- România este pe primul loc în Europa la numărul de răniți și de morți pe șosele.
Dacă până de curând se dădea vina pe drumuri putem sesiza faptul că din mometul în care unele dintre acestea s-au modernizat oamenii în loc să conducă responsabil au început să conducă cu viteză mare iar majoritatea celor care au produs accidente sau au fost implicați în incidente, conduceau iresponsabil.
Cele mai periculoase drumuri de la noi din țară se dovedesc a fi DN1, DN2, DN6 dar și DN5 sau DN7.
Iată ce spune fostul pilot de raliuri român, Titi Aur:
Mentalitatea generală este că avem accidente și suntem pe primul loc în Europa la sânge pe șosea, morți și răniți pe șosea sau pe ultimul loc la siguranță rutieră pentru că nu avem drumuri. Asta spunea cam toată lumea. Odată ce au început să se facă drumurile din ce în ce mai bune, să se modernizeze, și aici mă refer în special la drumurile principale care străbat România, DN1, DN2, DN6, DN7, DN5, înspre Moldova, înspre Ardeal, înspre Muntenia. a crescut numărul de victime în aceste zone. Și atunci vine întrebarea: de ce?
În spatele ”drumurilor morții” ar sta factorul uman.
După școala de șoferi nu se mai face nimic, sistemul nostru de pregătire nu mai prevede nimic după aceea, spre deosebire de restul țărilor din Europa, unde se fac tot felul de programe de pregătire, de cursuri de conducere defensivă sau altfel de programe de pregătire. Și se ajunge așa încât șoferii, când se văd pe un drum bun, nu înțeleg că pe un drum bun se poate merge în siguranță, ci înțeleg că pe un drum bun trebuie să meargă foarte tare. Mergând foarte tare, asumându-și tot felul de manevre riscante, pentru că ei nu conștientizează că se pun într-un mare pericol, avem aceste accidente. Toate concluziile duc la factorul uman. Vinovată nu este mașina sau drumul”, a declarat acesta pentru DC NEWS.
Viteza rămâne cea mai importantă cauză a accidentelor de circulație soldate cu victime.
Problema ar fi la șoferi, nu la autoritățile care ridică limita de viteză, spun specialiștii.
Reamintim faptul că Parlamentul României a ridicat limita de viteză pe drumurile expres de la 100, la 120 de km/oră. O decizie corectă, spun experții, care cred că nu limitările legale de viteză ar duce la scăderea numărului de accidente, ci o educație rutieră corespunzătoare.
Fostul pilot de raliuri român, Titi Aur, spune că, avem modelele din alte țări la care ne putem uita atunci când căutăm o soluție pentru rezolvarea problemei.
Să ne uităm la Franța care, în 2003-2004, era pe locul unu în Europa la morți, răniți pe șosea și președintele de atunci a spus că prioritatea națională este reducerea numărului de accidente. Asta a dus la o sumă, un lanț de măsuri care au însemnat practic la reducerea numărului de accidente, de morți, de la șapte mii și ceva pe an, la trei mii și ceva în timp de șapte ani. Acum, ei sunt la două mii șase sute de morți, dar au de trei ori populație mai multe ca noi și au kilometri parcurși mult mai mult ca noi”, spune Titi Aur.
Un alt exemplu ar fi Suedia care a reușit, în 25 de ani, să reducă numărul de accidente de la 700 la 180 prin implementarea unui program intitulat Vision Zero. Acesta a fost implementat ulterior și de Uniunea Europeană.
Omul este principalul factor care a rămas în urmă în România, dacă șoselele s-au mai îmbunătățit, s-au mai făcut ce autostrăzi, s-au mai lărgit, s-au mai asfaltat, s-au mai îmbunătățit, dacă parcul auto se îmbunătățește cumva, la capitolul pregătire, educație șoferi am regresat. E mai rău decât înainte de Revoluție”, precizează Titi Aur.
Totodată fostul șofer de raliu face profilul conducătorului auto considerat periculos
„adică bărbatul în putere care spune că știe tot, care uneori conduce de zece cincisprezece ani și care spune că are atâta experiență că nu mai are ce învăța.”, spune acesta.
Citește, de asemenea, pe anchetaonline.ro: