anchetaonline.ro

Isteria cozilor. Episodul „La pompa de benzină te poți duce și cu sacul!”

de | 14.03.2022 15:48 | Economic, Eveniment, Opinii

  • Spiritul de turmă a dus la o asaltare a stațiilor peco din Argeș

 

Data de 9 martie 2022 va rămâne în istoria contemporană a României marcată prin cozile interminabile de la benzinării. Încă de la declanșarea pandemiei ne tot punem la coadă și radem tot. Am început cu drojdia și hârtia igienică, am continuat cu spirtul, dexametazona și clexanul, am luat apoi toate măștile FPP2. S-a încheiat starea de alertă, a început războiul la vecini, iar panica generală a determinat noi cozi: la casele de schimb valutar, la iodură de potasiu, la pașapoarte, iar coada supremă la care au stat românii din toate colțurile țării a fost cea la combustibili. Și tot nu ne învățăm minte! Vineri seara se declanșase urgia la ulei alimentar. Rafturile au fost golite, deși nu a existat nicio știre că nu sunt stocuri sau că se scumpește. Doar presupuneri!

O informație și o poză de la o benzinărie din Beiuș, cu un preț de 11 lei pe litrul de benzină, a făcut ca în decurs de doar câteva zeci de minute să se formeze cozi la pompele de combustibil. Unii au văzut pe internet și la știri că se creează acest fenomen și au dat și ei fuga, iar alții s-au mobilizat doar când au văzut agitație pe la stațiile peco. Cert e că s-a ajuns la șiruri kilometrice de mașini, la aprovizionarea cu combustibil în tot soiul de recipiente, de la bazine de stocare și tomberoane, la damigene și saci de plastic. Bineînțeles că toată tevatura a generat și speculă, determinându-i pe benzinari să schimbe prețul în timp ce se formau cozile, pentru că cererea determină oferta.

Adrian Bența, consultant fiscal: „Cerere mare = preț mare!ˮ

Cum a văzut acest fenomen un consultant fiscal? Adrian Bența a avut un răspuns pentru creșterea instantă a prețurilor, pusă fix pe reacția exagerată a oamenilor la un zvon.

Românul nostru e panicos din fire. Nu există niciun motiv obiectiv/rațional să crească prețul la combustibili cu 20% în câteva ore, chiar de azi. Niciunul. Dar acum avem: cererea mare! Cerere mare = preț mare! Benzinarii au făcut și ei o facultate!”, a comentat scurt, dar cuprinzător, consultantul fiscal Adrian Bența.

Câteva ore cu vânzări istorice

Pentru cei implicați în comerțul cu combustibil, seara de 9 martie a însemnat încasări-record, în doar câteva ore, anumite benzinării înregistrând un volum similar cu al unei săptămâni întregi de lucru.

Dan Ungureanu

Vânzări istorice!” – așa au fost caracterizate cele câteva ore de agitație în care românii s-au îngrămădit la pompe, de către managerul ProSperanța 2002, francizor Rompetrol. „Ne-am trezit dintr-odată cu o abundență de mașini în stații, fără niciun fel de avertizare din partea cuiva că s-ar scumpi combustibilul. Noi am mers cu prețurile normale, ca în orice zi, dar singura problemă a fost să facem față cu aprovizionarea de carburant. Ne-a fost foarte greu pentru că, la volumul de vânzări care s-a creat, am epuizat tot ceea ce aveam. Să te trezești, dintr-odată, cu sute de mașini care iau cu asalt fiecare stație a însemnat, în egală măsură, o nevoie rapidă de a suplimenta personalul, așa că am chemat efectiv oamenii de acasă. Au mai fost tensiuni, pentru că unii doreau să ia cantități mari, dar i-am temperat și le-am impus să achiziționeze cantități normale, ca să ajungă la toți cei aflați la coadă. Isteria asta a ținut cam până joi dimineața. Nu am mărit prețul, cum au făcut alții, deși am fi putut. Acum se pare că s-a intrat în normalitate, pentru că oamenii au văzut că nu s-au confirmat scumpirile zvonite în ziua respectivă.”, ne-a povestit managerul Dan Ungureanu.

De asemenea, acesta a menționat că nu există șanse reale să se ajungă la un preț de 11 lei /litrul de benzină. În ziua ce a urmat lungilor cozi, prețul a crescut cu circa 50 de bani, dar, în niciun caz, cu 3 – 4 lei, așa cum s-a dus buhul.

Scânteia: Pentru că guvernul maghiar a plafonat prețurile la carburanți, s-a făcut un fel de turism de combustibil în Ungaria, preferând să alimenteze aici atât vecinii de graniță, cât și transportatorii internaționali, ceea ce a dus la o penurie de combustibil. În acest context, Ungaria a impus o cantitate maximă ce poate fi achiziționată. MOL, companie a statului ungar, nu a putut echilibra cererea și oferta în țara de proveniență prin majorarea prețului, din cauza plafonării existente, și – ca atare – a făcut acest lucru clienților săi din România, inclusiv benzinăriilor partenere care lucrau cu marfă livrată de MOL. Speriați de majorarea notificată în timpul zilei, unii parteneri MOL au mărit prețul la pompă. De aici, a mai fost un singur pas până la isterie generală.

MOL a notificat creșterea prețurilor la ora 10:00, în dimineața de 9 martie

Printre operatorii privati care se aprovizionează și din rețeaua ungurească MOL se numără un lanț de benzinării cu istoric pe piața din Argeș, și anume Celly Ro.

Reprezentanții companiei ne-au declarat că au luat act, cu surprindere și îngrijorare, încă din dimineața celebrei zile de 9 martie, de înștiințarea oficială primită dinspre depozitul MOL, o înștiințare conform căreia, de la ora 00:00 a zilei următoare, urmau să le fie mărite tarifele de livrare în jurul prețului de 10 lei/l.

Benzinarie Celly

În paralel, Rompetrolul, de la care achiziționau, de asemenea, carburant, nu a mai asigurat livrarea necesară, deși plățile fuseseră făcute în avans de către operatorul argeșean. S-au aliniat, ca atare, la această notificare în cursul serii de panică, după care au revenit, dindată, imediat ce situația livrărilor și a prețurilor a fost tranșată. „Am primit, în dată de 9 martie, la ora 10:27 dimineața, un email-notificare de la depozitul  MOL. Eram anunțați despre o creștere semnificativă a carburanților pe care ni-i livrează acest partener, de la ora 00:00, în aceeași noapte. A fost și pentru noi un șoc. Suplimentar, deși achitaserăm în avans, nu mai puteam încărca din depozitele Rompetrol. A fost un moment foarte delicat și îngrijorător, dar ne bucurăm că lucrurile s-au reglat rapid.ˮ, declară reprezentanții companiei argeșene, parte a unui grup de firme care înțelege foarte bine și direct consecințele economice grave ale unui boom al prețurilor la carburanți, de tipul celui care se configura după episodul declanșat în Ungaria.

Amenzi-record la stațiile de carburant, după cozile kilometrice

A doua zi au început controalele la comercianții de carburanți, fiind implicate mai multe entități, precum Protecția Consumatorului (ANPC), ISU, pentru că s-au vândut combustibili în recipiente neconforme, Inspecția Muncii și Fiscul. „ANPC a controlat peste 70 de stații de carburant pe întregul teritoriu al țării aplicând amenzi de peste 370.000 de lei, dintre care cea mai mai mare de 100.000 de lei a fost aplicată chiar la sediul central al unui furnizor de carburanți care are pe teritoriul național 213 stații de carburanți (n.r. lanțul MOL). Odată cu amenda a fost propus și semnat deja ordinul de încetare a practicilor comerciale incorecte pentru acest furnizor de carburanți. În multe dintre aceste situații s-a constatat faptul că stocuri preexistente, care aveau o anumită valoare la vânzare, au fost comercializate la prețuri mai mari”, a fost informarea făcută joi, 10 martie, de către purtătorul de cuvânt al guvernului, Dan Cărbunaru. În plus, președintele ANPC, Horia Constantinescu, a declarat că sumele în plus încasate prin creșterea artificială a prețurilor la produse aflate deja în stoc ar putea fi confiscate.

Reducerea accizei cu 50%, o propunere pentru reducerea prețurilor la combustibil

Adrian Miutescu, Ludovic Orban

Totuși avem prețuri din ce în ce mai mari la combustibil, chiar dacă nu s-a ajuns la 11 lei litrul, 8 lei înseamnă un cost greu de suportat, mai ales pentru cei din agricultură, transport sau producție. O reducere a prețului la pompă este mai mult decât necesară. Deputatul argeșean, Adrian Miuțescu, ne-a declarat că parlamentarii partidului Forța Dreptei au venit cu o propunere care ar avea acest efect. În Parlament exista deja un proiect de lege depus de cei 16 parlamentari din Forța Dreptei, printre care se află și Adrian Miuțescu, care ar putea menține prețul la un nivel suportabil până la finalul anului. „Am anticipat această creștere de preț așa că am propus reducerea accizei la 50% față de cât este în prezent și a TVA-ului la 5% față de 19%. Dacă majoritatea parlamentară o să voteze, vom putea avea un preț suportabil.”, a precizat deputatul argeșean, Adrian Miuțescu.

„A fost o panică de manual!” Se vorbește de război hibrid, iar autoritățile habar nu au să îl identifice și să comunice cu masele.

Lucian Mindruta e1647265110298 - Isteria cozilor. Episodul „La pompa de benzină te poți duce și cu sacul!”

O analiză succintă, dar pertinentă referitoare la faptul că aglomerația de la benzinării, din 9 martie, a fost alimentată și de o comunicare deficitară a autorităților, o face jurnalistul Lucian Mîndruță.

Comunicatorii guvernului au așteptat să se blocheze cu cozi o mare parte dintre orașele României, până să iasă cu o poziție legată de isteria benzinei.

O isterie construită viral de cineva care a aruncat o piatră – după părerea mea cu intenția de a crea panică. Ar merita să încercăm să-l găsim, apropos.

Dar și reacția noastră a fost slab construită la început – ministrul a anunțat că sunt stocuri suficiente, când oamenii erau speriați de acel mesaj whatsapp, care anunța că va fi 10 lei litrul de benzină, de mâine!

Treaba asta mie îmi arată câteva lucruri, pe care le las aici, că trebuie îndreptate:

  1. Ministrul nu e informat corect și la timp de situație. Ceea ce poate fi din cauză că aparatul de comunicare nu înțelege crizele – sau nu înțelege în general.
  2. Ministrul iese târziu și cu un răspuns la o întrebare pe care nu i-a pus-o nimeni. Iarăși, o problemă de competență a echipei.
  3. Nu pare să existe o celulă de criză, nu pare să existe o coordonare cu instituții care ar trebui să se ocupe de strângerea de informații din domeniu – de la servicii și până la direcțiile județene ale ministerului. Când ați aflat? Când ați dat importanță?
  4. Dar mai ales nu există nici practică sau înțelegerea războiului hibrid în care ne aflăm. Căci azi (n.r. 9 martie 2022) a fost o panică de manual, construită viral și care a început de dimineață cu două mesaje: unul cu 10 lei litrul, de mâine, l-am primit și eu – celălalt cu benzinăria Mol din Beiuș care dădea cu 11. Aia era chiar adevărată, înțeleg că omul e partener și putea pune ce preț avea el chef.

Aceste două mesaje au circulat liniștite ore bune, oamenii au început să facă cozi și panică și abia când marile orașe au ajuns parcări în fața benzinăriilor, guvernul a realizat că trebuie să iasă.

Eu strigam la radio despre asta de pe la 17.30… și nu că sunt așa deștept, ci pentru că oamenii îmi trimiteau mesaje.

Și – acum – am câteva sfaturi pentru comunicatorii instituționali:

– Lăsați PR-ul! Aici nu e de PR, aici nu e pentru oameni care nu știu altceva decât să meargă la simpozioane.

Aici e război deja.

Aduceți unii cu ceva mai multă energie, întelegere a mediului digital și atenție la diversiuni!

O criză nu mai începe la televizor, unde stați voi cu gâturile lungite, să vedeți dacă au zis frumos de șefu’! O criză începe azi pe whatsapp, telegram sau twitter.”,

a scris jurnalistul Lucian Mîndruță pe profiulul personal de Facebook.

 

<span style="color: #333333;font-size: 14pt">Articol scris de </span><a href="https://anchetaonline.ro/autor/oana-bahrim/" target="_self">Oana Bahrim</a>

Articol scris de Oana Bahrim

Jurnalist cu 18 ani de experiență în presă cu peste 5000 de titluri publicate și cu implicare în numeroase proiecte media.

Articole asemănătoare:

Citește articolele pe același subiecte: Adrian Miuțescu | Celly Ro | Dan Ungureanu | Rompetrol