Săptămâna trecută, în Consiliul Local Pitești, s-a discutat problema transportului cu autobuzele Publitrans în zona metropolitană, ocazie cu care autoritățile piteștene au anunțat că localitatea Moșoaia s-a retras din ADI Transport. Moșoaia nu avea însă cum să se retragă dintr-o asociație din care nu a făcut niciodată parte, declară viceprimarul localității, Adrian Frîntură. Acesta ne-a explicat că sunt două motive pentru care comuna sa nu a aderat la ADI Transport: costul foarte mare pentru suportarea subvenției (adică 12 miliarde lei vechi pe an) și faptul că foarte târziu ar intra autobuzele pe traseu, respectiv septembrie 2023, ceea ce ar însemna și lipsa oricărui mijloc de transport între ianuarie și septembrie 2023 pe raza comunei.
Moșoaia agreează deocamdată soluția județeană de transport public
La acest moment, din ADI Transport fac parte patru localități: Pitești, Bradu, Mărăcineni și Bascov. Transportul Publitrans pe raza localităților menționate va deveni operațional din septembrie 2022. Viitorii membri ai Asociației de transport pentru zona metropolitană vor mai avea însă de așteptat pentru a beneficia de acest serviciu, ceea ce Moșoaia a considerat că este un dezavantaj pentru cetățenii săi.
Am ales să nu aderăm, deoarece, nefiind în primii membri ai asociației, cum sunt Bradu, Mărăcineni și Bascov, nu am fi avut anul acesta autobuze. Termenul era septembrie 2023 pentru Moșoaia. Am avut o întâlnire în care am verificat traseele, am stabilit stațiile și ni s-a comunicat o propunere de orar și de costuri. Suma era foarte mare, adică 13 miliarde pe an, în condițiile în care cursele erau destul de rare, din oră în oră, de la 5.30 la 20.00 pe linia principală, în timpul săptămânii, și în intervalul 7.30 – 14.30, în weekend, iar pe Ciocănăi, circualu doar în timpul săptămânii, într-un program mai scurt.”, ne-a explicat Adrian Frîntură.
În paralel, la Consiliul Județean Argeș, se pune la punct strategia de transport județean, iar reprezentanții comunei Moșoaia au fost prezenți la întâlniri, unul dintre obiective fiind includerea satului Ciocănăi pe o rută de transport public. Neștiind când ar putea ajunge autobuzele Piteștiului în localitățile care vor intra pe viitor în ADI Transport, conducerea administrației locale Moșoaia a preferat să meargă pe un proiect cu termene clare și parametri bine stabiliți.
CJ va finaliza programul de transport în ianuarie 2023. Ne-au spus clar că nu o să mai oprească niciun maxi-taxi în Moșoaia dacă suntem în Asociație și riscam să nu mai avem niciun fel de transport în comună timp de 7 – 8 luni, stând să așteptăm autobuzele de la Pitești. Și așa Ciocănăi nu are transport de 3 ani, acum lăsam și restul localității izolate?
După ce am pus toate datele în balanță, am ales să rămânem pe transportul județean. Nu excludem aderarea la ADI Transport pe viitor, dar la acest moment cea mai bună soluție pentru comunitate este aceasta. Nu suntem singurii care spun pas, pe aceleași motive de costuri și lipsă de predictibilitate. În aceeași situație ca noi este Albota și, din cât am înțeles, și Ștefăneștiul.”, ne-a declarat viceprimarul Adrian Frîntură.
Albota a refuzat din rațiuni financiare
Deși ar fi de preferat un sistem de transport în comun care să lege Piteștiul, în mod coerent și civilizat, de toate localitățile limitrofe, nici Albota nu a dorit să se alăture. Refuzul primarului Ion Dumitru de a achiesa la zona metropolitană are în spate nemulțumiri mai vechi, dar și calcule contabile.
În primul rând, primarul susține că nici măcar nu există această zonă metropolitană și că, atunci când s-a vorbit despre înființarea acesteia, nu i s-a acceptat o serie de propuneri pe care le făcea în avantajul comunității pe care o reprezintă.
În transportul ăsta metropolitan nu există zonă metropolitană și știm și de ce, noi, ăștia, care am luptat să o facem. În momentul când am cerut drept de veto când este vorba de investiții, nu au vrut conducătorii orașului Pitești să ne acorde. Nu știți că nici pe linia de partid nu le mai dădea nimeni de nas? Nu numai că nu au vrut să ne dea drept de veto, dar pretenția noastră i-a supărat atât de tare, încât au renunțat să mai continue înființarea zonei metropolitane.”, ne-a declarat primarul Ion Dumitru, făcând referire la perioada în care primar al Piteștiului era Cornel Ionică, actualmente consilier local.
Cu primarul în funcție, Cristian Gentea, spune că are relații cordiale, doar că nu poate răspunde apelului acestuia din considerente financiare. A propus asocierea în Consiliul Local și toată lumea a ajuns la concluzia că Albota nu și-ar permite financiar acest transport în comun.
Am făcut o analiză în Consiliul Local, m-am consultat și cu alți factori din județ și am ajuns la concluzia că banii care mi se cer sunt prea mulți pentru noi. Ar costa Primăria 1 miliard și jumătate, lei vechi, pentru subvenționarea transportului. Făcând o socoteală, la ora actuală, pentru zona Mareș, nu plătesc nimic, și există un transport pe care-l face ASTRA TRANSPORT, care are Autogara în Târgul din Vale și îi lasă pe oameni exact unde își doresc.
Prin comuna Albota mai trec microbuzele de Mârghia, de Săpata și cele de Costești. Un lucru pe care îl imput este lipsa de igienă din microbuze. Dar și să dau 1 miliard jumătate să subvenționez, nu-mi permit! Uzina are și ea transportul ei, cei cu Cablajele au transportul lor. Din calculele făcute cu cei din Consiliu, nu am găsit un motiv pentru care să dăm banii aceștia. În plus, transportul comunitar la Albota și comunele limitrofe s-ar fi făcut cu autobuze mai vechi din oraș. Poate pe parcurs, pe PNRR, ni se va permite să ne cumpărăm autobuze electrice. Deja, prin PNRR, am făcut 4 stații de încărcare.”, ne-a mai declarat primarul Ion Dumitru.
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro: