Paul Anghel, directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a transmis o serie de recomandări esențiale pentru cumpărătorii care se pregătesc de Black Friday, atrăgând atenția asupra riscurilor asociate achizițiilor online din afara Uniunii Europene. Anghel avertizează că produsele vândute de comercianții care nu au sediul în UE pot să nu respecte standardele de siguranță europene, iar autoritățile au capacități limitate de a proteja drepturile consumatorilor în aceste cazuri. Astfel, drepturi precum returul sau garanția pot să nu fie aplicabile pentru achizițiile din aceste surse.
Atenţie la comercianţii şi pieţele online care nu au sediul în Uniunea Europeană! Unele produse comercializate de către aceşti comercianţi nu respectă normele de siguranţă pentru comercializarea în Uniunea Europeană. În plus, capacitatea autorităţilor europene de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată, astfel încât nu puteţi fi siguri că veţi beneficia de drepturile prezentate mai sus, inclusiv dreptul de retur sau garanţie”, a scris, miercuri seară, pe Facebook, Paul Anghel.
Într-o postare anterioară, directorul ANPC a explicat regulile privind garanțiile conform OUG 140/2021, care prevede existența a două tipuri de garanții aplicabile în România: garanția legală de conformitate și garanția comercială. Garanția legală este de minimum doi ani pentru produsele standard, însă poate ajunge la cinci ani pentru bunurile cu elemente digitale (precum televizoare smart sau telefoane) dacă durata medie de utilizare este mai mare de cinci ani și contractul include servicii digitale continue. Pentru produsele de ocazie, perioada de garanție poate fi stabilită la cel puțin un an prin acordul între vânzător și consumator.
Garanția comercială, oferită suplimentar de vânzător sau producător, nu anulează garanția legală și poate include beneficii precum prelungirea perioadei de garanție sau rambursarea directă a sumei în cazul unui defect. În caz de defect, consumatorul are dreptul la reparare, înlocuire, reducere de preț sau returnarea integrală a sumei plătite dacă produsul nu poate fi reparat sau înlocuit.
Ce se întâmplă dacă bunul se defectează sau nu respectă specificaţiile?
În caz de neconformitate, consumatorul poate alege între repararea sau înlocuirea produsului, iar vânzătorul trebuie să rezolve situația în termen de 15 zile calendaristice de la notificare. Vânzătorul este responsabil de acoperirea cheltuielilor și de asigurarea respectării garanției, chiar dacă defectul este gestionat de un service autorizat.
De asemenea, Anghel subliniază că în cazul înlocuirii, produsul beneficiază de o nouă garanție, iar pentru produsele reparate, garanțiile se prelungesc cu perioada cât produsul a fost nefuncțional.
Foto: Facebook Paul Anghel
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:
Minor de 14 ani dat dispărut dintr-un centru din Mioveni! L-ați văzut?