Deşi are o garanţie de 50 de ani, podul este la un pas de prăbuşire din cauza unei erori de proiectare! CJ Argeş plăteşte 2,5 milioane de euro pentru pragul de fund care să stopeze eroziunea din jurul pilonilor.
În urmă cu aproximativ un deceniu, podul de la Căteasca se afla în centrul unui uriaş scandal de corupţie, în urma căruia preşedintele de atunci al Consiliului Judeţean Argeş, Constantin Nicolescu, se alegea cu o a doua condamnare penală. Procurorii DNA au acuzat la vremea respectivă că licitaţia pentru construcţia noului pod ar fi fost atribuită cu dedicaţie şi că finanţarea europeană s-ar fi obţinut pe baza unor documente care au atestat în mod nereal că podul respectiv ar fi fost afectat de inundaţii. Una peste alta, chiar dacă au minţit sau nu în cererea de finanţare, vechiul pod era oricum o ruină şi era necesară construcţia unuia nou.
Doar că, inaugurat în 2010, noul pod a ajuns în doar câţiva ani la un pas de prăbuşire, din cauza faptului că la momentul realizării sale, s-a omis un aspect mai mult decât important: este vorba de un prag de fund, neprevăzut în proiect. Mai exact, o lucrare de regularizare a albiei, transversal, pe toată lăţimea albiei, în scopul menţinerii talvegului la o cotă necesară, în amonte de lucrare, prin reducerea vitezei curentului.
La mai bine de 10 ani de la inaugurare, nici în ziua de astăzi pragul de fund nu există, ceea ce a afectat grav rezistenţa podului. Acest lucru reiese din expertiza tehnică realizată în 2021, document ce stă la baza studiului de fezabilitate al investiţiei pe care în sfârşit Consiliul Judeţean vrea să o realizeze. Astfel, săptămâna trecută, autorităţile judeţene au lansat licitaţia pentru serviciile de proiectare, verificarea tehnică, asistenţa tehnică și execuția lucrărilor aferente investiţiei „Prag de fund și lucrări de stabilizare a malurilor, aferente podului amplasat pe DJ 703B la km 85+328 în comuna Căteasca, județul Argeș”.
► Podul a fost închis, fiind considerat un pericol
La momentul efectuării expertizei tehnice, adică în 2021, situaţia podului de la Căteasca era destul de alarmantă, deşi podul are o garanţie de 50 de ani:
Din raportul de expertiză tehnică nr. 11.1/10.11.2021 privind starea tehnică a podului amplasat pe DJ 703B la km 84+723 în comuna Căteasca, județul Argeș reiese că talvegul albiei a coborât cu cca 7,00 m față de anul 2010, când a fost construit podul. La culeea Leordeni eroziunea malului stâng a condus la prăbușirea acestuia și la apropierea acestuia de elevația culeei la cca 2,00 m, din cei 20,00 m cât erau inițial în anul 2010.
La pila dinspre Leordeni piloții sunt descoperiți pe o înălțime ce variază între 0,50 m în aval și 2,00 m în amonte, iar radierul pilei este descoperit pe toată înălțimea (3,00 m), conform aceluiași raport de expertiză tehnică.” – se arată în documentele licitaţiei.
Începând cu data de 15 mai 2022, Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri Argeș a dispus închiderea totală a circulației pe pod, ca urmare a constatării stadiului avansat de degradare a podului și a încadrării acestuia în clasa V de stare critică. Conform experţilor, podurile clasificate în categoriile tehnice IV și chiar V se referă la acele poduri cu o stare nesatisfăcătoare și foarte nesatisfăcătoare, proiecte care necesită lucrări urgente de reabilitare sau înlocuire a unor elemente, fiind considerate periculoase pentru comunități și pentru trafic.
Construirea pragului de fund și efectuarea lucrărilor de stabilizare a malurilor vor asigura, conform expertizei tehnice, o protecție a podului pe o durată de maximum 5-7 ani, timp în care se vor putea executa lucrările de reparații la pod – se mai arată în documentaţie.
Firmele interesate să ducă la bun sfârşit acest proiect au la dispoziţie două săptămâni pentru a pune la punct dosarul de licitaţie, termenul-limită pentru depunerea ofertelor fiind 16 decembrie. Miza este şi ea una pe măsură – peste 12 milioane lei, fără TVA, iar desemnarea câştigătorului se va face prin aplicarea criteriului „cel mai bun raport calitate-preţ”, unde 40% reprezintă preţul, 24% perioada de garanție extinsă a lucrărilor şi câte 12% pentru experienţa fiecăruia dintre specialiştii implicaţi, respectiv managerul de proiect, şeful echipei de proiectare şi inginerul proiectant.
Citiţi, de asemenea, pe anchetaonline.ro:
Ro Construct renovează Academia SRI pentru 2 milioane de euro