anchetaonline.ro

Primii 5 milioane de români își fac cartea de identitate electronică gratuit

de | 31.01.2023 18:04 | Știri, Administrație, După locație, După subiect, Economic, Județean, Național

Primii 5 milioane de români care își fac cartea de identitate electronică o fac pe banii statului. Şeful Direcţiei Generale pentru Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, chestorul de poliţie Cătălin Giulescu, a declarat, marţi după ședința de Guvern, că minim cinci milioane de cărţi electronice de identitate vor fi suportate din fonduri alocate prin PNRR. De asemenea, se dorește extinderea emiterii cărți electronice de identitate la nivel național din vara acestui an. Totodată, părinții vor putea să le facă minorilor de până în 14 ani cartea electronică de identitate opțională pentru minori.

Executivul a aprobat Ordonanța de Guvern pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și cartea electronică de identitate. Ordonanța inițiată de Ministerul Afacerilor Interne reglementează înlocuirea actualei cărți de identitate, care se află în circulație din anul 1997 și care, în acest moment, nu mai prezintă securitatea cerută de normele în vigoare, se arată în comunicatul de presă emis de MAI. Actul normativ adoptat astăzi se înscrie între obiectivele urmărite prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României, Componenta C7 – Transformare Digitală,  iar pentru Investiția 8 – Carte de identitate electronică și semnătură digitală calificată au fost alocate 200 milioane euro. De măsurile adoptate urmează să beneficieze minim 5 milioane de cetățeni pentru care se eliberează cartea de identitate electronică, prin aceasta urmând a fi asigurată confidențialitatea și integritatea datelor personale.

De la naștere pot avea carte de identitate electronică

Printre elementele de noutate este și implementarea procedurilor automate de preluare a informațiilor din Sistemul Informatic Integrat de Emiterea Actelor de Stare Civilă (S.I.E.A.S.C.) sau din sistemul informatic administrat de ANCPI (ex. actul de proprietate). De asemenea, va fi creată o mapă digitală în care se vor regăsi fotografia, semnătura olografă, precum și alte documente prezentate de cetățean pentru situații speciale, iar cu prilejul schimbării domiciliului nu va mai fi nevoie de schimbarea actului de identitate pentru titularul CEI, și implicit reluarea întregii procedure, explică cei de la MAI. Totodată, pentru minorii cu vârstă până în 14 ani pot fi emise cărți electronice de identitate opționale. Ordonanța aprobată astăzi vizează aplicarea dispozițiilor cât mai favorabile pentru cetățean în sensul în care se solicită emiterea CEI cu 30 de zile înainte de îndeplinirea condițiilor de vârstă pentru o nouă categorie.

”Guvernul a adoptat astăzi ordonanța pentru modificarea și completarea unor dispoziții referitoare la evidența persoanelor și cartea electronică de identitate. Trebuie să reținem că principalele modificări vizează pe de o parte crearea cadrului normativ pentru suportarea de către stat, din fonduri alocate prin PNRR, a costului cărții electronice de identitate pentru minim 5.000.000 de cărți electronice emise, adică primele 5.000.000 vor fi cu siguranță suportate din fondurile PNRR alocate în acest sens. Un al doilea element esențial pe care trebuie să-l reținem este crearea mecanismului de interoperabilizare a sistemelor de evidență pe care Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor le gestionează. Este vorba de actualul Sistem informatic național pentru evidenţa persoanelor și Sistemul informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă, care va deveni operațional în toamna acestui an. Vorbim de interoperabilizare a sistemelor informatice. Totodată, în ordonanță se stabilește că vor fi continuate aceste proceduri de interoperabilizare a sistemelor, avem în vedere sistemul informatic gestionat de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, plus alte sisteme din care vom prelua informatic anumite informații, exonerând astfel cetățeanul de obligativitatea de a prezenta anumite documente. Deci, pe de o parte e vorba de simplificarea procedurilor”, a explicat chestorul de poliţie Cătălin Giulescu.

Românii pot alege dacă vor cartea de identitate simplă sau cea electronică

”De la momentul în care vom iniția extinderea emiterii cărți electronice de identitate la nivel național în vara acestui an, cetățeanul va trebui să se prezinte fizic, nu va mai fi obligat să prezinte certificatele de stare civilă, informațiile relevante fiind preluate din sistemul informatic pentru emiterea actelor de stare civilă. În măsura în care deține o proprietate pentru care există un cadastru, informațiile referitoare la adresa unde urmează să-și stabilească domiciliul sau reședința urmează să fie preluate prin interoperabilizare din sistemul informatic gestionat de ANCPI. Un alt element esențial este faptul că vom pune în circulație cartea electronică de identitate opțională pentru minori, chiar începând de la naștere, pentru vârsta de la 0 la 14 ani, părinții având opțiunea să solicite acest document de călătorie pentru a putea să călătorească, să-și exercită dreptul la liberă circulație în spațiul Uniunii Europene. Un alt element esențial pe care vreau ca cetățenii să-l rețină este acea opțiune a cetățeanului de a alege între carte electronică de identitate și carte de identitate simplă, adică fără suport electronic de stocare, în funcție de interesele sau credința fiecărui cetățean, deci cetățeanul va avea opțiunea să aleagă între cartea electronică de identitate și carte de identitate simplă. Această opțiune există, este reglementată și va rămâne neafectată în continuare. Totuși, recomandarea noastră este, pentru a beneficia de serviciile de guvernare, pentru a putea accesa serviciile electronice de la distanță, să se opteze pentru cartea electronică de identitate. În ceea ce privește simplificarea procedurilor, în momentul în care vor fi realizate anumite dezvoltări tehnice, eu apreciez că în maximum şase luni de zile, anumite proceduri vor fi simplificate, spre exemplu, în acest moment, cererea pentru emiterea unui act de identitare se completează olograf de către cetățean. Pe viitor, la momentul în care vom iniția extinderea emiterii cărții electronice de identitate la nivel național, cererea va fi generată automat de către sistemul informatic”, a mai explicat oficialul la finalul ședinței Executivului.

Foto descriptiv. Sursă foto: Ziarul Unirea.

Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro

Miercuri, 1 februarie se oprește curentul în patru localități din Argeș

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/ana-vlad/" target="_self">Ana Vlad</a>

Articol scris de Ana Vlad

Articole asemănătoare:

Citește articolele pe același subiecte: MAI