Reașezările pe piața auto din Europa nasc îngrijorări privind Uzina de la Mioveni!
Fabrica Dacia din Mioveni va deveni parte a unei noi divizii Renault, după ce compania a decis să-și regândească strategia de dezvoltare pe următorii ani. În contextul în care mașina electrică începe să câștige tot mai mult teren în Europa, toți producătorii auto se află într-un proces de reconfigurare a traseului, astfel încât să fie pregătiți pentru viitorul electric care nu este deloc prea departe. Și Renault urmează să facă schimbări consistente în modul de abordare al producției, pe care a împărțit-o între termice și electrice.
Cum se vor repercuta toate acestea asupra uzinei de la Mioveni? Renunță Renault la pachetul majoritar? Riscăm să ne trezim cu vreun acționar turc, cum s-a întâmplat în cazul Ford? Au motive angajații să fie îngrijorați? Dar cei care lucrează în industria pe orizontală? Am încercat să găsim câteva răspunsuri de la cei implicați în sistem, de la sindicaliști, la oameni de afaceri care lucrează pentru Renault.
Liderul de sindicat al Dacia: „Nu este cazul de reduceri de personal sau de renunțarea Renault la Dacia”
Viorel Ungureanu, liderul de sindicat al Uzinei Dacia, susține că angajații sunt îngrijorați, însă, în egală măsură, aceștia au fost informați că schimbările nu vin la pachet cu disponibilizări, lucru pe care, în acest moment, nu-l poate însă garanta nimeni în proporție de 100%.
Grupul Renault a decis crearea a doi poli de dezvoltare: unul pentru vehiculele electrice și cel de al doilea dedicat motoarelor termice și hibride. Decizia a fost luată anul trecut, pentru o mai bună eficiență. În privința acționariatului, a posibililor parteneri, aceștia sunt condiționați de o logică de dezvoltare industrială și a modelelor pe care vrem să le facem. Acționarul majoritar va fi Renault, noi vom fi întotdeauna ai Renault.
E posibil să accepte acționari, parteneri, alții decât cei tradiționali, dar cu un procent limitat. Nu este cazul de reduceri de personal sau de renunțarea Renault la Dacia. Noi suntem prinși în planul de dezvoltare a motoarelor termice și hibride, iar la acest moment se caută soluții pentru a fi pregătiți pentru producția modelelor hibrid. De la hibrid la electric nu mai este decât un pas.”, ne-a declarat liderul de sindicat de la Dacia, Viorel Ungureanu.
Potrivit acestuia, „la acest moment, noi avem vânzări foarte bune, așteptarea pentru mașinile noastre a ajuns până la 10 luni, deci este cerere. Dacă piața va cere trecerea la automobile electrice, o vom face și noi.”
Dumitru Radu, manager Ronera Rubber: „Dacia se va produce în continuare! Sunt îngrijorat de Ford, pe care l-au cumpărat turcii”
Îngrijorare există și în rândul companiilor din industria argeșeană care lucrează pentru Dacia Renault și, din acest punct de vedere, în Argeș, sunt destul de multe fabrici care produc pentru Mioveni. Partea bună în acest moment este că uzina are comenzi de onorat și mașinile se vând ca pâinea caldă. Dumitru Radu, managerul Ronera Rubber, a fost deja afectat pe filiera Rusia, unde investitorii străini au închis numeroase fabrici. Pentru Renault are alocat în acest moment 8-10% din totalul businessului său.
Deocamdată nu știu altă perspectivă a Daciei Renault decât să onoreze cererile din piață care sunt încă mari. Probabil se vor aranja lucrurile și cu semiconductorii care au creat o imensă criză pe piață. Segmentul Dacia, în contextul businessului meu, este de 8-10%, după ce am pierdut cu Rusia jumătate. Nu este definitoriu pentru businessul Ronera.
Într-adevăr, și 1% e pagubă pentru noi, dar nu este definitoriu pentru evoluția firmei, nu de aici intrăm în faliment. Dacia se va face în continuare! Sunt îngrijorat, mai degrabă, de Ford, pe care l-au cumpărat turcii. Furnizorii români vor fi dați afară de furnizorii turci, sunt sigur de asta.”, ne-a declarat omul de afaceri Dumitru Radu.
Gheorghe Badea, managerul GIC: „Renault își cunoaște interesele și nu va renunța la România”
Pentru Dacia Renault, dar și pentru Ford, lucrează, în procente mult mai consistente, Gheorghe Badea, managerul GIC – Grupul Industrial de Componente. Și domnia sa vede viitorul în tonuri mai puțin alarmiste decât o fac analiștii economici.
Informațiile sunt, după părerea mea, incomplete și nu are sens să ne pripim. România a demonstrat că este o forță nu doar prin muncă medie și înalt calificată, ci și prin ingineri și dezvoltare. Renault își cunoaște interesele și nu va renunța la România. Nu văd competitorii din alte țări ca având întâietate în fața noastră, în ceea ce privește performanța.
E adevărat că – ținând cont de avântul mașinilor electrice – se vor mai așeza și reașeza producțiile și piața. Adaptarea o facem împreună cu marile branduri, marii producători, căci de unii singuri nu mai suntem în stare, am pierdut trenul de mult. Trebuie să avem abilitatea să ne folosim acest potențial uman în așa manieră încât să rămânem și noi în cărți.”, ne-a declarat omul de afaceri Gheorghe Badea.
Chiar dacă va intra sau nu în clubul fabricilor care vor produce motoare electrice, la Dacia va fi mereu de muncă, mai spune managerul GIC, întrucât o mașină electrică mai are nevoie și de alte componente în afară de motor, iar aceste componente se produc, la prețuri mult mai mici decât în Franța, la noi în țară.
Cred că și România ar putea intra în planurile Renault pentru mașina electrică. Chiar dacă nu intră, mașina electrică, în afară de partea de motor, își păstrează tot ansamblul de caroserie cu auxiliarele respective. Să se facă integral în Franța toate componentele nu rentează, mașina va ieși foarte scump.”, ne-a mai declarat Gheorghe Badea.
Potrivit acesteia, 40% din producția GIC Componente merge către Renault și 30% către Ford, restul de 30% fiind destinat altor mărci.
Grupul meu rămâne optimist prin faptul că majoritatea componentelor și reperelor pe care le facem sunt în panelul caroseriei și nu al motorului, iar Renault va avea nevoie de toate acestea. Ca măsuri de precauție, nu am decât să fiu tot mai performant, mai prezent în viața automobilului și să mă bat, ca și până acum, cu concurența.”, ne-a mai declarat omul de afaceri piteștean.
Adrian Sandu, ACAROM: „Avem pentru cine produce motoare termice mult timp de aici înainte”
Recent întors de la Adunarea Generală Anuală a ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România) care a avut loc, săptămâna trecută, la Sibiu, Adrian Sandu, secretarul general al asociației, spune că feedbackul primit dinspre autorități și oamenii de afaceri a fost unul pozitiv, în ciuda știrilor cu tentă alarmistă despre soarta uzinei Dacia.
După părerea mea, vor fi foarte multe mișcări în domeniul auto, nu neapărat la Renault. În Europa, totul se transformă. Tranziția către mobilitatea electrică aduce și schimbări firești în cadrul grupurilor. În toată această discuție, trebuie să facem o diferențiere.
La nivel european este o impunere ca până în 2030 să apară pe străzi doar vehicule cu propulsie alternativă sau electrică, cu emisii scăzute. În majoritatea zonelor din lume, în afară de Uniunea Europeană, primesc și vor primi în continuare motoare termice Africa, Turcia, Rusia, China, toată Asia, America Centrală și de Sud-Est, America de Nord…
Doar Europa vrea să facă un pas în direcția decarbonizării transportului și, într-adevăr, e un plan ambițios, vom vedea ce se întâmplă. Cu alte cuvinte, avem pentru cine produce motoare termice mult timp de aici înainte.”, ne-a declarat Adrian Sandu.
Potrivit acestuia, știrile alarmiste nu au un fundament solid, cu atât mai mult, cu cât uzina este una profitabilă, iar cererea din piață este mai mare decât oferta.
Toate speculațiile au pornit de la un articol în «Automotive News Europe» care spune că Renault se află în discuții cu mulți parteneri. Toți constructorii se află în discuții cu foarte mulți parteneri.
Numai dacă luăm cazul celor de la Peugeot-Citroen, care acum se numesc Stellantis, observăm că nu avem de ce să ne alarmăm atunci când se pune problema de asocieri. Fiecare grup își stabilește câte o strategie, la fel și cu alianța Renault-Nissan-Mitsubichi.
Dacă se schimbă componența acționariatului la fabricile din România, Turcia, Slovenia, Spania, Maroc, Brazilia sau Africa de Sud, nu văd nicio problemă. Sunt multe fabrici sau uzine de producție cu motoare termice, Dacia este doar o mică parte din acest angrenaj.
Eu nu cred că Renault va lăsa acțiunile în afara grupului. Dacia este o marcă ce a prins foarte bine la public și care s-a dezvoltat foarte bine, care are o imagine bună în exterior și care este pe primele locuri în vânzări, pe extern. Nu văd de ce ar apărea o schimbare aici.”, ne-a mai declarat secretarul general al ACAROM despre viziunea domniei sale asupra viitorului Dacia.
Pesimist în opoziție: „E posibilă o restructurareˮ
Optimismul interlocutorilor noștri ne-a bucurat, însă nu numai presa a fost îngrijorată de repercusiunile pe care le-ar putea avea reașezările pe piața auto, dat fiind faptul că nu avem o clasă politică suficient de capabilă să susțină interesele României. Claudiu Năsui, deputat și fost ministru al Economiei, susține că „dacă va cumpăra cineva, e posibilă și o restructurare la Dacia!” și că mișcarea pregătită de Renault se înscrie în măsurile luate de companii pentru a se proteja de efectele unei crize globale.
Mașina electrică are un anumit specific, necesită mai puține componente, subansamble. Noi furnizăm foarte multe astfel de componente pentru mașinile cu ardere internă, dar putem ajunge în situația ca să nu mai fie cereri pentru ele. Degeaba vom avea noi 50% din piesele necesare acum în Europa că nu va mai fi nevoie de ele și toată lumea va trebui să se reprofileze să facă altceva. (…) Există posibilitatea ca atunci când cineva cumpără să propună o restructurare. Dar, atenție, dacă piața de mașini cu motor pe combustie internă scade, asta poate genera probleme economice.”, a mai declarat Năsui.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro: