Bun de plată după ce nu a știut că, de o lună, avea avarie la apă! Vrea să reclame Apă-Canal la CEDO!

de | 27.03.2022 22:14 | Știri, Administrație, Topoloveni

Supărat pe societatea Apă-Canal, un cetățean din Topoloveni vrea să ajungă și la CEDO

  • A făcut sesizare la Primăria Topoloveni, la societatea Apă-Canal, la Primăria Pitești, la Prefectură, la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, la Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice și susține că o va ține tot așa, continuând cu Ministerul Mediului, Avocatul Poporului, și terminând cu audiențe la premier și președinte, plus adresare către CEDO, dacă nu i se va da satisfacție. Este vorba de Marian Diniță, un cetățean din Topoloveni, care se consideră nedreptățit pentru că trebuie să plătească și costurile unei avarii de apă de care nu a știut timp de o lună. Neștiința asta i-a adus două facturi piperate pentru un buzunar obișnuit, în lunile august și septembrie ale anului trecut. Nu este singurul aflat în această situație, au pățit-o și alții, la case mai mari și pe sume de… miliarde. În aceste condiții, societatea Apă-Canal îi roagă pe consumatori să fie foarte atenți la drepturile pe care le au stipulate în contract, dar mai ales la… obligații!

Facturi duble și triple pentru o avarie de care nu a știut

Pe scurt, cetățeanul susține că lucrurile au stat la modul următor: în vara anului trecut, a primit o factură de la Apă-Canal dublă ca valoare față de o lună obișnuită. Mai exact, o factură de 492 de lei, față de aproximativ 250 de lei, cât îi venea de obicei. A fost momentul în care a realizat că e posibil să aibă o avarie, lucru pe care l-a constatat imediat ce a ridicat capacul căminului în care se afla apometrul. Pentru aceasta, ulterior, i-a mai venit o factură triplă, în valoare de 671 lei.

„Verificând perioada de citire de pe factură, am realizat faptul că de pe 19 iulie până pe 16 august, când am descoperit avaria, s-a pierdut non-stop apă în cămin.” spune cetățeanul. Ca un ghinion, o parte din acel interval (24-31 iulie) fusese plecat pe litoral.

„Am anunțat la Intervenții Apă Topoloveni și o echipă a venit și mi-a oprit apa, a desigilat contorul, urmând ca eu să repar supapa fisurată.” povestește omul.

Dacă până mai acum câțiva ani căminul în care se afla contorul se afla la el în curte, acesta a fost mutat în afara proprietății sale, motiv pentru care, consideră cetățeanul, nu ar trebui să plătească pentru o apă care s-a scurs… pe domeniul public. Acesta mai reclamă și faptul că lucrările societății cu care a lucrat Apă-Canal ar fi fost de proastă calitate, la fel și materialele folosite, drept pentru care nu ar trebui să suporte el costurile.

Ca atare, cetățeanul a solicitat: anchetarea firmei de construcții care a realizat proiectul și a SC Apă Canal care a recepționat lucrarea; revizuirea contractului cu privire la culpabilitate, în cazul unei avarii, mai ales în situațiile în care apometrul se află pe domeniul public, în afara proprietății consumatorului întrucât ar fi abuzivă plata pierderilor de apă ce nu au trecut prin rețeaua de canalizare, ci s-a scurs în afara proprietății personale; revizuirea Legii nr. 241 din 2006 care reglementează că limita de răspundere pentru ambele părți este apometrul, în cazul în care apometrul se află în exteriorul proprietății personale, expus spre acces oricărui trecător; recuperarea prejudiciului pe lunile august-septembrie 2021, întrucât „am plătit facturile, pagubele unui sistem ieftin făcut, dar nu am nicio vină”; luarea în calcul al istoricului de consum al familiei.

Atenție! Apă-Canal explică cum funcționează, conform legii, situațiile de gen

Societatea Apă-Canal explică faptul că nu se poate face altceva decât ceea ce este prevăzut în contract și decât ceea ce spune Legea care reglementează și situații de acest gen.

În conformitate cu prevederile art. 3 din Legea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. Nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările de rigoare, operatorii au obligația să asigure furnizarea/prestarea serviciului până la punctul de delimitare care reprezintă locul în care instalațiile aflate în proprietatea sau în administrarea utilizatorului se branșează în instalațiile aflate în administrarea prestatorului de servicii. Delimitarea este contorul de branșament, care reprezintă ultima componentă a rețelei publice pentru alimentarea cu apă, indiferent de locul amplasării acestuia – în interiorul sau în exteriorul proprietății. Drept urmare, limita de competență a operatorului este până în apometru, iar avaria ce se produce după apometru, respectiv în instalația interioară a utilizatorului, revine ca plată, în sarcina acestuia. Utilizatorul are obligația să asigure intergitatea, întreținerea și repararea instalațiilor interioare de apă și de canalizare. Propunerea de nefacturare a consumului către anumiți consumatori, pe motiv de avarii în instalațiile interioare, induce un tratament discriminatoriu față de alți utilizatori care își întrețin corespunzător instalațiile.” au transmis reprezentanții societății Apă-Canal, adăugând că au oferit cetățeanului varianta plății eșalonate, în șase rate, variantă pe care, de altfel, a acceptat-o.

Este bine de știut faptul că plata în caz de avarie și reparațiile ulterioare sunt acoperite și asigurate de Apă-Canal doar dacă acestea s-au produs în zona sa de responsabilitate. Altfel, pentru rețeaua internă, cetățeanul trebuie să suporte din buzunarul său și reparațiile (care pot fi făcute cu oricine, inclusiv cu un vecin mai priceput dacă își asumă riscul), și costurile apei înregistrate de către apometru.

Ce spune Primăria Pitești

Răspunsul societății Apă-Canal nu l-a mulțumit pe cetățean, care a transmis înștiințări în două rânduri Primăriei Pitești, acționarul majoritar al Apă-Canal, pentru că… „sunt de capul lor acolo, nu răspund în fața nimănui”. Din păcate pentru cetățean, răspunsul primit a fost același, cu precizarea că anchetarea Apă Canal 2000 și a firmei reclamate pentru lucrări pe care le pretinde a fi de proastă calitate sunt de competența altor organe.

Mihail Marinescu - Bun de plată după ce nu a știut că, de o lună, avea avarie la apă! Vrea să reclame Apă-Canal la CEDO!

Primăria l-a informat pe cetățean că poate genera o schimbare legislativă pentru a modifica prevederile pe care le consideră abuzive. Și într-adevăr, chiar poate. E drept, îi va lua mai mult de o viață pentru asta, pentru că partea de birocrație care trebuie parcursă este într-atât de descurajantă încât nu se cunoaște nici până în prezent o inițiativă legislativă care să fi plecat de la un simplu cetățean.

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/iulia-badulescu/" target="_self">Iulia Bădulescu</a>

Articol scris de Iulia Bădulescu

Jurnalist cu 21 de ani de experiență în presă, fiind specializată pe secțiunile de politică, administrație și pamflet, cu abilități editoriale complexe. Absolvent al Facultății de Jurnalism și Comunicare.

Articole asemănătoare:

Citește articolele pe același subiecte: Apă Canal 2000

Ultimele articole