Deputatul Simona Bucura-Oprescu, președinte al Comisiei pentru Administrație și Amenajarea Teritoriului din Camera Deputaților a vorbit despre „Legea Interoperabilităţii”, un pas important şi esenţial pentru digitalizarea administraţiei publice şi a României care va reglementa și facilita schimbul de date între sistemele informatice ale diferitelor instituții ale statului.
Aceasta vizează eliminarea schimbului de date pe suport fizic și a birocrației.
Ca efect al legii, se va constitui Platforma Națională de Interoperabilitate. Principalele beneficii vor fi:
✅ Instituțiile nu vor mai cere informații și documente pe care le dețin deja;
✅ Registrele de baze de date vor fi reglementate – sunt baze de date cu privire la persoanele fizice, persoanele juridice, imobile și automobile de unde vor putea fi luate informații direct între instituții;
✅ Cetățenii vor putea ști întotdeauna ce instituție le-a accesat datele prin platforma de interoperabilitate;
✅ Vor exista măsuri de securitate cibernetică;
✅ Instituțiile și autoritățile publice care nu vor aplica legea și vor continua să ceară documentele sau informațiile direct de la cetățeni vor fi amendate.
Instituțiile și autoritățile publice centrale care dețin un registru de bază sunt obligate să se integreze cu platforma de interoperabilitate în maximum un an de la punerea în funcțiune a platformei și să ofere acces la aceste date prin platforma de interoperabilitate.
Instituțiile și autoritățile publice locale care dețin un registru de bază sunt obligate să se integreze cu platforma de interoperabilitate în maximum doi ani de la punerea în funcțiune a platformei și să ofere acces la aceste date prin platforma de interoperabilitate.
Legea reprezintă și un jalon din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), termenul pentru a intra în vigoare fiind trimestrul II 2022”, precizează Simona Bucura Oprescu.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro: