Obținerea cazierului judiciar a devenit mai simplă și mai rapidă pentru români. Datorită digitalizării, certificatul poate fi solicitat și primit în format electronic, fără a mai fi nevoie de drumuri la sediul Poliției. În doar doi ani, aproape un milion de astfel de documente au fost emise online, prin platformele gestionate de Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Această schimbare vine în sprijinul cetățenilor, economisind timp și facilitând accesul la acte esențiale.
Începând cu data de 01 februarie 2023, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării au operaționalizat proiectul pilot privind eliberarea certificatelor de cazier judiciar în sistem electronic pentru persoanele fizice de cetățenie română. Certificatele de cazier judiciar pot fi obținute online, exclusiv prin intermediul platformelor „hub.mai.gov.ro” și „ghiseul.ro”. Acest serviciu este disponibil cetățenilor români fără costuri și are ca scop simplificarea și eficientizarea accesului la documentele oficiale.
Iniţial a fost lansat în producţie fluxul de eliberare a certificatelor de cazier judiciar pentru persoanele necunoscute în evidenţa cazierului judiciar, iar, din data de 10 ianuarie 2024, proiectul pilot a fost extins, fiind dezvoltată şi funcţionalitatea de eliberare a certificatelor de cazier judiciar pentru persoane cunoscute cu menţiuni în evidenţa cazierului judiciar. La nivelul MAI, până la data de 21 iunie, au fost eliberate 933.058 certificate de cazier judiciar în format electronic, potrivit datelor din comunicatul Poliției Române de la acea dată.
Persoanele fizice care doresc să obțină certificatul de cazier judiciar în format electronic pot face acest lucru prin două platforme:
- Prin platforma „hub.mai.gov.ro”, pentru utilizatorii care nu sunt înregistrați în „ghiseul.ro” sau nu dețin un card bancar emis de o instituție bancară din România. Solicitanții vor completa un formular disponibil în platformă, iar pentru a li se stabili cu certitudine identitatea, se vor prezenta fizic, o singură dată, la un ghișeu al MAI care oferă servicii publice.
- Prin intermediul platformei „www.ghiseul.ro”, pentru utilizatorii care sunt înregistrați sau doresc să se înregistreze în platformă. Solicitarea cazierului se face urmând procedura de validare a identității electronice folosind un card bancar înrolat 3D Secure, emis de o instituție bancară din România. În urma validării, aceștia vor fi redirecționați către platforma „hub.mai.gov.ro”, pentru completarea online a cererii tip.
De altfel, certificatul de cazier judiciar se eliberează, de cele mai multe ori, pe loc sau în cel mult trei zile de la data solicitării.
De asemenea, cei ce doresc obținerea cazierului judiciar în format tipărit pot depune personal/prin împuternicit cererea-tip, cu datele complete de stare civilă şi motivată, la orice subunitate de poliție în care există ghișeu de cazier judiciar, însoţită de acte necesare (cererea tip completată, după caz; actul de identitate al titularului (cartea de identitate, buletinul de identitate, paşaport, cartea de identitate provizorie şi certificat de înregistrare a cetăţenilor U.E., carte de rezidenţă, carte de rezidenţă permanentă, permis de şedere temporară sau permanentă), aflat în termen de valabilitate, dacă cererea se depune personal; actul de identitate al împuternicitului, procura notarială în original /împuternicirea avocațială dacă solicitarea se face prin împuternicit.
Tot prin HUB-ul de servicii al MAI pot fi realizate, printre altele, programări online pentru depunerea cererilor de pașaport, pentru obținerea cărții electronice de identitate, precum și pentru consultarea istoricului sancțiunilor rutiere.
Foto descriptiv.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:
România, din nou pe podium! Bronz la C2 U23 – 500 m la Europenele de la Bascov