România a făcut un pas important în procesul de aderare la OCDE prin promulgarea legii care stabilește reguli clare pre- și post-angajare în instituțiile și autoritățile publice. Legea urmărește întărirea integrității, prevenirea conflictelor de interese și creșterea încrederii cetățenilor în modul în care statul gestionează funcțiile publice. Agenția Națională de Integritate (ANI) anunță că va implementa mecanisme de prevenire și monitorizare, sprijinind digitalizarea procesului prin platforma eDAI și oferind instruire și ghidare instituțiilor publice.
ANI explică că noul cadru legal vine ca răspuns la nevoia de a întări cultura integrității și de a crește încrederea cetățenilor în modul în care statul previne și gestionează potențialele conflicte de interese.
”Agenția Națională de Integritate are un rol central în acest proces, prin faptul că pune în aplicare un mecanism — atât de prevenire, cât și de sancționare — menit să reducă riscurile de influență nejustificată și să consolideze integritatea profesională în sectorul public”, explică cei de la ANI în comunicatul publicat.
Acest mecanism include:
- măsuri care împiedică interacțiunile profesionale ce pot genera conflicte de interese la intrarea într-o funcție publică – persoanele numite, alese sau angajate într-o funcție publică nu pot controla, verifica sau semna contracte cu entitatea privată la care au activat profesional în ultimul an;
- reguli clare care limitează influențele post-angajare sau colaborările cu entități private cu care persoana a interacționat anterior – persoanele numite, alese sau angajate într-o funcție publică, nu pot exercita activități profesionale la entități de drept privat, care se suprapun sau interferează cu lista activităților derulate în ultimele 12 luni în cadrul autorității sau instituției publice;
- măsuri de monitorizare instituțională – instituțiile publice sunt obligate să desemneze persoane sau structuri responsabile cu gestionarea acestor declarații și să sesizeze Agenția atunci când apar suspiciuni de nerespectare a restricțiilor;
- o abordare unitară, transparentă și predictibilă pentru toți cei care exercită funcții sau demnități publice.
Potrivit sursei citate, prin combinarea acestor instrumente, Agenția contribuie direct la creșterea integrității instituționale și la întărirea încrederii publicului că statul continuă să facă pași concreți în lupta anticorupție.
Pe lângă atribuțiile de verificare și sancționare, Agenția are un rol esențial în sprijinirea instituțiilor publice pentru a aplica corect legea, sens în care:
- oferă instruire specializată persoanelor desemnate din instituții pentru a gestiona procedurile de verificare;
- elaborează îndrumări metodologice clare și ușor de aplicat, adaptate nevoilor administrației publice;
- sprijină instituțiile în stabilirea procedurilor interne și în gestionarea situațiilor specifice;
- organizează acțiuni de informare publică, contribuind la creșterea gradului de conștientizare a angajaților statului cu privire la obligațiile și responsabilitățile lor.
Digitalizarea procesului prin platforma eDAI
Pentru a simplifica și eficientiza întregul proces, declarațiile pre- și post-angajare se depun exclusiv prin platforma eDAI, dezvoltată și administrată de Agenție, digitalizarea acestor proceduri contribuind la:
- reducerea birocrației;
- uniformizarea modului de depunere și gestionare a declarațiilor;
- adaptarea sistemului public la standardele internaționale de digitalizare.
Foto descriptiv. Sursă foto: Facebook MIPE
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:












