Salvamont România cere dublarea personalului în 5 ani.
Salvamont România a cerut recent deblocarea a 300 de posturi la nivel național, pentru a asigura necesarul de personal care participă la intervenții, venind în ajutor turiștilor aflați pe munte. Conform unui comunicat, Salvamont are în acest moment 326 de angajați.
Serviciile Salvamont din toată țara se confruntă cu o lipsă acută de personal, având un grad de acoperire a capacității operaționale de doar 17,85% la nivel național. Numărul insuficient de angajați se traduce însă prin riscuri pentru turiștii care așteaptă ajutor, dar și pentru salvamontiști, care sunt nevoiți să ducă la capăt misiuni dificile, îngreunate și mai mult de această situație. Recent, s-a tras încă un semnal de alarmă, Salvamont cerând deblocarea de posturi, care să atingă un grad de ocupare de 50% în primul an și de 100% în următorii 5 ani.
Deși este un județ cu tradiție în arta salvării de pe munte, de unde s-a dat și startul utilizării câinilor de avalanșă, Argeșul nu este ocolit de această problemă. Până anul trecut, a fost județul cu cei mai mulți angajați, fiind ulterior depășit de Prahova, cu 23 de angajați. În acest moment, Salvamont Argeș are 22 de angajați și funcționează la o capacitate de 30%, în ciuda faptului că turismul montan a luat amploare în ultimii ani. Potrivit directorului, Ion Sănduloiu, numărul optim ar fi de 75 de angajați. Recent, au avut loc trei intervenții desfășurate simultan, care au presupus angrenarea întregului personal, fiind solicitați și salvamontiștii aflați în timpul liber.
Meseria de salvator montan este însă una destul de rară, iar atestatul se obține după câțiva ani de voluntariat și după participarea la două școli de vară și două școli de iarnă. În aceste condiții, bazinul de recrutare nu este unul foarte ofertant, pentru o meserie care vine la pachet cu riscuri, intervenții în cele mai dificile condiții meteo și solicitări neașteptate.
Ion Sănduloiu: „Meseria de salvamontist o mai găsim în visurile copiilor”
Noi ar trebui să intervenim cu o patrulă de șase oameni permanent și, calculând pentru fiecare punct de asistență, ar trebui să fim 75. Avem în acest moment două posturi blocate de partea legislativă. Sperăm să nu mai fim echivalați cu personalul de birou, iar oamenii să ia și anumite sporuri, pe care chiar le merită. Este strigător la cer pentru o țară care vrea să facă turism montan. Am cerut acoperirea cu 50% din necesarul fiecărui județ, apoi pe fiecare an 10%. Meseria de salvamontist devine însă una rară și o mai întâlnim în visurile copiilor. Aspiranții trec prin examinări, cursuri, ca mai apoi să poată primi atestatul.”, a explicat, pentru publicația „Ancheta”, directorul Salvamont Argeș, Ion Sănduloiu.
Material realizat de Berta Dima.
Foto: ediția tipărită
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro
O primărie din Argeş a spart 1,4 miliarde lei vechi pe vacanţele de fiţe ale angajaţilor