Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfășurat controale de amploare la firmele care comercializează încălţăminte.
Controalele au avut loc la nivel național, în perioada 22-26 aprilie, iar scopul acestora a fost verificarea respectării prevederilor legale la comercializarea articolelor de încălţăminte, inclusiv la comerțul online.
Astfel, în intervalul menționat, comisarii ANPC din întreaga țară au verificat 353 de operatori economici, constatându-se abateri la 322 dintre aceştia.
Potrivit ANPC, în cadrul acțiunilor au fost verificate produse în valoare de circa 5,4 milioane, iar cu nereguli au fost găsite produse în valoare de 1,4 milioane lei.
Au fost aplicate 245 de amenzi contravenționale în valoare totală de 835.000 lei. Totodată, inspectorii au dat și 121 de avertismente, iar peste 6.000 de produse, în valoare de circa 43.000 lei, au fost retrase de la vânzare.
Principalele deficiențe constatate
Principalele abateri de la legislaţie au fost legate de nerespectarea regulilor de etichetare, mai exact: etichetele nu au cuprins informaţii referitoare la cele trei părţi componente ale articolelor de încălţăminte precum şi compoziţia materialelor utilizate la producerea principalelor componente ale articolelor de încălţăminte; încălţămintea nu a avut pictogramele care reprezintă cele 3 părţi componente ale încălţămintei, respectiv: faţă, căptuşeală şi acoperiş de branţ, talpă exterioară; încălţămintea nu a avut pictogramele corespunzătoare materialelor utilizate la producerea articolelor de încălţăminte, şi anume: piei cu faţă naturală, piei cu faţă corectată, materiale textile şi alte materiale.
Printre altele, s-a constatat și că nu au fost respectate regulile în ceea ce privește afișarea prețului produselor, modul de etichetare a articolelor de încălţăminte. Astfel, nu s-a precizat nici materialul din care a fost realizată încălțămintea, ceea ce induce în eroare cumpărătorul. De asemenea, pictogramele cu informații nu aveau dimensiunea normală, astfel încât datele să fie înțelese.
Și în cazul vânzărilor online au fost indentificate abateri de la legislația în vigoare. În intervalul menționat mai sus, au fost verificați 10 operatori economici, dintre care 4 au fost depistați cu diferite abateri.
Au fost aplicate trei amenzi în valoare de 11.000 de lei. De asemenea, au fost date 3 avertismente și trei măsuri de remediere a site-urilor.
În ceea ce privește vânzarea online, neregulile constatate au fost: nerespectarea regimului promoțiilor, deficiențe de informare referitoare la garanția produselor și la dreptul de retragere.
Sfaturi pentru consumatorii care achiziţionează articole de încălţăminte
Reprezentanţii ANPC au transmis câteva sfaturi pentru consumatorii care achiziţionează articole de încălţăminte, astfel încât să aibă parte de cumpărături în siguranță:
- să achiziţioneze articole de încălţăminte numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea nevoie în cazul formulării unei reclamaţii;
- să acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea unor articole de încălţăminte de sport care poartă numele unor mărci consacrate sau “asemănătoare” cu cele consacrate, dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute;
- să examineze cu atenţie încălţămintea şi să probeze ambele articole de încălţăminte ale perechii alese, înainte de a lua decizia de cumpărare;
- să manifeste atenție la faptul că încălţămintea trebuie să fie etichetată prin pictograme corespunzătoare celor 3 părţi componente ale încălţămintei (faţă; căptuşeală şi acoperiş de branţ; talpa exterioară) şi materialelor utilizate la producerea articolelor de încălţăminte, şi anume: piele cu faţă naturală, piele cu faţă: corectată, materiale textile şi alte materiale; etichetarea se face pe cel puţin unul dintre articolele de încălţăminte al fiecărei perechi şi se realizează prin imprimare, lipire, ştanţare sau ataşarea unei etichete; etichetarea trebuie să fie vizibilă, bine aplicată şi accesibilă, iar pictogramele trebuie să fie suficient de mari pentru ca informaţiile conţinute de acestea să fie uşor de înţeles;
- să citească şi să respecte instrucţiunile de întreţinere (forma de prezentare uzuală a acestor instrucţiuni este un prospect introdus în ambalajul de comercializare).
Foto descriptiv: shutterstock
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro
https://anchetaonline.ro/impact-intre-doua-masini-mozaceni-162778/