În primăvara acestui an, Camera de Conturi Argeş a efectuat un control de audit financiar la Primăria Câmpulung. În general, concluziile verificărilor nu au fost de natură să afecteze semnificativ situaţiile financiare şi bugetul municipalităţii muscelene, însă au existat şi câteva aspecte pe care inspectorii de conturi le-au inclus la capitolul nereguli.
Printre erorile semnalate se numără şi modalitatea în care primăria condusă de Elena Lasconi a găsit de cuviinţă să achiziţioneze serviciile de promovare în cadrul evenimentului cultural „Câmpulung 500 – Capitala Scrisului Românesc”. Mai exact, inspectorii de conturi susţin că şefii Primăriei Câmpulung au spart o achiziţie în trei contracte mai mici pentru a nu mai organiza licitaţie şi, astfel, pentru a avea posibilitatea să le atribuie direct unei singure firme.
Potrivit raportului Curţii de Conturi, încheiat la sfârşitul lunii iunie 2023, „nu au fost respectate în totalitate prevederile legislaţiei achiziţiilor publice referitoare la atribuirea directă a contractelor de bunuri şi servicii, din catalogul electronic pus la dispoziţie de SEAP. UATM Câmpulung Muscel, în calitate de autoritate contractantă, a procedat la divizarea contractului de achiziţie publică având ca obiect achiziţia de bunuri, respectiv prestarea de servicii pentru evenimentul cultural «Câmpulung 500 – Capitala Scrisului Românesc», în trei contracte distincte de valoare mai mică, pe care le-a încheiat cu un singur operator economic – SC Brand New Servicii Comunicare SRL.”
► Promovarea evenimentului „Câmpulung 500 – Capitala Scrisului Românesc“ – în vizorul inspectorilor de conturi
Achiziţiile la care face referire raportul Curţii de Conturi au fost făcute în vara anului 2021, respectiv pentru:
▼ Servicii de campanii de publicitate pentru evenimentul „Câmpulung 500 – Capitala Scrisului Românesc“ – 99.832,50 lei.
▼ Servicii de de promovare outdoor pentru evenimentul „Câmpulung 500 – Capitala Scrisului Românesc“ – 32.818,77 lei.
▼ Produse informative şi de promovare (700 de tricouri, 700 de şepci, 700 de căni, 50 de rucsacuri, agende, baloane, mape, pixuri, magneţi, stickuri de memorie etc.) – 120.000 lei.
Valoarea totală a celor trei contracte este de 252.651,27 lei (fără TVA), sumă pentru care în mod normal, aşa cum cere legea, trebuia organizată licitaţie publică, pragul până la care se putea face o achiziţie directă de produse şi servicii fiind, în vara anului 2021, de 132.519 lei. Echipa Elenei Lasconi a fentat însă licitaţia, împărţind achiziţia în trei contracte diferite, pe care le-a luat, fără emoţii, aceeaşi firmă.
► O agenţie de publicitate din Bucureşti – preferată la contractele de promovare
Brand New Servicii Comunicare SRL este de fapt firma de publicitate Propaganda Group, una dintre cele mai cunoscute agenții independente de creație. Agenţia este controlată de omul de afaceri Adrian Ţulucă (foto), ce în 2021 – anul în care încheia cele trei contracte cu Primăria Câmpulung – a fondat şi asociaţia „Ţara Muscelului”.
Colaborarea firmei bucureştene de publicitate cu Primăria Câmpulung a început imediat după preluarea fotoliului de primar de către fosta jurnalistă Pro TV, Elena Lasconi. Astfel, la scurt timp după instalare, în luna decembrie 2020, municipalitatea musceleană a achiziţionat de la Brand New Servicii Comunicare SRL materiale promoţionale de final de an, precum agende, calendare, felicitări, pixuri şi cărți de vizită în valoare de 32.316,50 lei (fără TVA).
Pe lângă cele trei contracte care au atras atenţia inspectorilor de conturi, în 2021 aceeaşi firmă a mai realizat pentru conducerea Primăriei Câmpulung 1000 de cărţi de vizită, iar în 2022 a încheiat alte 6 contracte în valoare de 14.028,85 lei, constând în materiale publicitare, baloane de Sf. Valentin, servicii de promovare şi servicii tipografice. Anul acesta, până acum, s-au cumpărat de la aceeaşi firmă 500 de baloane, cu 1.335 lei (fără TVA).
► Recomandările inspectorilor de audit pentru Primăria Câmpulung
Inspectorii de conturi nu au formulat o recomandare pentru remedierea acestei abateri, aşa cum au făcut însă în cazul problemelor legate de inventarierea bunurilor aflate în proprietatea UATM Câmpulung. Astfel, Primăria Câmpulung are termen până la data de 31 octombrie 2023 pentru aplicarea următoarelor recomandări:
» să dispună toate măsurile care să asigure efectuarea operaţiunii de reevaluare a tuturor activelor fixe corporale de natura terenurilor şi a construcţiilor, cu scopul determinării valorii juste a acestora;
» să organizeze evidenţa contabilă la entitatea subordonată Muzeul Municipal Câmpulung pentru bunurile înregistrate ca „mobilier, aparatură birotică, echipamente de protecţie”, să clarifice neconcordanţele şi să finalizeze transcrierea acestor bunuri în „Registrul informatizat pentru evidenţa analitică a bunurilor culturale”.
» să inventarieze toate bunurile culturale şi de patrimoniu aflate în patrimoniul Muzeului Municipal.
Raportul de audit financiar al Curţii de Conturi, în urma controlului la Primăria Câmpulung – AICI!
Citiţi, de asemenea, pe anchetaonline.ro:
BUSINESS DE VACANȚĂ! Două firme și-au împărțit contractele pentru reparații la școlile din Pitești