake-by-wire funcționează pe un principiu similar. Renault Filante Record 2025 nu are un sistem de pedale convențional. În schimb, efortul de frânare este gestionat de un sistem de control electronic. Când pilotul acționează frânele, un semnal electric este trimis către sistemul de frânare, care distribuie forța aplicată roților pentru un efect optim. Din nou, această tehnologie deschide noi posibilități în arhitectura platformei și a cabinei de pilotaj.

Anvelope inovatoare

Furnizată de Ampere, tehnologia cell-to-pack maximizează eficiența energetică a vehiculului, oferind în același timp economie de spațiu și de greutate.

Celulele sunt integrate direct în pachetul de baterii fără module intermediare. Această tehnică reduce greutatea acumulatorului, optimizând în același timp factorul de formă și spațiul disponibil. Aceasta a fost o provocare majoră pentru Renault Filante Record 2025, care are doar 1,71 metri lățime.

Această nouă arhitectură a redus, de asemenea, greutatea totală a vehiculului la 1.000 kg cu o baterie de 600 kg. Carcasa din carbon a bateriei contribuie, de asemenea, la reducerea greutății, oferind în același timp rezistență și protecție sporite.

Renault Filante Record 2025 este echipat cu anvelope Michelin de 19 inci special concepute pentru a oferi performanță pură, maximizând în același timp autonomia. Anvelopele influențează autonomia cu aproximativ 20% și, prin urmare, joacă un rol cheie în acest tip de proiect. Inginerii de la centrul tehnologic Michelin au lucrat la o serie de parametri:

  • La materiale, pentru a reduce disiparea energiei în relație cu anvelopele;
  • La arhitectură, pentru a aplatiza cât mai bine zona de contact;

La designul anvelopei: o formă subțire, adică înaltă și îngustă, are dublul avantaj de a limita disiparea energiei la fiecare rotație a roții, influențând pozitiv aerodinamica vehiculului.

”În acest obiectiv al eficienței, anvelopele împing încă o dată limitele rezistenței la rulare. Coeficientul lor este cu aproape 40% mai mic, la aproximativ 4 kg/tonă în condiții de utilizare a vehiculului, comparativ cu aproximativ 6,5 kg/tonă pentru o anvelopă convențională”, potrivit comunicatului remis.

Sursă foto: Renault Group.

Citiți, de aseemnea, pe anchetaonline.ro:

A anunțat un accident grav la 112 și a primit un „cadou” de 2.000 de lei!

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/ana-vlad/" target="_self">Ana Vlad</a>

Articol scris de Ana Vlad

Articole asemănătoare:

Citește articolele pe același subiecte: Renault

Ultimele articole