Se va întâmpla începând din 9 mai! Este data de debut a controalelor ITM destinate îmbolnăvirilor generate de stresul profesional.
Controalele se vor derula, în toată țara, nu doar în Argeș și se vor întinde până în vară, pe 15 iulie.
ITM anunță că, în ultimii ani, s-a constatat o creștere a numărului de persoane care decedează la locul de muncă din cauze non-violente, motivele presupuse fiind legate de existența riscurilor psihosociale și a stresului generat de specificul și responsabilitățile job-ului.
În ce domenii de activitate vor fi controalele pe stres!
Principalele categorii de angajatori vizați de acțiunea de control provin atât din sectorul public, cât și din sectorul privat și sunt cei care își desfășoară activitatea în următoarele domenii:
» industria alimentară
» industria textilă
» producția de piese și accesorii pentru autovehicule
» comerț
» administrație publică
» învățământ
»sănătate
» activități de protecție și gardă.
Inspectoratul de Muncă își motivează ampla acțiune de control prin aceea că – în baza datelor deținute – muncitorii din aceste domenii au o predispoziție de a fi suspuși unui volum excesiv de muncă, unei instruiri insuficiente sau unor schimbările organizatorice gestionate necorespunzător, care generează sentimentul de nesiguranță asupra locului de muncă.
Pe lista cauzelor anunțate de ITM se mai adaugă: neefectuarea examenelor medicale prevăzute de lege, cerințele contradictorii ale managementului, lipsa de implicare și de influență a lucrătorilor în luarea deciziilorcare îi afectează direct, comunicarea ineficientă, lipsa de sprijin din partea conducerii sau a colegilor, precum și fenomene de hărțuire psihologică sau sexuală.
Prin urmare, acțiunea se va concentra pe cele 8 domenii de activitate care se consideră cu risc psihosocial crescut și va implica atât angajatorii, cât și lucrătorii, astfel încât aceștia să identifice, să conștientizeze și să găsească soluții pentru reducerea riscurilor de acest tip, cu ajutorul medicilor de medicina muncii, în vederea prevenirii timpurii a unor dezechilibre psihosociale care ar putea provoca îmbolnăviri, și decese la locul de muncă.”- se arată în comunicatul transmis de ITM.
Pradox! Și inspectorii ITM sunt stresați!
- În urma unui sondaj realizat în urmă cu ceva timp privind nivelul de stres al inspectorilor ITM a rezultat un punctaj maxim, adică un nivel de stres periculos de ridicat. S-a încercat, în respectivul studiu, inclusiv o ierarhizare a factorilor de prsiune și tensiune, iar – pe primul loc- s-a plasat frica de agresiune fizică din partea celor controlați și amendați. Au urmat salariul nemotivant şi relația tensionată cu unii angajatori.
Ce își propun inspectorii ITM după acste două luni de controale
» Promovarea unui mediu de muncă sigur și sănătos prin combaterea riscurilor psihosociale evaluate la sursă și diminuarea acestora;
» Stabilirea măsurilor care se impun pentru prevenirea producerii unor evenimente grave din cauza riscurilor psihosociale;
» Conștientizarea și consultarea angajatorilor și angajaților privind implementarea măsurilor pentru creșterea stării de bine la locul de muncă;
» Încurajarea schimbului de informații și bune practici în aplicarea reglementărilor de securitate și sănătate în muncă.
IMPORTANT! Amezi uriașe pentru stresarea angajaților!
Angajatorii riscă amenzi pe până la 200.000 de lei dacă îşi stresează angajaţii, conform unor modificări aduse legislaţiei în anul 2020. Acestea vizează, printre altele, sancţionarea mult mai dură a muncii suplimentare excesive a salariaţilor.
Conform acelorași prevederi legisaltive, angajatorii pot fi amendați strașnic dacă nu prevăd, în regulamentul intern, sancţiuni disciplinare pentru săvârşirea de acte sau fapte de hărţuire morală de către angajaţi, dar şi dacă vor rămâne pasivi şi nu vor lua orice măsuri necesare în scopul prevenirii şi combaterii hărţuirii morale la locul de muncă. Amenzile pornesc de la 30.000 RON şi pot ajunge chiar şi la 50.000 RON.
Tot pe linie legislativă, Ministerul Muncii a pus constat in discuție declararea stresului profesional ca boală de muncă.
Stresul profesional este asociat puternic sindromului Burnout. Acesta se definește ca o stare de epuizare fizică și psihică, care apare după expunerea prelungită la factori de stres, pe fondul unui loc de muncă epuizant și suprasolicitant, cu precădere la persoanele vulnerabile. Este denumit și boala muncii în exces.
Cei afectați prezintă labilitate emoțională, oboseală cronică, un nivel redus de interes și motivație, dificultăți de concentrare și eșecuri repetate, fără o cauză precisă. Nu de puține ori, trăiesc sentimentul incompetenței profesionale și le scade considerabil satisfacția la locul de muncă.
Profesiile care acutizează sindromul de Burnout sunt foarte variate, dar cei mai predispusi oameni sunt, conform studiilor, cei care lucrează în sistemul medical (medici, paramedici, asistenți, infirmiere), cei din domeniul educației, asistenții sociali, cei din Politie, persoanele cu funcții de conducere importante. Asta nu înseamnă că muncitorii din alte domenii sau persoanele simple, fără prea multe studii, nu pot fi afectate de stresul exagerat la locul de muncă.
Despre stresul profesional puteți citi toate detaliile oferite de către psihologul Adriana Popa pentru pagina oficială MedLife.
Mai citește, de asemenea, pe anchetaonline.ro:
În 3 ani, producem minisubmarine! Miliardarii lumii au deja unele personale, de milioane de euro! (VIDEO cu modele incredibile)