Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) a avut o întâlnire crucială cu oficialii guvernamentali, în cadrul căreia au fost prezentate problemele grave cu care se confruntă transportatorii. Printre subiectele discutate s-au numărat creșterile alarmante ale prețurilor pe piața RCA, abuzurile din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și discriminarea transportatorilor privați de persoane în fața companiilor subordonate primăriilor. Președintele COTAR a subliniat importanța acestor probleme pentru cetățeni, cerând acțiuni imediate din partea autorităților competente.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.), anunță că a avut vineri, 21 februarie, o ședință la Guvernul României, unde au participat directori din cadrul ANAF și din Ministerul Transporturilor și consilieri de stat din cadrul Cancelariei Prim-Ministrului. Problemele reclamate de COTAR îi vor fi aduse la cunoștință Prim-Ministrului Marcel Ciolacu, transmit cei din Confederație în comunicatul remis presei.
Ce probleme au discutat?
În cadrul acestei ședințe, președintele COTAR a făcut publice problemele actuale care trebuie aduse la cunoștința autorităților, inclusiv premierului României. ”Există grave probleme în piața RCA, o piață scăpată complet de sub control. Prețurile au crescut alarmant, inclusiv sub falsa plafonare a prețului RCA, unde ASF joacă rolul gardianului capturat de cei pe care ar fi trebuit să îi păzească.
Ne referim explicit la activitatea domnului Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF, direct responsabil de sectorul de asigurări și de situațiile aberante din această piață, unde prețurile RCA s-au dublat chiar în ultimul an, iar despăgubirile sunt achitate în proporție de 25-40% de firmele de asigurări. În tot acest timp, ASF nu a dat nicio explicație relevantă în legătură cu această situație”, potrivit comunicatului remis presei.
Președintele COTAR a discutat și despre modul abuziv în care actuala conducere a ASF cercetează disciplinar și chiar concediază puținii angajații cu coloană vertebrală, care atrag atenția asupra gravelor nereguli din piața de asigurări: ”Unul dintre avertizorii de integritate a atras atenția asupra vicepreședintelui ASF Sorin Mititelu, care a intervenit în mod brutal și repetat în favoarea unei companii de asigurări, astfel încât să fie schimbate încadrările din actele de control constatate de echipa de control a ASF. Asupra avertizorului de integritate Francesca Andreescu – cea care a făcut publice aceste informații – conducerea ASF a început cercetarea disciplinară. Marți, 25 februarie 2025, are loc prima ședință de cercetare disciplinară a acestui avertizor de integritate.
Celălat avertizor de integritate este Cătălin Ionescu, actuar cu foarte mare experiență, cel care a atras atenția conducerii ASF despre volatilizarea a 100 milioane de euro din conturile de pensii ale românilor, a fost concediat acum o lună, de actuala conducere a ASF. Parlamentul României a fost informat în scris, de câteva luni, de către acești avertizori de integritate, despre aceste grave nereguli din ASF, însă doar Comisia împotriva abuzurilor de la Senat a luat măsuri concrete. Comisiile de buget finanțe, direct responsabile de modul de funcționare a ASF – comisii care au și numit în funcție actuala conducere a ASF reclamată de avertizorii de integritate – au refuzat audierea avertizorilor de integritate”.
“Parlamentarii români ar trebui să devină conștienți de faptul că problemele din ASF sunt reale și foarte grave, iar în scurt timp aceste situații vor deveni o problemă națională. Prin pasivitatea lor, au devenit oficial complici cu conducerea ASF, demonstrând că veghează alte interese, nu pe cele ale cetățenilor români care i-au ales”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Pe lângă problemele grave din ASF și piața de asigurări RCA, COTAR a discutat, la întâlnirea de la Guvern, despre discriminarea operatorilor de taxi, în comparație cu operatorii de transport alternativ.
”Criteriile aplicate celor două categorii de operatori sunt neunitare și creează, din nou, discriminări semnificative între cele două categorii, iar întotdeauna discriminările afectează, în final, consumatorii. Operatorii de taxi au o listă de obligații stricte precum: obținerea licențelor de taxi, plata taxelor și impozitelor, etc. Aceste criterii se aplică doar operatorilor de taxi, nu și celor din transport alternativ (Uber, Bolt).
Frauda fiscală făcută de aceste societăți de transport alternativ sub oblăduirea acestor platforme se ridică la peste 100 de milioane ce euro anual, exempul fiind dat de ultimile dosare deschise de către ANAF si DNA.
Un exemplu concret de aberație îl reprezintă diferența de cost RCA pe care îl achită un taximetrist, în comparație cu un operator de transport alternativ (Bolt, Uber). În mod anormal, în stilul ASF, prețul RCA pe care îl achită un taximetrist este DUBLU față de prețul achitat de un operator de transport alternativ, în condițiile desfășurării acelorași activități, pe aceleași străzi ale orașelor”, potrivit sursei citate.
„Domnule Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, vedeți că piața aia pe care în mod fals susțineți că o supravegheați ne calculează un tarif dublu la RCA, taximetriștii având același profil de risc ca al operatorilor de transport alternativ! Vă reamintesc faptul că aveți obligația protejării intereselor consumatorilor de asigurări și nu a firmelor de asigurări care vă achită salariul de 14.000 de euro pe lună!” – a precizat Vasile Ștefănescu.
O altă problemă adusă la cunoștința premierului este cea legată de impozitarea unor venituri secundare (ocazionale) ale transportatorilor.
Foto descriptiv. Sursă foto: unsplash.com
Citiți, de aseemnea, pe anchetaonline.ro: