ORGANIZAȚII PUBLICE ȘI PROFESIONALE | SINDICATUL AUTOTURISME DACIA
Într-un județ în care industria auto definește prezentul și viitorul economic, Sindicatul Autoturisme Dacia rămâne cea mai puternică voce a salariaților, cu peste 13.000 de membri. Liderul său, Viorel Ungureanu, vorbește despre „arta de a învinge” nu ca despre o luptă, ci ca despre o misiune de a convinge și de a uni. Negocierile anuale pentru contractul colectiv devin exerciții de echilibru între interesele imediate ale angajaților și obiectivele strategice ale companiei. Solidaritatea este, în viziunea domniei-sale, „cheia franceză” care deblochează impasurile, iar dialogul permanent cu managementul transformă tensiunile în soluții constructive. În fața provocărilor globalizării și a digitalizării, forța sindicatului condus de Viorel Ungureanu vine din capacitatea de adaptare, din leadershipul autentic și din continuitatea unei tradiții de luptă socială. Pentru generațiile tinere, mesajul este clar: să învețe, să fie competitivi și să rămână uniți, pentru ca împreună să ducă mai departe ceea ce alții au construit la Dacia.
Cum definiți „arta de a învinge” din perspectiva unui lider sindical într-o industrie strategică pentru Argeș și România?
Capacitatea de a-i convinge pe oamenii pe care îi reprezinți că tu, ca lider, ești exponentul unei echipe. Și că echipa, în cazul de față una cu peste 13.000 de „jucători”, își atinge obiectivele doar dacă este unită și fiecare membru al ei își face temeinic treaba pe post.
Care a fost cea mai dificilă negociere cu managementul și ce ați învățat din acel moment de confruntare și compromis?
De exemplu, fiecare negociere pentru contractul colectiv de muncă este una dificilă. Pentru că în fiecare an trebuie să găsești acel echilibru care să convingă administrația că eforturile salariaților înscriși în SAD, de a fabrica un produs competitiv, trebuie răsplătite la justa valoare.
În ce măsură solidaritatea dintre angajați este cheia „victoriei” în lupta sindicală?
Este condiția nr. 1, am mai spus-o. Ca să fac o metaforă, este cheia franceză cu care deblocăm/ reparăm orice impas.
Cum reușiți să echilibrați interesele imediate ale salariaților cu viziunea pe termen lung a companiei?
Interesul comun generează automat și un interes imediat, fiindcă timpul, mai ales în aceste vremuri pline de provocări, nu mai are răbdare cu nimeni, fie administrație, fie sindicat. Pe platforma Dacia, s-a înțeles întotdeauna această ecuație și ambele părți au depus eforturi constructive pentru rezolvarea ei.
Care este cea mai mare provocare în apărarea drepturilor angajaților într-un context globalizat, în care deciziile se iau și la nivel internațional, nu doar local?
Înțelegerea provocărilor care ni se așează pe masa de lucru, din punct de vedere industrial, social, fiscal, legislativ, concurențial și, mai presus de toate, sindical. Reprezentarea cât mai bună și eficientă a intereselor salariaților este cea mai mare provocare a echipei de conducere a Sindicatului Autoturisme Dacia.
Cum transformați tensiunile inevitabile dintre sindicat și conducere în oportunități de progres pentru ambele părți?
Numai prin dialog permanent și echilibrat între noi și conducere. Atâta timp cât se înțelege că obiectivul nostru este unul comun, mă refer, evident, la produsul care trebuie să fie și este unul competitiv, orice tensiune va fi depășită.
Care a fost momentul în care ați simțit cu adevărat că „ați învins” pentru colegii pe care îi reprezentați?
Termenul este unul eminamente ofensiv. Mai degrabă prefer „am convins”, fiindcă aceasta e menirea echipei de conducere a SAD, să convingă, atât în relația de negociere și parteneriat cu administrația Dacia-Renault, cât și în cea de reprezentare onestă a zecilor de mii de salariați ale căror interese trebuie să le apărăm.
Ce înseamnă leadership autentic într-un sindicat cu mii de membri și cu o tradiție de luptă socială?
Capacitatea de a înțelege nevoile celor care te-au ales să îi reprezinți.
Cum vedeți viitorul sindicalismului în România și în Argeș, într-o epocă a digitalizării și a schimbărilor accelerate din industria auto?
Unul de… viitor. La SAD, ne adaptăm, nu degeaba suntem cel mai puternic și numeros sindicat din România. Mai exact, învățăm și ne perfecționăm permanent, începând de la lider, vicelideri și până la șefii de grupă sindicală. Cum altfel credeți că am fi putut păstra stabilitatea pe platforma Dacia în fiecare an, în negocierile noastre deloc ușoare cu un colos global ca Renault?
Dacă ar fi să transmiteți un mesaj tinerilor muncitori de pe platforma Dacia, care învață ce înseamnă „arta de a învinge”, care ar fi acela?
Să învețe tot ce e nou legat de jobul lor, ca să poată fi competitivi. Îi asigur că Dacia are viitor și îi îndemn să fie uniți în relația cu colegii mai în vârstă, fiindcă numai așa ne putem atinge țintele comune și putem păstra ce au construit generații la Dacia.
***
Acest interviu face parte din ediția 2025 a catalogului „Cei mai puternici oameni din Argeș”.
Tema anului a fost „Arta de a învinge”, iar proiectul editorial realizat de publicația Ancheta reprezintă un reper pentru comunitatea argeșeană, reunind, de 20 de ani, personalități din toate domeniile fundamentale ale societății.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:
Dragoș Ghinea: Curajul înseamnă a-ți asuma responsabilitatea până la capăt!













