„Anchetaˮ a aflat toate detaliile pentru dumneavoastră: Când devine funcțional sistemul inteligent de control al traficului din municipiul reședință!
Odată cu primul semafor inteligent, montat în zona de Nord a Piteștiului, s-a dat startul la înjurături cu duiumul la adresa administrației publice locale, a comisiei de circulație, a Poliției Locale și Rutiere, a tuturor defuncților și celor rămași în viață dintre persoanele implicate în implementarea acestui proiect.
După cum ne-a povestit viceprimarul Gelu Tofan (care a și fost prezent la punerea în funcțiune a semaforului din zona Kaufland Nord), acesta și-a luat în direct toate „felicitările” din partea participanților la trafic.
Cu toate că își doreau o fluidizare, șoferii se plâng acum că sunt mai multe blocaje și că sunt bulversați de înșiruirea (fără sens, în opinia lor), a semafoarelor, care sunt așezate în linie la câțiva zeci de metri unul de celălalt.
Ce se întâmplă, de fapt, în acest proiect uriaș, unde mai urmează să fie montate semafoare inteligente și când vor deveni toate lucrurile funcționale și-au propus să afle redactorii noștri pe subiectul cel mai acut al sezonului, în Pitești.
Studiul de trafic a fost realizat în 2018 de către UTI Group
Proiectul pentru sistemul de management al traficului (inclusiv pentru transportul în comun) care se pune în operă în această perioadă este realizat pe baza unui studiu întocmit în anul 2018 de către compania UTI Group – o companie extrem de puternică la nivel național, care implementează și dezvoltă soluții inteligente de transport, tehnologia informației sau sisteme de securitate.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
IMPORTANT! Conform proiectului realizat de UTI, se înlocuiesc echipamentele în 16 intersecții semaforizate, se mențin echipamentele în 4 intersecții semaforizate și se creează alte 18 noi intersecții, cu semafor.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Sistem de management al traficului dedicat transportului în comun, nu autoturismelor mici
În studiul de fezabilitate realizat de către UTI se specifică faptul că acest sistem va prioritiza transportul în comun, cu scopul de a-l face mai atractiv. „Totodată, se vor reduce timpii de deplasare în rețea și vor scădea emisiile poluante. Reprezentanții municipalității vor avea la îndemână instrumente software de monitorizare, comandă și control foarte performante astfel încât să poată fi luate cele mai bune decizii în favoare cetățenilor.”, se mai arată în documentul întocmit în 2018 de UTI Group.
De ce semafoarele inteligente sunt încă proaste! Și care este termenul de predare a proiectului!
Beneficiarii fluidizării traficului, după cum rezultă din obiectivul stipulat în studiul de fezabilitate, vor fi piteștenii care circulă cu autobuzul. Dar, deocamdată, nici aceștia nu se vor bucura de sistemul integrat de management al traficului, nici ceilalți participanți, deoarece semafoarele inteligente nu sunt încă inteligente. Momentan, se lucrează la montarea semafoarelor și la realizarea rețelelor, însă totul trebuie interconectat pentru a fi integrate într-un sistem inteligent.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
IMPORTANT! Inițial, lucrarea trebuia să fie complet finalizată și funcțională în martie 2023, însă termenul de recepție s-a prelungit până în iunie 2023.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Centrul de comandă va fi amplasat în curtea Poliției Locale
Până la acea dată va fi adus și centrul de comandă unde se vor amplasa toate echipamentele pentru monitorizarea și controlul traficului. Va fi o muncă titanică, pe care doar specialiștii o vor putea întreprinde. Centrul de comandă va fi amplasat în curtea Poliției Locale Pitești și va fi pus în funcțiune înainte de iunie 2023.
De realizarea proiectului se ocupă compania Altimate, care a semnat cu Primăria Pitești, pe data de 6 ianuarie 2022, două contracte pentru: „Implementarea unui sistem de management integrat al traficului, sistem de monitorizare video, inclusiv pentru transportul public de călători” și „Managementul parcărilor și implementarea de panouri informative la intrarea în municipiul Pitești”.
Conform comunicatului de pe site-ul oficial al companiei Altimate, în linii mari, sistemul inteligent de management al traficului va cuprinde:
»Subsistem de control al traficului format din automate de dirijare a traficului de ultimă generație care vor asigura adaptarea timpilor de semaforizare în funcție de valorile de trafic.
»Semafoare cu LED, butoane pentru pietoni, dispozitive acustice pentru persoanele nevăzătoare.
»Senzori wireless care asigură contorizarea în timp real a numărului de vehicule.
»Aplicație UTC (Urban Traffic Control) – care permite monitorizarea și optimizarea traficului, minimizând timpul petrecut în trafic de către vehiculele de transport public și de cele private.
»Subsistem de prioritizare a vehiculelor de transport public în intersecțiile semaforizate.
Vehiculele care sunt în întârziere față de graficul de transport, din cauza aglomerației urbane, pot solicita acordarea de prioritate cu ajutorul unor echipamente montate în autovehicule.
»Subsistem de monitorizare video a traficului.
»Subsistem de comunicații prin radio și fibră optică.
»Subsistem Centru de Comandă și Control.
Centrul unic de control va reuni toate sistemele informatice din municipiul Pitești, acesta urmând să fie localizat la sediul Poliției Locale.
»Subsistem de detecție calitate aer și stare carosabil.
»Subsistem analiză inteligentă a traficului.
Sistemul asigură detecţia automată a incidentelor (oprirea vehiculelor, scăderea bruscă a vitezei). Se vor monta și camere ANPR pe stâlpii cu console din intersecții.
»Subsistem cântărire în mișcare (n.r. vor fi 5 puncte de cântărire a camioanelor în mers).
Această soluție realizează cântărirea în mișcare a autovehiculelor și impunerea sancțiunilor legale celor care depășesc sarcina maximă admisă pe un anumit sector de drum. Sistemul va ține cont de autorizațiile emise pentru transporturi speciale și va putea fi modificat în funcție de cerințele utilizatorilor.
»Subsistem de semnalizare rutieră (marcaje).
S-au „rezolvat” abia 17 intersecții din 38
Pentru realizarea sistemului de management al traficului vor fi modernizate 38 de intersecții din Pitești.
La acest moment, sunt modernizate 17 intersecții semaforizate din 38, câte sunt prevăzute în total, după cum ne-a declarat viceprimarul Gelu Tofan.
La final, vom avea modernizate următoarele intersecții și treceri de pietoni (TP):
* Str. Dumbravei – str. Trivale – str. Maternității | * Bd. Republicii – str. Maternității|* Bd. Republicii – str. Constantin Zărnescu|* str. Maternității – str. Victoriei|* Calea București – Bd. I.C. Brătianu|* TP: Bd. I. C. Brătianu – str. Justiției|* str. Unirii – str. Maior Gh. Sonțu|* str. Maior Gh. Sonțu – str. Târgu din Vale|* Bd. Republicii – str. C.A. Rosetti|* Calea Craiovei – Bd. Frații Golești|* Bd. Eroilor – str. Armand Călinescu|* Bd. Eroilor – Bd. Republicii – Piața Muntenia|* Bd. 1 Decembrie 1918 – Strada Paltinului|* Strada C. Zarnescu (Smeurei )– Strada Armand Călinescu|* Bd. N. Bălcescu – str. Negru Vodă – Calea Bascovului|* Bd. N. Bălcescu – str. Constantin Dobrogeanu Gherea|* str. Exercițiu – str. Smeurei|* Bd. Eroilor – str. Exercițiu|* TP Bd. Republicii – Pasajul Doina și Ion Aldea – Teodorovici (BRD)|* str. Exercițiu – str.Teilor|* str. Smeurei – str. Teilor|* str. Depozitelor – str. Take Ionescu (Publitrans)|* TP Calea București – str. Florilor|* TP Calea București – bloc 34|* TP Bd. N. Bălcescu – Banca Transilvania|* Bd. N. Bălcescu – str. Mircea Eliade|* Bd. N. Bălcescu – Aleea Spitalului|* TP Str. Maior Gh. Sonțu – Hotel Cora|* TP Str. Armand Călinescu – Colegiul Național „I. C. Brătianu”|* TP Calea Craiovei – str. Ghe. Doja|* TP str. Armand Călinescu – Club 32|* TP Bd. Republicii – Galeria de Artă|* TP Bd. Republicii – str. Panselelor|* TP str. Egalității – Colegiul Național „Zinca Golescu”|* Bd. Republicii – Calea Craiovei|* TP str. Egalității – str. Vasile Lupu|* TP str. Negru-Vodă – str. Carpați|* TP Calea București – Acces Piața Ceair.
Se vor monta senzori pe 545 de locuri de parcare
Pentru managementul parcărilor sunt prinse 5 obiective, respectiv:
»Parcare supraterană bl. E3 – zona Centru;
»Parcare supraterană – Piața Ceair – Calea București;
»Parcare Teatru „Al. Davila” – Bd. Republicii;
»Parcare Administrația Județeană a Finanțelor Publice Argeș (ANAF) – Bd. Republicii;
»Parcare Muntenia – Hotel Muntenia.
La „Davilaˮ și la Muntenia s-au montat deja 107 senzori care numără locurile de parcare libere, iar în final vor fi montați 545.
De asemenea, vor fi instalate 5 panouri cu mesaje variabile la intrările în municipiul Pitești dinspre autostrada A1, DN7C, DN67B, DN65, DN65B, care vor afișa numărul de locuri de parcare disponibile și localizarea acestora în municipiu.
Acestea vor putea fi urmărite și pe o aplicație mobilă și, mai mult decât atât, după cum ne-a explicat vicele Gelu Tofan, va exista posibilitatea de rezervare a unui loc de parcare. „Dacă vine cineva din afara municipiului și are o întâlnire în centru, la Primărie, cu câteva zile înainte, din aplicație, își poate rezerva locul, pe care îl va plăti și i se va garanta că este disponibil.”, ne-a declarat acesta.
Contractul pentru realizarea celor două proiecte însumează 42 milioane lei cu TVA.
De ce sunt semafoarele atât de dese?
Mulți internauți, șoferi de altfel, s-au plâns de faptul că dau dintr-un semafor în altul și că distanța dintre ele nu îți permite nici să demarezi bine. Cea mai recentă situație de acest fel este menționată ca fiind cea aferentă trecerilor de pietoni din zona Finanțelor Publice. După cum ne-a declarat viceprimarul Gelu Tofan, nu se putea renunța la niciuna dintre aceste două treceri, iar semaforizarea nu ar trebui să bulverseze circulația, deoarece echipamentele funcționează cu comandă unică, ceea ce înseamnă că ambele sunt acționate, pe aceeași culoare, concomitent. Adică: dacă semaforul de la Finanțele Publice indică roșu pentru mașini și cel din zona Casa Cărții afișează aceeași culoare.
–––––––––––––––––––––––
VESTE BUNĂ! La nivel de detaliu, mai pot fi modificate anumite aspecte!
Întrebat și dacă – pe baza plângerilor sau recomandărilor cetățenilor – se mai pot face modificări la planul complex de bătaie privind semaforizarea inteligentă a Piteștiului (având în vedere că vorbim despre proiecte finanțate din fonduri europene), viceprimarul Gelu Tofan ne-a declarat că există posibilitatea de revizuiri, atâta timp cât nu este afectată soluția tehnică și nu se schimbă parametrii economici.
–––––––––––––––––––––––
VESTE NOUĂ! Vor mai urma alte 18 intersecții după încheierea acestui proiect!
Sistemul de management al traficului va fi extins cu modernizarea a altor 18 intersecții, pe ruta Prundu – Bascov, după încheierea proiectului actual. Municipalitatea a depus un proiect care cuprinde și 45 stații de încărcare pentru mașini electrice, care este aprobat la finanțare prin Programul Național de Redresare și Reziliență și se așteaptă semnarea contractului de finanțare. Valoarea totală a acestuia este de 10,8 milioane lei fără TVA.