Marți, 12 iulie, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat că vor fi produse schimbări majore în legea Educației. În acest sens, au fost elaborate două proiecte, pentru învățământul universitar și învățământul preuniversitar.
Modificările vizează atât elevii, cât și profesorii.
Schimbările propuse în Educație
– Inspectoratele Școlare devin Direcţii judeţene de învățământ preuniversitar ca servicii publice deconcentrate aflate în subordinea Ministerului Educației.
– Va fi înființat Centrul Național de excelență
– Va apărea corpul managerilor educaționali, cu scopul de a dezvolta politici publice în educație pentru directorii care sunt la începutul carierei.
– Va apărea funcția de director administrativ.
Modificări ce vizează elevii
Începând cu anul 2030, învățământul obligatoriu va cuprinde grupa mică, iar din 2023, elevii care vor fi la grupa mare a grădiniței vor avea un raport, făcut de către cadrul didactic, în care se vor preciza competențele cognitive emoționale și sociale ale copilului.
De asemenea, învățătorii vor fi obligați să întocmească un raport descriptiv de evaluare la finalul clasei pregătitoare și a clasei întâi.
Elevii de clasa a II-a, a IV-a și a VI-a vor susține evaluare națională la matematică și comunicare.
Ce se va întâmpla cu admiterea la liceu și examenul de bacalaureat
Modalitatea în care se va face admiterea la liceu se va schimba. Astfel, nu se va mai ține cont de media din gimnaziu, iar elevii care vor fi în clasa a VII-a în septembrie 2022, vor putea să dea examen de admitere separat pentru a intra la colegiile naționale.
Elevii vor avea o șansă în plus, aceea de a susține un examen de admitere într-un liceu. Este vorba despre dreptul care se acordă prin această lege colegiilor naționale – urmează să redefinim condițiile necesare dobândirii titulaturii de colegiu național. Colegiile vor avea ocazia să susțină un examen de admitere în liceu sau, altfel spus, aceste licee care au demonstrat și vor demonstra calitatea educației vor avea dreptul să-și organizeze propriile examene de admitere în liceu pentru ocuparea a 90% din numărul de locuri, 10% vor rămâne pentru a fi ocupate prin procesul normal de distribuire”, adică prin admiterea care este și acum, spune ministrul.
Potrivit ministrului Educației, examenul de bacalaureat ar urma să se schimbe pentru cei care vor intra anul acesta în clasa a IX-a.„Elevii care încep clasa a IX a în anul școlar 2023-2024 vor susține Examenul de bacalaureat cu următoarele probe:
A – proba scrisă de evaluare a competențelor la disciplinele cuprinse în trunchiul comun – probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările; aceasta constă într-o probă unică, prin care se evaluează competențele generale formate pe parcursul ciclului liceal la limba și literatura română, matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și științe socio-umane.
B – două probe de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competență corespunzător Cadrului european comun de referință pentru limbi.
Elevii care promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine au dreptul la recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la aceste examene, la cerere.
C – proba de evaluare a competențelor digitale. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competență, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. Elevii care promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale au dreptul la recunoașterea și la echivalarea rezultatelor obținute la aceste examene, la cerere.
D – probă scrisă la Limba și literatura maternă – probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale.
E – probe scrise, facultative, specifice profilului sau specializării, la alegerea candidatului, după cum urmează:
a) pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, din filiera teoretică, o probă scrisă din matematică și informatică cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
b) pentru profilul real, specializarea științele-naturii, din filiera teoretică, o probă scrisă din fizică, chimie și biologie cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
c) pentru profilul umanist, specializarea științe sociale, din filiera teoretică, o probă scrisă din istorie și științe socio-umane, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică o probă scrisă din limba și literatura română și limba și literatura unei limbi de circulație internațională studiate, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
e) pentru filiera profesională, o probă scrisă specifică domeniului de pregătire;
f) pentru filiera vocațională, o probă specifică profilului sau specializării”, transmite Sorin Cîmpeanu, potrivit DCnews.
Proiectele vor fi lansate în dezbatere publică pentru 35 de zile, până pe data de 17 august, iar de la 1 septembrie, proiectele îmbunătățite vor fi transmise în Parlament.
Foto Diez.md
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:
Prețurile nesimțite de pe litoral continuă să uimească! 57 de lei pentru o ciorbă