Paridul Forța Dreptei a depus o obiecție de neconstituționalitate la Curtea Constituțională a României cu privire la Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere (Pl-x nr. 12/2023), potrivit comunicatului transmis. Proiectul de lege a fost adoptat de Camera Deputaților pe 15 mai 2023, cu 192 de voturi “pentru” și 46 “împotrivă”, iar de Senat- în decembrie 2022. Potrivit expunerii de motive, legea urmărește liberalizarea transportului rutier de persoane prin servicii regulate interjudeţene. ”De fapt, ea favorizeaza monopolul în domeniu!”, arată cei din Forța Dreptei.
Se modifică denumirea licenţei de traseu
Forța Dreptei consideră că proiectul de lege, propus de 31 deputați și senatori PSD și PNL, contravine principiilor egalității și celui al libertății economice, astfel cum sunt acestea consacrate prin Constituția României. ”De asemenea, încalcă legislația din domeniul concurenței și principiul bicameralismului. Proiectul de lege prelungește, practic, autorizațiile de transport național de persoane, valabile până la 31 decembrie 2024, protejând monopolul unor operatori de transport.
Legea nu prevede în niciun caz cum vor fi gestionate rutele nerentabile, astfel încât să se asigure transportul persoanelor aflate în comunități izolate sau care nu au acces la alt tip de infrastructură.
Legea nu stabilește ce se întâmplă în situația în care, prin alte acte normative, sunt stabilite facilități pentru anumite persoane.
În punctul de vedere transmis de către Consiliul Concurenței cu privire la Pl-x 12/2023 se arată că nu se respectă legislația în domeniul concurenței, respectiv se prelungește valabilitatea licențelor actuale cu încă 3 ani (în forma propusă initial) și se consolidează poziția dominantă a operatorilor existenți”, potrivit sursei citate.
Forța Dreptei consideră că pretinsa liberalizare a transportului rutier de persoane, clamată drept scop al intervenției legislative, ”se traduce în fapt într-o cosmetizare terminologică, menită să mimeze alinierea legislației la criteriile europene și constituționale ale liberei concurențe”. Astfel, se modifică denumirea licenţei de traseu, aceasta devenind autorizaţie de transport, dar deținătorii actuali de licențe sunt favorizați față de noii operatori care nu vor putea solicita autorizații pentru rutele pe care operează deja cei licentiaţi în prezent.
Foto descriptiv.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:
https://anchetaonline.ro/deputatii-forta-dreptei-sesizat-privire-infiintarea-agentiei-monitorizarea-evaluarea-performantelor-intreprinderilor-publice-86006/