Ministerul Educației a anunțat zilele trecute că introduce schimbări importante în metodologia evaluărilor naționale pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, valabile din anul școlar 2025–2026. Noile reguli pun accent pe aplicabilitatea cunoștințelor în viața de zi cu zi și pe extinderea competențelor evaluate, pentru a reflecta mai bine nevoile reale ale elevilor și pentru a oferi profesorilor și părinților un feedback mai relevant și personalizat.
Metodologia de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a pentru anul școlar 2025 – 2026, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.405/23.09.2025, aduce două inovații în beneficiul copiilor.
Elementele de noutate în raport cu anii anteriori sunt reprezentate de:
(1) cerința ca sarcinile de evaluare/itemii testelor ce vor fi administrate elevilor aflați la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a să vizeze mai accentuat aspecte concrete (cunoștințe, deprinderi, atitudini, valori), aplicabile, conectate la viața de zi cu zi a elevilor;
(2) posibilitatea de a extinde competențele evaluate pentru o relevanță curriculară mai mare.
De asemenea, s-a accentuat rolul formativ al acestor evaluări prin impactul asupra școlii și asupra educației personalizate la nivelul fiecărui copil (inclusiv cu implicarea părinților în asimilarea comprehensivă a rezultatelor).
Astfel, potrivit comunicatului celor de la Ministerul Educației, în anul școlar 2025 – 2026, în cadrul acestor evaluări (EN II – IV – VI), în vederea realizării cerințelor vizând aplicabilitatea în viața de zi cu zi a elevilor, se pilotează itemi care vizează competențe de alfabetizare funcțională cu aplicații practice, inclusiv din alte arii curriculare. În acest mod, evaluările vor reflecta noua abordare curriculară prin care subiectele vizează și aspectele concrete ale aplicării în viața elevilor de zi cu zi a cunoștințelor, deprinderilor, atitudinilor și valorilor construite în procesul de învățare. Extinderea, prin evaluare/testare a competențelor evaluate, în direcția noii logici a învățării, cu focalizare pe aplicare și transfer în contexte noi a cunoștințelor, pe mobilizarea cunoștințelor pentru rezolvare de situații-problemă, pe formulare de opinii și argumentare ca antrenare a gândirii critice aplicate și dincolo de disciplinele școlare, în învățarea pentru viață, va furniza date, informații obiective atât profesorilor de la clasă, cât și unității de învățământ, fundamentând feedbackul personalizat către elev, către părinte și către comunitatea educațională.
Această abordare sistematică, graduală, adaptată nivelului de vârstă al elevilor, țintește nu doar rezultate și o mai bună performanță sistemică la studiile comparative internaționale la care participă România (de ex.: OECD-PISA, IEA-TIMSS, IEA-PIRLS etc.), ci și concentrarea programatică pe responsabilizarea pentru propria învățare, pe conștientizarea punctelor tari și a celor ce necesită efort pentru propria dezvoltare, pentru atingerea propriului potențial, pe internalizarea principiului învățării pe tot parcursul vieții, pe orientarea către o carieră și o viață împlinite.
Calendar Evaluare națională 2026 clasa a II-a — EN II:
12 mai 2026 Limbă și comunicare — scris — Limba română
12 mai 2026 Limbă și comunicare — scris — Limba maternă
13 mai 2026 Limbă și comunicare — citit — Limba română
13 mai 2026 Limbă și comunicare — citit — Limba maternă
14 mai 2026 Matematică și Explorarea mediului
15 mai 2026 Limbă și comunicare — scris — citit — Limba română pentru minoritățile naționale
Calendar Evaluare națională 2026 clasa a IV-a — EN IV:
19 mai 2026 Limbă și comunicare — Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale
20 mai 2026 Matematică și Științe ale naturii
21 mai 2026 Limbă și comunicare — Limba maternă
Calendar Evaluare națională 2026 clasa a VI-a — EN VI:
26 mai 2026 Limbă și comunicare — Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale
27 mai 2026 Matematică și Științe ale naturii
28 mai 2026 Limbă și comunicare — Limba maternă.
Foto descriptiv. Sursă foto: FB Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului și edu.ro
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro: