Președintele Klaus Iohannis a fost de acord cu declasificarea, la solicitarea instituțiilor implicate, a informațiilor prezentate de Serviciul Român de Informații (SRI), Serviciul de Informații Externe (SIE), Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) și Ministerul Afacerilor Interne (MAI), în cadrul ședinței CSAT din 28 noiembrie, anunță Administrația Prezidențială.
Totodată, precizăm că Hotărârea adoptată de membrii CSAT în ședința din data de 28 noiembrie 2024 a fost transmisă, la finalul ședinței, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Informații Externe, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului de Telecomunicații Speciale, Autorității Electorale Permanente, Biroului Electoral Central, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Ministerului Justiției și Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații pentru a întreprinde de urgență demersurile necesare, conform competențelor legale, în vederea clarificării aspectelor prezentate în ședința CSAT.”, transmite Administrația Prezidențială
Documentele declasificate sunt următoarele (click pe fiecare pentru a le deschide):
Document CSAT Ministerul Afacerilor Interne
Document CSAT Serviciul de Informații Externe
Document CSAT Serviciul Român de Informații I
Document CSAT Serviciul Român de Informații II
Document CSAT Serviciul de Telecomunicații Speciale
Informații esențiale din documentele declasificate
În urma desecretizării documentelor de către CSAT, au fost prezentate informații esențiale legate de campania de promovare a lui Călin Georgescu pe platforma TikTok, care au fost analizate de diverse instituții de securitate.
Potrivit SRI, promovarea acestuia nu a fost una organică, ci a fost coordonată de un actor statal, care a folosit canale alternative de comunicare pentru a distribui mesaje pe platformă.
SRI a informat că rețeaua de 25.000 de conturi prin care era promovat Călin Georgescu a devenit foarte activă cu două săptămâni înainte de alegeri. Dintre acestea, peste 700 de conturi au fost create încă din 2016 şi au avut o activitatea redusă până pe 11 noiembrie 2024.
Deși candidatul Călin Georgescu a declarat la AEP 0 lei buget de campanie, deţinătorul unei firme din Braşov, fost programator, a făcut donaţii pe TikTok de peste un milion de euro şi a efectuat plăţi în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24.10-24.11.2024, către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicaţi în promovarea candidatului la preşedinţie , inclusiv după data încheierii campaniei electorale, arată SRI în raportul prezentat.
Candidatul Călin GEORGESCU a declarat la AEP 0 lei buget de campanie electorală, respectiv că nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia. Datele deţinute au relevat implicarea contului de TikTok “bogpr”, utilizat de cetăţeanul român Bogdan PEŞCHIR, în finanţarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei de socializare. Acesta, utilizând contul “bogpr” a realizat donaţii pe TikTok de peste un milion de euro. După ce a devenit subiect de dezbatere publică, implicarea „bogpr” în finanţarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul piatformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanţii TikTok în dialogul cu autorităţile române în data de 28.11.2024”, explică SRI în raport.
Peste 100 de influenceri, cu aproximativ 8 milioane de urmăritori, au fost plătiți să-l promoveze pe Georgescu, de la începutul lunii noiembrie 2024. Aceștia erau plătiți cu sume începând de la 400 de lei pentru 20.000 de followers.
Una dintre metodele prin care influencerii au fost atrași să colaboreze pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu a fost contactarea acestora prin e-mail de către firma FA Agency, originară din Africa de Sud, care le oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceștia.
Ministerul de Interne a evidențiat asemănări între campania lui Georgescu și campania „Frate lângă Frate” din Ucraina, atribuită Federației Ruse, indicând o posibilă influență externă.
În ceea ce privește aspectele tehnice, STS a confirmat că nu au fost identificate vulnerabilități în sistemele sale, în timp ce Ministerul de Interne a menționat că TikTok nu a implementat corect instrucțiunile Biroului Electoral Central privind marcarea materialelor electorale.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro