Temu și Shein, magazinele online aflate și printre preferatele românilor atunci când vine vorba de shopping, au intrat în vizorul ANPC.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat marţi, într-un comunicat de presă, că verifică dacă aceste platforme și aplicații, care funcționează ca o piață online, desfășoară practici incorecte în relația cu clienții.
Acţiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive – interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure – selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)”, au transmis comisarii ANPC.
Recomandările ANPC
Pentru a evita situațiile nedorite, românii care fac cumpărături de pe site-urile chinezești sunt sfătuiți să se documenteze înainte de a achiziționa un produs. Mai exact, ei ar trebui să citească caracteristicile produselor, să acorde atenție prețurilor afișate, inclusiv costurilor de livrare.
De asemenea, românii sunt sfătuiți să se informeze cu privire la comerciant, dar și cu privire la modalitățile de plată disponibile.
Totodată, consumatorii trebuie să fie atenți dacă pe site-ul comerciantului există informații corecte și complete privind:
- datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor = comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc.);
- caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse;
- cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare;
- perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
În cazul în care întâmpinați o problemă atunci când faceți cumpărături online, ANPC recomandă să luați legătura direct cu operatorul economic și să încercați să rezolvați situația pe cale amiabilă.
Însă, dacă acest lucru nu este posibil, vă puteţi adresa Direcţiei de Soluţionare Altenativă a Litigiilor din cadrul ANPC https://anpc.ro/ce-este-sal/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României.
În cazul în care soluţionarea nu este posibilă pe nicio altă cale, puteţi formula o reclamaţie accesând https://sesizari.anpc.ro/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României”, subliniază reprezentanții ANPC
În cazul în care operatorul economic îşi are sediul social într-un alt stat european, vă puteţi adresa Centrului European al Consumatorilor din România https://eccromania.ro. De asemenea, de aici vă puteți informa și despre drepturile pe care le aveţi în timpul unor călătorii în alt stat european.
Foto descriptiv Ancheta Online
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro