Numărul unic de urgență 112, disponibil de 21 de ani!

de | 11.02.2025 15:30 | Județean, Lifestyle

În urmă cu 21 de ani, operaționalizarea Sistemului Național Unic Apeluri de Urgență (S.N.U.A.U.) 112 înlocuia numerele 955, 961 și 981, la care puteau fi apelate, în mod individual, agențiile specializate de intervenție. În acest fel a devenit posibilă gestionarea coordonată, colaborativă și eficientă a situațiilor în care este necesară intervenția rapidă a agențiilor specializate, pentru salvarea de vieți omenești și limitarea a situațiilor de pericol, pentru persoane și bunuri.

Anul trecut prin 112 aproximativ 53.000 de apeluri au fost primite de Inspectoratul de Poliție Județean Argeș (cu o medie de aproximativ 145 de apeluri pe zi, față de aproape 130, media zilnică din anul 2023).

Din totalul menționat 23.500 de apeluri au necesitat verificări, efectuate în mod operativ de polițiștii de ordine publică și cei rutieri.

Majoritatea situațiilor sesizate care au necesitat verificări în teren au fost situații ce implică intervenția reprezentanților mai multor agenții (polițiști, jandarmi, pompieri, echipaje medicale).

Un total de 1.394 de situații au fost stabilite din verificări în anul 2024 ca fiind false (897) sau abuzive (497), față de un total de aproape 1.000 de situații similare în anul 2023. Au fost aplicate în urma apelurilor un număr de 1.155 de sancțiuni contravenționale, cu o valoare totală de peste 1.500.000 de lei.

Polițiștii argeșeni reiterează importanța utilizării responsabile a numărului unic de urgență 112, și îndeamnă cetățenii să apeleze acest număr doar în situații reale de urgență, pentru a face posibilă intervenția promptă și eficientă a autorităților competente.

Important de menționat că persoanele cu deficiențe de auz și sau de vorbire pot solicita ajutor în situații de urgență printr-un serviciu dedicat, care le permite să relaționeze prin mesaje cu autoritățile. Serviciul se numește SMS 113, este gratuit și a fost implementat de Serviciul de Telecomunicații Speciale încă din anul 2015. Pentru a beneficia de acest serviciu de mesagerie de urgență, este necesară înregistrarea persoanelor cu deficiențe de auz și sau de vorbire și a numerelor de telefon mobil pe care le utilizează în baza de date a Sistemului național unic pentru apeluri de urgență. Înregistrarea se realizează prin completarea unui formular online pe site-ul STS sau printr-o cerere scrisă adresată instituției. Mai multe informații despre utilizarea acestui serviciu puteți accesa gratuit la link-ul https://youtu.be/flD1rxuSrjA .

Totodată, apelurile care semnalează situații care afectează copiii pot fi preluate, 24 de ore din 24, de către consilierii specializați în asistență socială și protecția copilului. prin 119. Dacă situația sesizată este una pentru care este necesară intervenția imediată a Poliției sau a echipajelor medicale, operatorii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului vor alerta Serviciul de Urgență 112. Totodată, potrivit acestui program, atunci când sunt cazuri de copii dispăruți, Poliția poate utiliza Sistemul de avertizare RO-ALERT, administrat din punct de vedere tehnic de către STS.

Cadrul legal privind apelarea abuzivă sau alertarea falsă prin SNUAU 112:

Important de știut! Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113 ori la numărul 114 se sancționează cu amendă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei sau cu prestarea de la 100 de ore la 200 de ore în folosul comunității. Totodată, alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție este sancționată cu amendă de la 2.000 de lei la 4.000 de lei sau cu prestarea de la 200 de ore la 400 de ore în folosul comunității.

Pentru săvârșirea din nou a contravenției, în interval de un an, de la sancțiune, se aplică amenzi duble.

Ce înseamnă apelarea abuzivă? Reprezintă apelarea repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acțiunea agențiilor specializate de intervenție, sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor.

În sensul legii, alertarea falsă este utilizarea intenționată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau intervenției agențiilor specializate de intervenție (structurile autorităților administrației publice, care au rolul de intervenție imediată pentru soluționarea urgențelor în domeniile ambulanței, serviciilor mobile de urgență, reanimare și descarcerare – S.M.U.R.D., poliției, jandarmeriei, serviciilor publice profesioniste și voluntare pentru situații de urgență, inclusiv S.M.U.R.D., contra terorismului, precum și alte structuri) în mod nejustificat, transmit polițiștii argeșeni.

De precizat că sancțiunile au fost stabilite prin Legea 36/2020, pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență.

 

Foto descriptiv: ziarpiatraneamt.ro

 

Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:

Incredibil ce a putut face un bărbat de 28 de ani din Argeș. A fost reținut!

 

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/dana-andrei/" target="_self">Dana Andrei</a>

Articol scris de Dana Andrei

Editor și autor de content media, cu experiență în presa online, PR și în promovare social media. Absolvent al Facultății de Jurnalism și Comunicare.

Articole asemănătoare:

Citește articolele pe același subiecte:

Ultimele articole