Veste bună pentru elevii acestui liceu din Argeș: se află pe lista scurtă a unităților de învățământ admise pentru implementarea noului program de școli-pilot 2025-2026. Ce înseamnă asta pentru elevi? Ei bine epntru elevii de la Colegiul Național ”Zinca Golescu” Din Pitești înseamnă mai mult timp petrecut focusând-se pe disciplinele pentru examenele naționale și pe teme transdisciplinare care îi pregătesc pentru viitor.
Ministerul Educației a anunțat selecția a 17 unități de învățământ din România pentru implementarea programului pilot pentru anul școlar 2025-2026, în cadrul unui proiect ce vizează testarea unor modele educaționale inovatoare, precum orare flexibile și discipline modularizate. Pe lista intermediară, pentru că urmează și o procedură de contestații, se află și Colegfiul Național ”Zinca Golescu” din Pitești.
Lista celor 17 unități de învățământ admise pentru implementarea pilotării cuprinde unități atât din sistemul public, cât și din cel privat și provin din București (5 unitățI), Ilfov (2 unități), Sibiu (2 unități) și 8 alte județe: Colegiul Național Pedagogic „Andrei Şaguna“ – Sibiu; Colegiul Național Bănățean Timișoara – Timiș; Colegiul Național „Doamna Stanca” – Satu Mare; Colegiul National „Gheorghe Lazăr” București; Complex Școlar Cronos București; Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Alexandria – Teleorman; Liceul Teoretic „Jean Monet” București; Grădinița cu Program Prelungit Junior Slobozia – Ialomița; Școala Gimnazială „Hermann Oberth” Voluntari – Ilfov; Colegiul National „Zinca Golescu” Pitești – Argeș; Liceul Teoretic Bilingv „ITA Wegman” București; Liceul Teologic Reformat Sfântu Gheorghe – Covasna; Liceul Teoretic Little London – Ilfov; Liceul Romano-Finlandez ERI – Sibiu; Școala Gimnazială Avenor – București; Scoala Gimnazială nr. 1 Curcani – Călărași; Scoala Gimnazială nr. 30 „Gh. Țițeica” – Constanța
Potrivit MEC, ”în cadrul ședinței comisiei de evaluare din data de 31.07.2025, au fost analizate proiectele unităților de învățământ depuse în termen, împreună cu răspunsurile primite în urma solicitărilor de clarificare transmise în data de 28.07.2025. Pe baza acestor date, a fost întocmitălistaunităților de învățământ preuniversitar care vor avea statutul de unitate de învățământ-pilot.
Unitățile de învățământ care nu se regăsesc în listă au fost respinse, deoarece fie nu întrunesc criteriile prevăzute în grila de evaluare a proiectului-pilot, fie nu necesită derogări pentru a putea aplica la nivelul unității de învățământ programul propus a fi pilotat. Aceste rezultate pot fi contestate conform calendarului”.
- Calendarul apelului pentru școli pilot 2025:
- Depunerea aplicațiilor: 23 iunie 2025 – 18 iulie 2025, ora 17:00
- Evaluarea proiectelor de pilotare: 21 iulie 2025 – 4 august 2025
- Publicarea listei intermediare: 4 august 2025
- Depunerea contestațiilor: 5 – 6 august 2025
- Soluționarea contestațiilor: 7 – 8 august 2025
- Publicarea listei finalea unităților de învățământ preuniversitar autorizate cu statut de unități-pilot: 11 august.
- Ei bine, potrivit celor de la edupedu, aceste școlile pilot sunt cele care vor să testeze modele noi educaționale, de exemplu orar mai flexibil, sau discipline pe care elevii să le învețe modular. Un alt exemplu este acela prin care elevii să învețe pe parcursul a unul sau două module o materie și să termine întreaga programă pe un an în doar câteva luni, ceea ce ar înseamna mai multe ore din acea materie pe o perioadă mai scurtă de timp.
Colegiul Național „Zinca Golescu” din Pitești continuă să inoveze în educație prin proiectul „TRANSEDU@CNZG – Modular – Transdisciplinar – Relevant”, extinzând statutul de școală-pilot început în urmă cu trei ani. Proiectul vizează reorganizarea planurilor-cadru într-o structură modulară, dar și introducerea temelor transdisciplinare pentru elevii de gimnaziu și liceu. Cu un program educațional adaptat nevoilor reale ale elevilor și susținut de echipamente moderne, „Zinca” devine un model de bună practică în sistemul de învățământ.
”Proiectul se numește ”TRANSEDU@CNZG – Modular – Transdisciplinar – Relevant”. Noi suntem școală-pilot de 3 ani. Iar în acest proiect avem 2 direcții pe care le urmărim: pe de-o parte organizarea modulară a conținuturilor, o extindere la clasele a IX-a , a X-a și a XI-a a proiectului pilot pe care l-am avut la clasa a XII-a încă din anul 2022, dar fără finalul de an școlar în online, ci cu prezență normală la școală”, a punctat directorul Colegiului Național ”Zinca Golescu” Pitești, prof. Silvia Marinescu.
Practic, implementarea proiectului pilot din 2022 a vizat desfășurarea procesului instructiv- educativ prin reorganizarea planurilor cadru, conform unei structuri modulare. Reducerea numărului de discipline săptămânal, fără afectarea normelor didactice ale profesorilor și fără afectarea numărului total de ore pe săptămână prevăzut în planurile – cadru în vigoare. Disciplinele cu 1-2 ore pe săptămână s-au redistribuit pe 16 săptămâni, iar cele cu cel puțin 3 ore pe săptămână au rămas discipline anuale, excepție: educația fizică și disciplinele de bacalaureat. În cazul elevilor, implementarea proiectului din 2022 a condus la reducerea numărului de discipline de studiu într-o săptămână, concentrându-le atenția pe mai puține sarcini de lucru și pe mai puține domenii.
Mai departe, a doua direcție se referă la temele transdisciplinare și aici intră și clasele de gimnaziu. Elevii vor avea o temă transdisciplinară pe care o stabilesc profesorii clasei. Pe parcusul a două modeule vor avea de desfășurat aplicații pe tema respectivă, astfel încât să se finalizeze cu un proiect. Această a doua direcție este în strânsă legătură cu celelalte două proiecte pe fonduri externe pe care unitatea educațională le-a atras, mai precis unul care se referă la accentuarea laturii de transdisciplinaritate, și celălalt prin care s-a finalizat dotarea a doua laboratoare ”SmartLab”.
”Toate proiecte pe care le derulează ”Zinca Golescu” sunt proiecte SMART pentru elevi SMART cu o echipă de cadre didactice care și–au exprimat disponibilitate și au venit în întâmpinarea unei idei. Ne place să încercăm lucruri noi, este aproape o obligație să nu stăm pe loc și să rămânem cu fața la joc”, concluzionează directorul prof. Silvia Marinescu.
Metodologie-cadru privind înființarea și funcționarea unităților de învățământ preuniversitar autorizate cu statut de unități-pilot o găsiți AICI.
Sursă foto: Primăria Municipiului Pitești.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:
Amenzi de peste 100.000 de lei date de inspectorii de prevenire ai ISU Argeș