Comitetul de Securitate și Sănătate în Muncă: Obligații legale pentru un loc de muncă mai sigur

de | 13.11.2024 11:52 | Județean, Administrație

În contextul reglementărilor legale referitoare la securitatea și sănătatea în muncă, Inspectoratul Teritorial de Muncă Argeș reamintește că constituirea Comitetului de Securitate și Sănătate în Muncă (CSSM) reprezintă o responsabilitate importantă pentru angajatori. Acest comitet acționează ca un instrument democratic ce facilitează dialogul între angajați și angajator, având rolul de a identifica riscurile și de a propune soluții pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă.

Obligația de a constitui un CSSM revine tuturor unităților cu minimum 50 de lucrători, dar poate fi extinsă și la cele cu un număr mai mic, în funcție de necesitățile identificate. Printr-o colaborare echilibrată, membrii comitetului – angajator, reprezentanți ai lucrătorilor și medicul de medicina muncii – lucrează împreună pentru a promova un mediu de lucru mai sigur și mai sănătos.

Astfel, constituirea unui Comitet de securitate şi sănătate în muncă – CSSM, este o obligație esențială în unităţile care au un număr de cel puţin 50 de lucrători, inclusiv societăţile cu capital străin, care desfăşoară activităţi pe teritoriul României. În unităţile cu un număr mai mic de 50 de lucrători, unde nu s-a constituit CSSM, atribuţiile acestuia revin reprezentanţilor lucrătorilor, cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor.

Potrivit principiului participării echilibrate în privința consultărilor și luării deciziilor, din comitet  fac parte, în mod egal, următorii membrii:

  • angajatorul  sau reprezentantul său legal, acesta fiind și președintele comitetului;
  • reprezentanți ai angajatorului cu atribuții de securitate și sănătate în muncă;
  • reprezentanţi ai lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor;
  • medicul de medicina muncii.

Membrii comitetului de securitate şi sănătate în muncă se nominalizează prin decizie scrisă a preşedintelui acestuia, iar componenţa comitetului va fi adusă la cunoştinţă tuturor lucrătorilor. Angajatorul are obligaţia să acorde fiecărui reprezentant al lucrătorilor în comitetele de securitate şi sănătate în muncă timpul necesar exercitării atribuţiilor specifice cuprins între 2 şi 20 de ore pe lună, în funcţie de numărul efectiv de lucrători din unitate. Angajatorul va fi reprezentat de reprezentantul său legal, acesta fiind și președintele comitetului, de lucrătorul desemnat sau un reprezentant al serviciului intern de prevenire și protecție, după caz, dar și de alți lucrători desemnați, în funcție de numărul total al membrilor. Lucrătorul desemnat sau reprezentantul serviciului intern este și secretarul comisiei.

CSSM nu este doar o ”comisie pe hârtie”

Totodată, comitetul de securitate şi sănătate în muncă funcţionează în baza unui regulament de funcţionare propriu. Reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, precum și secretarul CSSM, trebuie să îndeplinească cerinţele minime de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, corespunzătoare cel puţin nivelului de bază.

Angajatorul are obligaţia să asigure întrunirea comitetului de securitate şi sănătate în muncă cel puţin o dată pe trimestru şi ori de câte ori este necesar. Urmare ședinței CSSM, procesul verbal al acesteia se va transmite, în copie, inspectoratului teritorial de muncă, în termen de 10 zile de la data întrunirii. Cel puţin o dată pe an, angajatorul trebuie să prezinte comitetului SSM un raport scris care să cuprindă situaţia securităţii şi sănătăţii în muncă, acţiunile care au fost întreprinse şi eficienţa acestora în anul încheiat, precum şi propunerile pentru planul de prevenire şi protecţie ce se vor realiza în anul următor. După avizul membrilor comitetului SSM, angajatorul va transmite raportul, în termen de 10 zile, inspectoratului teritorial de muncă.

Așadar, CSSM nu este doar o ”comisie pe hârtie”, ci un parteneriat activ pentru siguranță, menit să transforme locul de muncă într-un spațiu cât mai sigur și mai sănătos, prevenind riscurile care pot afecta integritatea fizică, mentală și emoțională

Foto descriptiv. Sursă foto: FB ITM Argeș.

Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro:

Ce trebuie să știe aleșii locali: Ghid pentru depunerea declarațiilor de avere și interese

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/ana-vlad/" target="_self">Ana Vlad</a>

Articol scris de Ana Vlad

Articole asemănătoare:

Citește articolele pe același subiecte: Capital

Ultimele articole