Agenţia Naţională a Medicamentului (ANM) a făcut publice, săptămâna trecută, listele cu sponsorizările pe care medicii le-au primit din partea companiilor farmaceutice în cursul anului 2021, al doilea an al pandemiei. În ciuda speculaţiilor venite mai ales din zona adepţilor teoriilor conspiraţioniste, în ultimii doi ani cuantumul acestor sponsorizări a fost la un nivel mult mai scăzut decât înainte de apariţia virusului COVID-19.
Aşa se face că, dacă în primii ani de la apariţia legii care obligă la transparentizarea sponsorizărilor din industria farma marii producători de medicamente cheltuiau chiar şi jumătate de milion de euro pe an pentru participarea medicilor argeşeni la congrese, simpozioane şi conferinţe naţionale şi internaţionale, în ultima perioadă sumele anuale alocate s-au micşorat de 4-5 ori.
DESCOPERIŢI LISTA COMPLETĂ A SPONSORIZĂRILOR PRIMITE DE MEDICII ARGEŞENI LA FINALUL ACESTUI ARTICOL!
După un 2020 plin de restricţii şi cu evenimente extrem de puţine, majoritatea derulate online, în 2021 companiile farmaceutice au mai deschis puţin baierele pungilor şi, dacă în primul an de pandemie sponsorizările primite de medicii din Argeş se învârteau în jurul sumei de 350.000-400.000 de lei, anul trecut nivel acestora a crescut la circa 600.000 de lei.
Începând din anul 2014, companiile farmaceutice trebuie să publice pe site-ul Agenţiei Medicamentului sponsorizările oferite medicilor, asociaţiilor sau spitalelor, ca o măsură de transparentizare a industriei. Măsura a fost luată după ce, în lipsa unei reglementări, mulţi ani România devenise raiul experimentelor medicale, companiile farmaceutice fiind dispuse să plătească bani grei medicilor români pentru a le testa medicamentele pe propriii pacienţi.
De altfel, în urmă cu câţiva ani, un imens scandal izbucnit în lumea medicală a scos la iveală faptul că mai mulţi pacienţi au fost „cobai” fără să ştie, după ce medicii care îi tratau i-au inclus în tot felul de studii clinice fără a le cere acordul. La vremea respectivă, au fost vehiculate inclusiv nume ale unor medici argeşeni, însă de atunci nu s-a mai auzit nimic.
În 2020 şi 2021, sponsorizările au atins cel mai mic prag din ultimii ani şi asta pentru că, din cauza restricţiilor, medicii nu au mai putut pleca la conferinţe şi congrese de specialitate, în ţară sau în străinătate, aşa cum o făceau în alţi ani.Sunt însă şi medici pe care nici măcar pandemia nu i-a împiedicat să mai scoată de-o sponsorizare de câteva mii de lei.
Dincolo de „profitorii” de serviciu, care an de an domină topurile sponsorizărilor doar pentru a-şi completa veniturile, sunt şi medici care se folosesc de această oportunitate pentru a participa la evenimente medicale importante, de unde vin cu noi metode de tratament şi se întorc în spitalele din Argeş pentru a salva vieţi. Din fericire, există şi astfel de medici. Din păcate, sunt prea puţini!
Psihiatrul Marinescu – sponsorizări de 70.000 de lei într-un singur an
Psihiatrul Gabriel-Cristian Marinescu rămâne şi în 2021 campionul argeşean al sponsorizărilor, în 2021 companiile farmaceutice finanţându-i participarea la numeroase conferinţe, congrese, evenimente educaţionale, forumuri şi webinarii cu peste 70.000 de lei.
În topul sponsorilor psihiatrului piteştean conduce compania românească Terapia SA, cu contribuţii de 28.000, urmată de Johnson&Johnson – 17.490 lei. Lista sponsorilor medicului Gabriel-Cristian Marinescu mai cuprinde companiile: Angelini Pharmaceuticals – 8.500 lei, Ever Neuro Pharma GmbH – 7.712,36 lei, KRKA SA – 4.900, Lundbeck Romania SRL – 4.765 lei şi Gedeon Richter – 1.200 lei.
Medicii pneumologi – printre preferaţii companiilor farma
„Podiumul” sponsorizărilor este acelaşi ca şi anul trecut, fiind completat de doi renumiţi pneumologi: Emilia Ionescu şi Mihaela Goilan-Sandu.
Din cei 31.343 lei de care a beneficiat în 2021, grosul sponsorizărilor pentru doctoriţa Emilia Ionescu a venit de la AstraZeneca Pharma, care i-a decontat pentru servicii de conferenţiere 12.500 lei, o sumă considerabilă – 7557,25 lei – primind şi de la compania Ascendis Wellness SRL pentru studii clinice privind medicamentul Astha-15.
AstraZeneca a fost principalul sponsor şi pentru dr. Mihaela Goilan-Sandu, aflată pe poziţia a treia în clasamentul celor mai mari sume investite de companiile pharma în medicii din Argeş, căreia i-a decontat servicii în valoare de 12.750 lei, aproape jumătate dintre sponsorizările primite de acest medic pe parcursul anului trecut.
Pe lista specializărilor preferate anul acesta de companiile farmaceutice pentru acordarea de sponsorizări, pe lângă psihiatrie şi pneumologie, mai figurează şi cardiologia, oncologia, urologia, alergologia şi diabetologia, la care se adaugă şi numeroşi medici de familie. La această categorie, cele mai importante sponsorizări figurează în dreptul doctoriţelor Roxana Ciungu şi Nicoleta Oncescu, din Piteşti.
Citiţi, de asemenea, pe anchetaonline.ro: