Pronosticul fostului lider sindical, deputatul Nicolae Pavelescu: „Vor pleca voluntar de la Dacia maxim 400 de persoane”

de | 22.06.2022 21:30 | Importante, Economic

 

Vestea că Dacia se pregăteşte să îşi reducă personalul de pe platforma Mioveni, chiar şi printr-un program de plecări voluntare şi compensaţii băneşti destul de generoase, a cam dat fiori reci argeşenilor, în condiţiile în care economia judeţului este legată ombilical de constructorul de automobile. Şi asta pentru că măsura anunţată de conducerea uzinei vine într-un context plin de incertitudini în ceea ce priveşte viitorul Dacia în România, după ce au apărut informaţii potrivit cărora Renault ar putea renunţa la controlul asupra fabricii de autoturisme de la Mioveni.

În urmă cu câteva zile conducerea Dacia a anunţat că oferă între 16.000 şi 140.000 lei net, în funcţie de vechime, angajaţilor care părăsesc compania de bunăvoie: „Pentru ameliorarea performanței companiei se inițiază un program avantajos de încetare a contractelor de muncă prin acordul părților (perimetrul CCM ADSA & RMR) începând cu 1 iulie 2022”, a transmis Dacia.

Ulterior, reprezentanţii companiei au explicat că nu este nicidecum vorba de concedieri masive, aşa cum au speculat unii, ci despre „ajustarea efectivelor, fără generarea unui impact social”, programul de plecări voluntare din acest an nefiind de altfel o premieră pentru Dacia, care a mai organizat şi în trecut astfel de campanii. Practic, compania susţine că nu oricine va fi tentat de salariile compensatorii va putea să şi părăsească uzina, deoarece angajații de care este nevoie nu vor fi lăsați să plece.

De altfel, în cuprinsul comunicării interne sunt enumerate sectoarele unde angajaţii sunt încurajaţi să aplice pentru plecările voluntare, pe listă fiind cele cu potențial de restrângere în viitor, mai exact „perimetrele unde au loc automatizări, robotizări, digitalizări, reduceri sau încetări de activitate, finalizări de proiecte sau modificări organizatorice care au ca şi consecinţă suprimări de posturi şi ajustarea echipelor”, după cum se precizează în nota internă.

Potrivit ofertei, Dacia se angajează să plătească celor care aleg să renunţe la jobul în cadrul uzinei sume ce pot ajunge, în funcţie de vechime, până la 28.000 de euro:

  • până la 2 ani vechime, 16.000 de lei net;
  • între 2 și 4 ani vechime, 40.000 de lei net;
  • între 4 și 8 ani vechime, 70.000 de lei net;
  • între 8 și 12 ani vechime, 85.000 de lei net;
  • între 12 și 16 ani vechime, 105.000 de lei net;
  • peste 16 ani vechime, 130.000 de lei net;
  • pentru salariaţii înregistraţi cu boli profesionale sau accident de muncă soldat cu invaliditate se acordă 140.000 lei net, indiferent de vechime.

Concomitent, conducerea societăţii anunţă că Dacia îşi continuă campania de recrutare pentru acest an, când şi-a planificat să angajeze circa 500 de persoane, dar pentru alte posturi decât cele care vor fi diminuate prin programul de plecări voluntare, precum sectoarele extrem de importante pentru dezvoltare, cum este de exemplu IT, totul în scopul alinierii competențelor cu noile cerințe din industria auto.

 

Viorel-Ungureanu

Liderul SAD, Viorel Ungureanu: „Oamenii sunt obișnuiți, nu a fost un șoc!”

Programul de plecări voluntare a băgat panica în tot Argeşul, ba chiar în toată ţara, mai puţin în angajaţii de la Dacia, care – potrivit liderilor sindicali – sunt obişnuiţi cu astfel de „remanieri” la nivelul personalului uzinei.

Programul de plecări voluntare nu este o noutate, el se realizează la interval de câțiva ani. Ultimul de acest tip a fost în 2017. Oamenii sunt obișnuiți să apară astfel de programe, deci nu a fost un șoc. De asemenea, nu are nicio legătură cu crizele suprapuse care afectează industria auto, adică conflictul Rusia-Ucraina și lipsa conductorilor, și nu este conectat nici cu separarea celor două entități. De obicei se înscriu pentru plecări voluntare cei care sunt aproape de vârsta de pensionare, angajați care s-au orientat către alte activități sau nu mai sunt apți.

Până pe data de 23 iunie suntem în perioada de înscriere, după aceea se va face analiza și validarea cererilor. Deciziile se vor lua de așa natură încât să nu pună în pericol competitivitatea întreprinderii, în sensul de a nu lăsa sectoare pe deficit de personal. În rest, vom vedea care este gradul de voluntariat și ce se poate soluționa din aceste cereri. La acest moment nu avem o situație a numărului de solicitări depuse pentru plecări voluntare, dar sunt înscrieri.”, ne-a declarat Viorel Ungureanu, liderul Sindicatului Automobile Dacia.”

de Pavelescu

Nicolae Pavelescu: „Se creează locuri pentru cei tineri”

La rândul său, fostul lider al SAD, Nicolae Pavelescu, actual deputat, ne-a mărturisit că nu a discutat cu nimeni din conducerea Dacia și că nu stăpânește subiectul, însă, din experiența sa ne-a declarat că nu este o măsură luată în premieră de uzina Dacia:

Nu mă sperie această veste, pentru că programe de plecări voluntare au mai fost făcute. Nu este primul de acest gen și nici ultimul. Are trei aspecte acest program. O dată, prin plecările voluntare sunt ajutați salariații care sunt «apți condiționat» (n.r. – apți de muncă, dar numai în condițiile recomandate de medic) și nu mai fac față cerințelor posturilor pe care le ocupă. În al doilea rând, se creează locuri pentru cei tineri, astfel încât să le încheie contracte pe perioadă nedeterminată și, în al treilea rând, cred că e acea latură pe care eu nu o stăpânesc acum, reducerea de volum.

Sunt convins că prin plecări voluntare vor pleca 200-300 de persoane, hai să zic maxim 400. În următorii 2-3 ani nu mă aștept la reduceri de mii de oameni sau alte măsuri drastice. Mai mult de atât, până nu știu despre ce este vorba nu pot spune și nici nu sunt în măsură să vorbesc.”, ne-a declarat deputatul Nicolae Pavelescu.

 

Plecările voluntare – concedieri cu faţă umană

Marile companii recurg la programele de plecări voluntare pentru că le avantajează, încetarea contractului de muncă cu acordul părţilor fiind inatacabilă în justiţie. Astfel, alegând varianta plecărilor voluntare în detrimentul concedierilor colective angajatorii elimină din start riscul apariţiei unor litigii de muncă, de cele mai multe ori mai costisitoare decât plata salariilor compensatorii. În plus, plecările voluntare sunt favorabile angajatorului şi din  punct de vedere al timpului şi al resurselor implicate, dând companiei posibilitatea de a respecta cu mai multă uşurinţă un calendar de măsuri şi reforme.

Pentru salariaţii care aleg şi li se acceptă să părăsească locul de muncă prin acordul părţilor, decizia vine şi cu avantaje, dar  şi cu dezavantaje. Pe de o parte, pachetul financiar avantajos oferit în cazul plecării voluntare precum şi încetarea relaţiilor de muncă fără conflicte cu angajatorul pot constitui argumente în favoarea acceptării ofertei. Pe de altă parte, însă, salariaţii care iau în calcul această variantă trebuie să ştie că, dacă semnează încetarea contractului individual de muncă prin acordul părților, nu vor mai avea dreptul la ajutorul de şomaj.

Cererile pentru plecări voluntare de la Dacia se mai depun până cel târziu joi, 23 iunie, urmând ca imediat în ziua următoare conducerea uzinei să decidă pe care le acceptă şi pe care nu, astfel că săptămâna viitoare se va cunoaşte tabloul complet al aceste campanii.

 

Citiţi, de asemenea, pe anchetaonline.ro:

DACIA la răspântie de drumuri în 2022! Cum îi văd viitorul partenerii din Argeș!

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/nadia-ciochina/" target="_self">Nadia Ciochina</a>

Articol scris de Nadia Ciochina

Jurnalist de investigații și editor, cu 19 experiență în presă, autor și coordonator pentru numeroase proiecte media.

Articole asemănătoare:

Citește articolele pe același subiecte: Nicolae Pavelescu | Renault | Viorel Ungureanu