Managerul Dacia pentru România şi pentru Europa de Sud-Est este conştient că ţara noastră nu are şi nici nu va avea în viitorul apropiat suficiente staţii de încărcare pentru ca oamenii să cumpere şi să folosească numai maşini electrice.
În fiecare zi pe poarta Dacia ies 1392 de vehicule noi, pentru că la fiecare 55 de secunde este finalizată producţia unui autoturism. Două treimi din maşinile fabricate la Mioveni sunt Duster, un sfert Jogger, iar restul de 10% sunt Sandero Stepway şi Logan. Sunt doar câteva dintre informaţiile pe care le-au aflat jurnaliştii miercurea trecută, în cadrul unei vizite în punctele cheie de pe platforma de la Mioveni.
Vizita jurnaliştilor a debutat la Departamentul Montaj Vehicule, care reprezintă de fapt ultima etapă în producţia de autoturisme. Aici lucrează 1713 persoane, o treime dintre acestea fiind femei. Asamblarea vehiculelor se face pe un flux de fabricaţie ce măsoară 1200 m și conține, de la primul post de lucru până la finalul procesului de asamblare, un număr de 172 de vehicule.
După ce toate componentele sunt asamblate, urmează procesul de verificare a calităţii, în cadrul departamentului Control Calitate. 80% din control este realizat cu ajutorul tehnologiei, digitalizarea fiind unul dintre capitolele la care Dacia a progresat enorm în ultimii ani. De asemenea, autoturismele sunt verificate şi într-un spaţiu denumit „camera calmă”, acolo unde timp de 15 minute fiecare vehicul este minuţios controlat de 9 operatori în două linii.
La departamentul Caroserie, următorul punct al vizitei, 1780 de angajaţi şi 556 de roboţi realizează părţile componente ale caroseriilor Dacia pe două fluxuri: unul dedicat exclusiv modelelor Duster, cu o o capacitate maximă de 40 vehicule/oră, şi un altul pentru Jogger, Logan, Sandero Stepway și Duster, cu o capacitate maximă de 35 vehicule/oră.
Gradul de robotizare al departamentului Caroserie este în prezent de 44% şi va creşte la 52% după lansarea viitoarei generații Duster. Departamentul Caroserie de la Mioveni este pe locul al treilea în cadrul grupului şi speră ca, după lansarea noului model, să urce pe primul loc.
Uzina Mecanică și Șasiuri Dacia produce motoare și cutii de viteză, fiind una dintre cele mai complexe uzine de acest tip din Renault Group. Aici sunt produse anual peste 800.000 cutii de viteze şi peste 500.000 de motoare. Pentru fabricarea pieselor de aluminiu, UMCD dispune de cea mai mare turnătorie de aluminiu din Grupul Renault, a cărei capacitate este de 29.000 de tone de piese pe an.
O parte din piese sunt exportate către alte uzine de fabricaţie mecanică din Grup pentru a fi utilizate și pe alte motoare și cutii. În departamentul Motoare este fabricat motorul HR10, pe benzină și GPL, care echipează vehicule din gama Dacia – Sandero Stepway, Logan și Duster, dar și gama Renault Clio, însă linia de producţie este predispusă şi la motoare hibrid. Roboţii fac şi aici operaţiunile dificile, iar nivelul de automatizare este de 40%.
Ultima etapă a vizitei a fost la departamentul presaj, unde lucrează circa 700 de angajaţi şi unde în anii 2018-2020, pe locul unei foste parcări, a fost dezvoltată zona High Speed, o investiţie de 37 milioane euro. Aceasta este o linie de presaj de mare viteză, cu o capacitate de 18 curse/minut, unde în perioada pandemiei au fost aduse 4 prese uriaşe din Coreea de Sud şi 5 roboţi din Elveţia.
Primele piese (pentru Duster și noul Sandero) au fost fabricate în iulie 2020, iar în prezent se fabrică componentele de caroserie pentru Duster, Jogger, Sandero și Logan.
STABILITATE este cuvântul de ordine la Dacia
După vizita în cadrul uzinei, am avut prilejul de a discuta cu Mihai Bordeanu, country head Dacia pentru România şi managing director Dacia pentru Europa de Sud-Est. În exclusivitate pentru „Ancheta”, directorul uzinei de la Mioveni a vorbit despre robotizare la Dacia, dar şi despre perspectivele constructorului român de automobile în contextul proiectului Parlamentului European de a introduce obligativitatea vânzării exclusiv de maşini electrice din 2035. Mihai Bordeanu a admis că termenul este destul de nerealist pentru ţara noastră, o ţară în care, pe lângă conservatorismul clienţilor, mai este şi problema de infrastructură şi logistică, staţiile de încărcare putând fi numărate pe degete.
Cum îi convingeţi pe oameni că robotizarea, automatizarea nu înseamnă pierderea locurilor de muncă, în condiţiile în care, totuşi, în fiecare an Dacia pierde câteva sute de angajaţi?
– Aici cred că trebuie să le vorbim despre marcă, despre viitorul mărcii Dacia, de modelele pe care le avem şi pe care le vom avea şi în viitor, de specializarea asta care se face pe platforma de la Mioveni, pentru că vedeţi foarte bine că aici se produc modele cu valoare adăugată mare pentru marca Dacia. E practic o recunoaştere a grupului că uzina se află la un nivel foarte bun – e o recunoaştere a muncii lor, până la urmă.
Al doilea aspect stă în competitivitate. Noi suntem foarte mândri de Dacia, dar ca să fie Dacia trebuie să avem cel mai bun raport calitate-preţ. Orice altceva producem în afara acestor standarde nu va avea succesul pe care îl are Dacia. Dincolo de motivaţia unei remuneraţii binemeritate şi pentru care fiecare munceşte, e vorba de scop: faptul că vrem să oferim oamenilor mobilitate accesibilă. Din momentul în care nu mai facem asta, nu mai suntem Dacia.
Anul trecut pe vremea aceasta câteva sute de angajaţi părăseau uzina în cadrul unui program organizat de plecări voluntare. În general, astfel de acţiuni dau fiori reci oamenilor, mai ales într-un judeţ care depinde ombilical de Dacia. Va mai avea Dacia astfel de programe în perioada următoare?
– În momentul acesta nu avem astfel de planuri, dar ele pot să apară, nu numai în România, ci şi în alte ţări. Ba chiar această perioadă aş spune că se defineşte printr-un cuvânt simplu – pe care mi-l doresc la toate nivelurile, inclusiv politic – şi anume stabilitate! Se poate vorbi de stabilitate la Dacia şi se poate proiecta şi pentru viitor această stabilitate, pentru că viitorul sună bine la Dacia, un viitor condiţionat însă de ceea ce facem noi.
Există voci în spaţiul public care au interpretat decizia grupului Renault de a nu fabrica maşini electrice la Dacia drept un semnal de alarmă. E bine sau nu e bine că la Mioveni nu se vor fabrica în viitorul apropiat maşini electrice?
– Planurile pentru Dacia nu s-au făcut în zona asta, mai avem timp. Dacia nu doreşte nicidecum să fie prima la electrificare şi am spus asta chiar de mai multe ori: dacă putem să fim ultimii care trec la electrificare, ultimii vom fi. În momentul în care vom şti cu siguranţă care va fi termenul limită – deocamdată este avansat anul 2035, deci am mai avea 12 ani, dar sunt semnale că termenul se va prelungi – vom acţiona şi vom stabili planurile uzinei de la Mioveni din această perspectivă.
Să luăm ca exemplu noul Sandero, care este pe străzi acum şi care a fost lansat în 2020. Un ciclu de producţie are 7-8 ani, deci putem să ne gândim – dacă termenele rămân aşa cum sunt, adică electrificare până în 2035 -, că Sandero acesta produs în 2027-2028 va avea o versiune electrică, aici, nu în altă parte.
Citiţi, de asemenea, pe anchetaonline.ro: