Cel mai mare exportator român al zilelor noastre, Dacia, a luat naștere în 1966 în urma unui acord dintre statul român şi compania franceză Renault, primul model ieşind de pe banda uzinei de la Mioveni în august 1968. De la 44.000 de autoturisme produse în total în primii şase ani, Dacia a ajuns la un flux de aproape 500.000 de maşini anual, anul trecut marcând producţia automobilului cu numărul 10.000.000.
- Începuturile
Lucrările de construcție ale Uzinei de Automobile de la Pitești au început în primele luni ale anului 1967 și s-au încheiat în mai 1968. Primele vehicule R8 Major au ieșit de pe linia de montaj în data de 3 august 1968, sub numele Dacia 1100.
Cooperarea cu Renault ia sfârşit în iunie 1978, iar la începutul anilor ’80, uzina, al cărei nume a fost schimbat între timp în Întreprinderea de Autoturisme Pitești (IAP), produce 300 de vehicule pe zi și are 20.000 de angajați, Dacia 1300 şi Dacia 1310 fiind „vedetele” gamei în acele vremuri.
- Era Renault
La sfârșitul anilor ’90, este încheiat un nou acord între Dacia și Renault, prin care compania franceză cumpără 51% din acțiunile Dacia. Obiectivul de a produce o mașină la prețul de 5.000 de euro după 2002 va implica o restructurare profundă a platformei de la Mioveni. Mai multe șantiere se vor derula în paralel, pentru modernizarea instalațiilor industriale, introducerea Sistemului de Producție Renault, pentru pregătirea angajaților. Modernizarea fabricii duce la o îmbunătățire rapidă a calității producției.
- Logan, pariul câștigător
După Supernova şi Solenza, Logan, modelul care va relansa marca Dacia, este prezentat presei internaționale în data de 2 iunie 2004. Primele livrări au loc în România în septembrie 2004, iar obiectivele de vânzări sunt depășite încă din primul an, ca urmare a cererii uriaşe. Renault ia astfel decizia de a vinde modelul și în Europa Occidentală.
În 2005, la Mioveni, este inaugurat CKD, cel mai mare centru logistic al Renault Group la acea vreme, iar în paralel, pentru a răspunde cererii comerciale, capacitatea de producție a uzinei este majorată progresiv, ajungând la 350.000 unități/an până la finalul deceniului.
Sandero în 2008 şi Duster în 2010 completează gama Dacia cu noi modele de succes. 2012-2017 este considerată perioada modernităţii la Dacia, când toate modelele beneficiază de restilizări majore şi un nivel de calitate percepută sensibil ameliorat.
- Spring – revoluția electrică
În 2021, odată cu lansarea Spring, Dacia deschide un nou capitol al istoriei sale și oferă cea mai ieftină mașină de oraș 100% electrică de pe piață. Acesta este primul model electric Dacia, dar și prima sa mașină mică de oraș. În acelaşi an, lansează noul Duster, dar şi Jogger, un vehicul de familie polivalent, disponibil în versiuni cu 5 și 7 locuri.
Pentru finalul lui 2023, Dacia pregăteşte lansarea unui alt model. Noua generație Dacia Duster, a treia a gamei, va fi prezentată oficial la finalul acestui an, lansarea pe piață urmând să aibă loc în 2024.
În fiecare zi, pe poarta Dacia, ies 1392 de vehicule noi, pentru că la fiecare 55 de secunde este finalizată producţia unui autoturism. Două treimi din maşinile fabricate la Mioveni sunt Duster, un sfert Jogger, iar restul de 10% sunt Sandero Stepway şi Logan.
Digitalizarea este unul dintre capitolele la care Dacia a progresat enorm în ultimii ani, o parte importantă din operaţiuni fiind realizată cu ajutorul tehnologiei.
Uzina Mecanică și Șasiuri Dacia produce motoare și cutii de viteză, fiind una dintre cele mai complexe uzine de acest tip din Renault Group. Aici sunt produse anual peste 800.000 cutii de viteze şi peste 500.000 de motoare. Pentru fabricarea pieselor de aluminiu, UMCD dispune de cea mai mare turnătorie de aluminiu din Grupul Renault, a cărei capacitate este de 29.000 de tone de piese pe an.
În ultimii ani, Dacia a pus accent pe dezvoltarea şi modernizarea capacităţii de producţie, cel mai important astfel de proiect fiind cel de la departamentul presaj, unde în anii 2018-2020, pe locul unei foste parcări, a fost dezvoltată zona High Speed, printr-o investiţie de 37 milioane euro.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro