- Litoralul românesc rămâne destinația favorită a bugetarilor și a celor cu dare de mână
Prețurile au crescut considerabil la absolut orice produs sau serviciu, stresul și nesiguranța provocate de războiul din Ucraina sunt mari. La fel de mare este și dorința românului de a evada din această stare și de a pleca în concediu, după doi ani de pandemie și restricții, chiar dacă eforturile financiare se vor resimți mult mai greu de data aceasta. Chiar și Bulgaria, destinația românului cu venituri modeste, a ridicat tarifele cu până la 25%, dar chiar și în aceste condiții rămâne cea mai ieftină destinație, alături de Turcia și Grecia, preferatele argeșenilor și în acest sezon estival, potrivit operatorilor din turism.
Litoralul bulgăresc și turcesc s-au scumpit cu aproximativ 20%
În vara aceasta, cele mai dorite destinații externe sunt Bulgaria, Turcia și Grecia.” – aflăm de la Sorina Coman, managerul agenției de turism Coral Tour.
Pe scurt, cam acesta este feedbackul pe care l-a resimțit de la începutul acestui an și până în prezent: Pe Dubrovnik (Croația) se merge foarte bine, pe Europa de Vest mai puțin. Polonia nu mai merge deloc din cauza războiului. Pe destinațiile exotice a mers foarte bine peste iarnă. Egiptul l-am vândut până în mai, pentru că apoi se face foarte cald. Tunisia a luat amploare și merge și ea până în mai-iunie, după care din septembrie.
Litoralul bulgăresc și turcesc s-au scumpit cu aproximativ 20%. Am venit din Turcia și aveau și ei motorina peste 7 lei, unde, înainte, era 4 lei. La bulgari am văzut anumite hoteluri mai scumpe și cu 20-25%. Bulgarii se scumpiseră de anul trecut, cel puțin la capitolul mâncare. Și în Turcia, un meniu pe care îl luai cu 70 de lire acum este 95 de lire. Și Spania s-a scumpit: nu mai este pachetul la 500 și ceva de euro, ci la 600 și ceva de euro.
Am avut o pornire bună în ianuarie, până la jumătatea lui februarie, pe urmă au stagnat cererile. S-a mers mai mult pe intern, probabil și din cauza acestui război.”, ne-a declarat Sorina Coman.
Pe intern se va merge bine în continuare și datorită voucherelor de vacanță, mai spune managerul Coral Tour:
Pe litoralul românesc vor merge cei mai mulți, pentru că li s-au dat tichetele, intră în vigoare în luna mai. Deja se sună pentru litoralul românesc, care s-a scumpit și el în jur de 15%.
Prețul asigurărilor de călătorie a explodat
Din cauza situației instabile cauzate de războiul din Ucraina, puțini români își mai planifică un concediu cu luni bune înainte, ca să prindă cele mai bune oferte de preț. De asemenea, tot mai mulți își fac asigurările de călătorie, în cazul unei posibile anulări, al căror preț a crescut considerabil.
Lumea nu-și mai programează excursii din timp. Au venit mulți după Paște, cer oferte, iar eu le pun în vedere că sunt valabile până la finele lunii, pentru că prețurile fluctuează. Chiar și dacă reducerea este semnificativă, nu mai cumpără, pentru că le este teamă. Majoritatea își fac asigurări de călătorie și asigurarea medicală. Din șapte pachete, nu cred că vând două fără asigurare ștorno. Au crescut foarte mult și asigurările.
Pe un pachet de 1000 de euro, asigurarea era de 100 și ceva de lei. Acum este de 300 și ceva de lei. În plus, s-a modificat politica în materie de îmbolnăviri COVID. La un pachet de 1000 de euro, spre exemplu, îți mai recuperezi 700 de euro dacă faci COVID. Înainte pierdeai 10%, acum pierzi 30%. Asigurările medicale, de la 50 de lei pentru cei de peste 60 de ani, s-au făcut 70 de lei, iar pentru cei cu vârsta până în 50 de ani, de la 35 de lei s-au făcut 50 de lei.”, ne-a mai declarat Sorina Coman.
Cei cu bani mulți se duc la noi pe litoral, cei cu bani puțini, în Bulgaria!
Pe zona Câmpulung, cele mai cerute destinații sunt Bulgaria, Turcia și Grecia. Cei cu tichete aleg România, forțați de faptul că doar aici le pot cheltui, nu neapărat că și-ar dori, pentru că prețurile sunt foarte mari la noi. Prețurile sunt comparabile cu Turcia, cu precizarea că serviciile sunt mai bune în Turcia.”, aflăm de la Alexandru Moțoescu, managerul agenției Infinite Travel din Câmpulung.
Avem o țară a contrastelor: cei cu bani mulți se duc la noi pe litoral, cei cu bani puțini, în Bulgaria sau la noi în țară la servicii de slabă calitate și restul… Grecia și Turcia.”, mai spune Alexandru Moțoescu.
Pe pachetele pe care le administrează, „litoralul din Bulgaria s-a scumpit cu aproximativ 17% față de anul trecut. Litoralul românesc s-a dus și cu 60% în sus; am astfel de cazuri la hoteluri cu multe stele.”
Și patronul Infinite Travel a remarcat reticența din piață:
Vânzările au scăzut în această perioadă, din cauza războiului, lumea este mai reticentă: vine, se interesează, dar mai așteaptă. Foarte puțini își mai rezervă din timp destinații. Față de 2019, în ianuarie am o cădere de 48%, în februarie de 16%, în martie de 25% și în aprilie de 21%.”
Peste 67% din alegere este pe preț, nu pe siguranță, nu pe calitate!
Domeniul turismului este foarte asemănător cu bursa, spune Gabriel Radu, patronul agenției de turism Discovery Pitești, orice buton de alarmă sau îngrijorare fiind de natură să modifice atitudinea cumpărătorului.
Partea de servicii turistice seamănă puțin cu ce se întâmplă la bursă: dacă în piața bursieră se bănuiește un risc, bursa cade. Asta se întâmplă și cu turismul. Vă dau un exemplu: odată cu războiul din Ucraina, am avut cumpărători care și-au anulat vacanțele în Turcia și Egipt, considerând că acestea sunt țări partenere ale Rusiei și că nu ar fi prea sigure.
Nu are nicio logică, din contră, în Turcia și Egipt te-ai fi simțit cel mai în siguranță, dar nu poți să demontezi unele lucruri. Oamenii privesc într-un anumit fel timpul lor, banii lor, dorința de a petrece un concediu liniștit. Vacanțe anulate am mai avut și în Ungaria, pe aceleași considerente.”, ne-a declarat Gabriel Radu.
În topul vânzărilor agenției sale se numără aceleași destinații enunțate mai sus.
Prima destinație este cea domestică peste tot în lume, ca procent de turiști. Nici România nu face excepție. Într-adevăr, voucherele acoperă, ca sumă, destul de mult, dar voucherele emise în perioada cea mai bună – în 2019 – acoperă cam 7% din piață. Pe extern, Bulgaria este în top, pentru că are prețurile cele mai mici, nu pentru raportul calitate-preț. Dacă îi dai cu un leu mai puțin la bulgari, turistul acolo se duce. Peste 67% din alegere este pe preț, nu pe siguranță, nu pe calitate. Pentru mine, cel mai important lucru este timpul de calitate și siguranța serviciilor.”, ne-a mai declarat patronul agenției Discovery.
Potrivit acestuia, modul în care se fac multe dintre circuite nu are nicio legătură cu calitatea unei vacanțe.
Eu aș alege India, Egipt sau Republica Dominicană, dar pe cu totul altă formulă decât cele care se vând astăzi, la preț mic. Când ai preț mic, îți lipsește ori caliatea, ori cantitatea.
Chiar și Bulgaria merită vizitată, dar nu așa cum se face acum. De 11 ani mă chinui să pun pe piață destinația Albania, care are cel mai nou litoral din Europa.
Concepția că albanezii sunt hoți, proști, dușmani îi îndepărtează pe români de această destinație înțesată de turiști din Austria, Germania, Finlanda, Norvegia, Cehia sau Slovacia. Cazările din Bulgaria nu sunt la nivelul celor din Albania. Albanezii au plaje la nivelul celor din Italia – 17 km jumătate de nisip, cu lățime între 40 și 200 de metri. Cine mai are așa ceva? Ca preț sunt sub România și Bulgaria.”, ne-a mai declarat Gabriel Radu.
Sursa media central: wall-street.ro
Citește, de asemenea, pe anchetaonline.ro