- Politica războiului nu modifică politica firmei. Deocamdată…
„Primul efect al sancțiunilor impuse Rusiei: Avtovaz, cel mai mare producător auto, oprește producția” – au titrat, săptămâna trecută, ziarele centrale, argumentând că această decizie ar face parte din pachetul de sancțiuni fără precedent impuse regimului condus de Vladimir Putin.
Pe fond însă lucrurile nu stau chiar așa. Avtovaz, cel mai mare producător auto din Rusia, deținut de Renault, a anunțat că va opri producția pentru o săptămână, până pe 5 martie, dar din cauza lipsei de cipuri cu care se confruntă întreaga piață auto. Rusia, ca multe alte țări, nu are propria producție de cipuri și se bazează pe aprovizionarea din străinătate, inclusiv din China, care, în contextul războiului și al sancțiunilor care s-au impus și se vor mai impune, ar putea deveni tot mai dificilă.
Avtovazul rusesc – mina de aur a Renault
După 5 martie, Renault și-a reluat activitatea în Rusia. Nu își permite luxul să pună lacătul pe una dintre cele mai profitabile uzine ale sale. Fabrica Avtovaz de la Togliatti se află la circa 1.000 de kilometri sud-est de Moscova și este una dintre cele mai mari din lume, cu o capacitate de producție de 1,5 milioane de mașini pe an. Aici se produc modele Lada și Renault, mare parte bazate pe modelele Dacia Logan și Dacia Duster.
„Nu e adevărat că Renault are de gând să impună vreo sancțiune. Au stat puțin să vadă care este situația. Credeți că Renault, care se vinde la ruși ca pâinea caldă, închide și pleacă?! Avtovaz e prima uzină a Renault care aduce bani, mi-e greu să cred că va închide.”, ne-a declarat o sursă apropiată Dacia Renault.
Nicolas Maure, directorul Dacia Renault în perioada 2014-2016, este astăzi directorul executiv al Avtovaz. „Desigur că investigăm și posibilități de a găsi alternative în cazul sancțiunilor.”, a declarat acesta reporterilor din orașul rus Izhevsk. Maure nu a spus însă cum Avtovaz va asigura un flux constant de cipuri pentru fabricile sale auto din Rusia.
Avtovaz vinde peste 90% din producția sa la nivel local, restul fiind livrat în principal către țările CSI, care includ Moldova, Georgia și Kazahstan. Acesta își aprovizionează aproximativ 80% din componentele sale din Rusia.
În Pitești, sunt mai multe firme de automotive care lucrează pentru Avtovaz. Spre exemplu, societatea cu capital francez Bronze Alu Carpați produce contragreutăți pentru cutia de viteze și le livrează către uzinele din Rusia.
Miza francezilor în situaţia din Rusia este legată de revenirea pe profit a Grupului Renault în 2021, după doi ani de pierderi.