anchetaonline.ro

Protecția consumatorilor în sectorul energetic: ANPC a identificat clauze contractuale abuzive

de | 06.08.2025 14:56 | Național, Administrație

În perioada 17 aprilie – 16 iunie 2025, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat un control național la operatorii economici din sectorul energetic, vizând prestarea serviciilor de furnizare a energiei electrice, premergător eliminării schemei de plafonare a prețurilor la energie electrică. În urma verificării a 116 operatori economici și a 431 de contracte, au fost identificate nereguli semnificative, inclusiv clauze abuzive și întârzierea emiterii facturilor. ANPC a aplicat amenzi și avertismente și a recomandat consumatorilor să fie extrem de atenți la termenii contractuali înainte de a semna un acord.

Potrivit ANPC, în urma acestor controale: 20 de companii au fost depistate cu abateri.

S-au aplicat:

  • 24 amenzi contravenționale (peste 370.000 lei)
  • 10 avertismente
  • măsuri de remediere pentru 12 operatori

Principalele nereguli identificate:

  • Clauze contractuale abuzive
  • Facturi emise cu întârziere
  • Lipsa informațiilor esențiale în contracte
  • Lipsa transparenței privind ofertele și condițiile contractuale
  • Informații incomplete pe site-urile furnizorilor

Recomandări pentru consumatorii de energie:

Înainte de semnarea unui contract:

  • Citiți cu atenție contractul, inclusiv anexele. Refuzați ofertele cu termeni neclari sau vagi.
  • Verificați dacă prețul afișat este final (inclusiv taxe, accize, servicii de rețea etc.).
  • Asigurați-vă că sunt precizate condițiile de modificare a prețului – acestea nu pot fi impuse unilateral fără acordul consumatorului.
  • Nu semnați contracte sub presiune (acasă, telefonic sau prin reprezentanți care nu pot oferi explicații clare).
  • Verificați perioada contractuală și existența unor clauze privind reînnoirea automată sau penalități de reziliere.

După încheierea contractului:

  • Monitorizați frecvența emiterii facturilor – acestea trebuie să respecte termenele prevăzute.
  • Verificați ca datele privind indexul, perioada de consum și tariful să fie corecte.
  • Sesizați orice întârziere la facturare sau orice modificare nejustificată a valorii facturilor.
  • Verificați periodic contul online, dacă furnizorul oferă unul – este un instrument util de control.

Aveți dreptul:

  • Să primiți un contract clar, corect și transparent.
  • Să schimbați furnizorul gratuit, fără justificări.
  • Să fiți informat corect și complet despre toate ofertele disponibile.
  • Să refuzați clauzele abuzive sau care permit modificări unilaterale de către furnizor.

Foto descriptiv. Sursă foto: Facebook Primaria Municipiului Pitesti

Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:

Sprijin total pentru investițiile majore din Argeș!

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/ana-vlad/" target="_self">Ana Vlad</a>

Articol scris de Ana Vlad

Articole asemănătoare:

Citește articolele pe același subiecte:

Ultimele articole