Dacia, un nume sinonim cu inovația și performanța auto românească, reprezintă nu doar un simbol al județului Argeș, ci și o emblemă națională care a depășit granițele României. Fondată în 1966, în urma unui acord istoric între statul român și compania franceză Renault, Dacia a debutat în lumea auto în 1968, când primele vehicule Dacia 1100 au ieșit de pe linia de asamblare a uzinei de la Mioveni. De atunci, compania a evoluat într-un ritm rapid, ajungând să producă aproape 500.000 de automobile anual și să depășească pragul de 10.000.000 de vehicule fabricate în total.
Începuturile. O revoluție industrială
Construirea Uzinei de Automobile de la Pitești a început în 1967 și s-a finalizat în mai 1968. În august 1968, primele vehicule Dacia 1100, bazate pe modelul Renault 8, au fost produse, marcând startul unei noi ere pentru industria auto românească. Parteneriatul cu Renault a continuat până în 1978, perioadă în care Dacia a produs o serie de modele populare, printre care și Dacia 1300, care a devenit rapid unul dintre cele mai apreciate automobile din România. În anii ’80, sub noua denumire de Întreprinderea de Autoturisme Pitești (IAP), Dacia producea 300 de vehicule pe zi, având în rândurile sale peste 20.000 de angajați.
Era Renault – renașterea unei mărci
Sfârșitul anilor ’90 a adus o schimbare majoră pentru Dacia, odată cu semnarea unui nou acord cu Renault. În 1999, compania franceză a achiziționat 51% din acțiunile Dacia, inițiind un proces amplu de modernizare și restructurare a uzinei de la Mioveni. Obiectivul era ambițios: producerea unei mașini accesibile, la un preț de 5.000 de euro. Modernizarea platformei industriale, implementarea Sistemului de Producție Renault și pregătirea intensivă a angajaților au dus la o creștere semnificativă a calității producției. Această etapă a pregătit terenul pentru lansarea unuia dintre cele mai de succes modele ale Dacia.
Logan – o revoluție accesibilă
În 2004, Dacia a lansat modelul Logan, care a revoluționat piața auto prin raportul său excelent între preț și calitate. Lansarea a avut loc pe 2 iunie, iar succesul modelului a fost răsunător, cererea depășind așteptările inițiale atât pe piața românească, cât și în Europa Occidentală, unde Renault a decis să-l comercializeze. În 2005, Dacia a inaugurat la Mioveni cel mai mare centru logistic al Renault Group de la acea vreme, iar capacitatea de producție a uzinei a fost extinsă progresiv, ajungând la 350.000 de unități anual până la sfârșitul deceniului. Anii care au urmat au fost marcați de lansări de noi modele, cum ar fi Sandero în 2008 și Duster în 2010, ambele devenind rapid succese internaționale.
Spring – revoluția electrică
În 2021, Dacia a pășit într-o nouă eră odată cu lansarea modelului Spring, primul său vehicul electric, care a devenit rapid cea mai accesibilă mașină de oraș 100% electrică de pe piață. Acesta a fost un pas important pentru Dacia, marcând începutul unei strategii pe termen lung de electrificare a gamei sale. Tot în 2021, Dacia a lansat și noul Duster, alături de Jogger, un vehicul de familie versatil, disponibil în versiuni cu 5 și 7 locuri, care a completat perfect oferta mărcii.
Inovație și performanță în prezent
În prezent, Dacia continuă să fie unul dintre cei mai mari producători auto din Europa, cu o capacitate de producție impresionantă la uzina de la Mioveni. În fiecare zi, 1.392 de vehicule noi ies pe poarta fabricii, cu o rată de producție de un autoturism la fiecare 55 de secunde. Majoritatea acestor vehicule sunt modele Duster, care reprezintă două treimi din producția totală, urmate de Jogger și Sandero Stepway.
Pe lângă dezvoltarea de noi modele, Dacia a investit considerabil în modernizarea capacităților sale de producție. Un exemplu remarcabil este Uzina Mecanică și Șasiuri Dacia, una dintre cele mai avansate fabrici de acest tip din cadrul Renault Group. Aici, Dacia produce anual peste 800.000 de cutii de viteze și 500.000 de motoare, uzina fiind dotată cu cea mai mare turnătorie de aluminiu din grup, cu o capacitate de 29.000 de tone de piese pe an.
În ultimii ani, Dacia a continuat să inoveze, punând un accent deosebit pe digitalizare. Multe dintre operațiunile de producție sunt acum automatizate și optimizate prin intermediul tehnologiilor moderne, ceea ce a dus la creșterea eficienței și a calității produselor finale.
Dacia nu este doar un brand de succes, ci și un exemplu de adaptare și inovare continuă, care reflectă nu doar moștenirea sa istorică, ci și capacitatea de a se reinventa pentru a răspunde provocărilor viitorului.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro
Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în România! Dacia rămâne în topul preferințelor