Guvernul a aprobat joi proiectul de lege pentru ratificarea contractului de finanțare în valoare de 500 de milioane de euro acordat de Banca Europeană de Investiții pentru construcția Autostrăzii A1 Sibiu–Pitești, parte a rețelei europene de transport TEN-T. Împrumutul, care acoperă până la jumătate din costul total al proiectului, urmează să fie analizat de Parlament în procedură de urgență și sprijină continuarea lucrărilor la primul traseu rutier care va traversa Munții Carpați.
Guvernul a aprobat un împrumut de 500 de milioane de euro acordat României de Banca Europeană de Investiții (BEI), pentru construcția Autostrăzii A1 Sibiu–Pitești, parte a Rețelei Trans-Europene de Transport (TEN-T Comprehensive), se arată în comunicatul transmis de Biroul de presă al Executivului. Proiectul de lege va fi transmis Parlamentului cu solicitarea de a fi dezbătut și adoptat în procedură de urgență.
Proiectul Autostrăzii A1 Sibiu–Pitești, aprobat prin H.G. nr. 196/2019, are o lungime totală de 122,11 km și este structurat în cinci secțiuni:
- Sibiu – Boița (14,17 km)
- Boița – Cornetu (30,35 km)
- Cornetu – Tigveni (37,40 km)
- Tigveni – Curtea de Argeș (9,86 km)
- Curtea de Argeș – Pitești (30,33 km)
Împrumutul BEI, care acoperă până la 50% din costul total al proiectului, are o durată de până la 27 de ani. Sumele vor fi trase în maximum 10 tranșe, fiecare de minimum 50 milioane euro. Cheltuielile cu TVA și cele privind exproprierile nu sunt eligibile.
Potrivit contractului de finanțare, cheltuielile reprezentând echivalentul în lei al valorii împrumutului și al celorlalte fonduri publice destinate finanțării costului acestuia, inclusiv taxele și impozitele aferente, se includ în bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație prin legile bugetare anuale. Rambursarea capitalului, plata dobânzilor și comisioanelor se vor asigura conform legislației privind datoria publică, prin Ministerul Finanțelor. Ministerul Finanțelor va încheia un acord subsidiar cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și C.N.A.I.R. S.A, prin care vor stabili drepturile și obligațiile părților în implementarea proiectului și executarea contractului de împrumut.
Contractul de finanțare între România și BEI a fost semnat la 8 octombrie 2025, la București, și vizează susținerea investițiilor în infrastructura rutieră. Proiectul Autostrăzii A1 Sibiu–Pitești, demarat în anul 2020, beneficiază de finanțare din fonduri europene nerambursabile prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014–2020 și Programul Transport 2021–2027, în valoare totală de aproximativ 9,27 miliarde lei (1,83 miliarde euro), diferența fiind asigurată de la bugetul de stat. Termenul de finalizare este estimat pentru 2028. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii asigură implementarea proiectului, prin C.N.A.I.R. S.A, care gestionează utilizarea fondurilor și realizarea lucrărilor.
De asemenea, potrivit sursei citate, contractul de finanțare este încheiat conform legislației luxemburgheze, având natura juridică a unui contract de stat, și va intra în vigoare după aprobarea prin proiect de lege, conform O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică. Construirea Autostrăzii A1 Sibiu–Pitești contribuie la îmbunătățirea mobilității, reducerea timpilor de călătorie între Sibiu și Pitești și creșterea siguranței rutiere. Este prima autostradă care traversează Munții Carpați, are ca scop asigurarea accesului la Marea Neagră prin teritoriul României, și generează beneficii economice importante pentru întreaga regiune.
Potrivit Programului investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2020–2030, care reprezintă instrumentul de implementare actualizat al Master Planului General de Transport al României, până în anul 2030, România trebuie să dispună de o rețea de infrastructură de transport modernă, sigură și sustenabilă, care să asigure conectivitatea internă și externă, în concordanță cu obiectivele europene de neutralitate climatică. Obiectivul îl reprezintă recuperarea decalajului de dezvoltare față de alte state membre, concomitent cu atingerea țintelor de reducere a emisiilor de carbon și de tranziție către o mobilitate durabilă.
Foto descriptiv. Sursă foto: gov.ro
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:














