Campania de fraudă prin apeluri telefonice din partea unor infractori care se deghizează în reprezentanți ai Bursei din România continuă, avertizează Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC).
Așadar, atenție la apelurile telefonice pe care le primiți.
Cum acționează infractorii
Potrivit DNSC, atacatorii sună victima, pretinzând că sunt din partea SIF Muntenia sau Bursa de Valori București (BVB), și afirmă că aceasta deține acțiuni vechi, provenite din perioada cuponiadei din anii ’90, care s-au apreciat în valoare.
Însă pentru a le vinde și a încasa sumele respective, victima trebuie să urmeze un „proces” ghidat de atacatori, care presupune instalarea unor aplicații pe dispozitivele lor. Aplicațiile, cum ar fi AnyDesk, permit infractorilor accesul la dispozitivele victimei și la datele sensibile, inclusiv informațiile bancare și datele de autentificare.
Pasul următor pe care îl fac atacatorii este să acceseze datele utilizatorilor, în special date de autentificare la aplicaţii de banking, respectiv date de card, iar mai apoi extrag sume importante de bani din conturile victimelor.
Mai departe, în alte cazuri atacatorii s-au folosit de accesul la dispozitiv pentru a propaga tentativa de fraudă şi către contactele victimei, în speranţa că vor avea succes şi în alte cazuri.
Recomandările DNSC
Pentru a nu cădea în capcana infractorilor cibernetici, DNSC vine cu o serie de recomandări:
- Nu instalaţi aplicaţii sau programe la solicitarea apelanţilor, în special dacă vi se cere acest lucru în regim de urgenţă şi cu explicaţii vagi.
- Nu furnizaţi niciodată telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare, sau de carduri bancare), în urma unor apeluri suspecte, chiar dacă par a proveni de la instituţii de încredere.
- Verificaţi întotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau instituţie, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă vi se solicită date cu caracter sensibil.
- Raportaţi astfel de apeluri către organizaţia a cărei identitate este folosită pentru a atrage atenţia cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori în astfel de iniţiative frauduloase.
- În cazul în care aţi furnizat date de card, sesizaţi imediat banca, iar dacă aţi fost păgubit, depuneţi o plângere la Poliţie (fizic sau la petitii@politiaromana.ro) şi notificaţi DNSC (telefon 1911 sau platforma PNRISC: https://pnrisc.dnsc.ro/)
Foto descriptiv informatiadeseverin.eu
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro
Bolid de lux căutat de autoritățile din Austria, descoperit în trafic pe A1