Sezonul sărbătorilor aduce cu sine nu doar bucuria sărbătorilor, ci și o creștere semnificativă a tentativelor de fraudă online. În acest context, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), Poliția Română și Asociația Română a Băncilor (ARB) au lansat campania de conștientizare #SigurantaOnline.
Campania vizează informarea utilizatorilor cu privire la riscurile online și oferă sfaturi esențiale pentru o vacanță liniștită, fără incidente financiare sau de securitate.
Potrivit DNSC, printre cele mai comune tipuri de fraude, care sunt frecvent întâlnite în această perioadă, se numără:
1.Frauda „Reduceri false”
- Exemplu: Reducerile exagerate sau ofertele care par „prea bune pentru a fi adevărate” sunt adesea capcane. Accesarea linkurilor sau efectuarea plăților prin aceste platforme poate duce la furtul datelor personale și financiare.
- Recomandare: Acordați o atenție sporită site-urilor de cumpărături și evitați mirajul ofertelor prea bune ca să fie adevărate!
- Frauda de tip „Investiții miraculoase”
- Exemplu: Dacă cineva îți oferă o oportunitate „unică” de investiție cu „zero riscuri” și „venituri garantate” într-un timp scurt, fii sigur că este o fraudă.
- Recomandare: Nu există surse de îmbogățire rapidă! Nu instalați aplicații legate de investiții la cererea unor consultanți financiari și, înainte de a investi, verificați dacă oferta este reală.
- Frauda de tip Spoofing (preluarea identității altei instituții/persoane)
- Exemplu: Indiferent de numărul/denumirea instituției afișat/ă pe ecranul telefonului, rețineți că niciun angajat al Băncii, Poliției sau altei autorități nu va cere să faceți un transfer, să accesați un credit sau să oferiți datele cardului bancar.
- Recomandare: Nu vă lăsați manipulați! Evitați să faceți orice plată sub presiune! Infractorii pot să folosească orice pretexte, datoria dumneavoastră este să faceți toate verificările înainte de a acționa. Spre exemplu, sunați la bancă apelând numărul de telefon de pe site-ul băncii, dacă primiți un telefon suspect legat de conturile bancare.
- Frauda „Phishing” (e-mailuri sau mesaje suspecte)
- Exemplu: Mesajele care solicită actualizarea urgentă a datelor contului sau confirmarea plății prin linkuri suspecte pot redirecționa utilizatorii către pagini false care colectează informații sensibile.
- Recomandare: Actualizați datele personale prin canalele oficiale puse la dispoziție de banca la care aveți cont. Nu furnizați niciodată datele de conectate la Intermet/Mobile Banking și nici datele de pe fața și spatele cardului. Datele de card se folosesc doar de utilizatorul acestuia când efectuează plăți pe site-uri securizate și nu atunci când este conentat la o rețea WI-FI public, ci trebuie să fie securizată.
- Frauda „Social Media Giveaway”
- Exemplu: Concursurile false de pe rețele sociale care solicită date personale sau plăți „pentru revendicarea premiului” pot fi capcane pentru furtul identității sau accesarea conturilor financiare.
- Rămâneți vigilenți la tentativele de fraudă online.
Pentru a avea o sărbători fără griji și fără incidente online, autoritățile recomandă:
- Folosiți metode sigure de plată prin platforme recunoscute.
- Protejați-vă dispozitivele cu software actualizat și cu soluții antivirus.
- Nu partajați niciodată datele sensibile, cum ar fi PIN-ul cardului sau parolele, prin e-mail sau telefon.
- Fiți vigilenți la orice ofertă „prea bună pentru a fi adevărată”.
Foto descriptiv
Citiți, de asemenea, pe anchetaonline.ro
Soția lui Călin Georgescu: „Femeile care își critică soții fac cancer”